Citat:
Ursprungligen postat av
swedenistani
Jag har varit i Thailand enbart en gång.
Några observationer från mina vistelse i enbart Bangkok:
U-landskänsla. Ojämna och smutsigt på gatorna. Dålig luft och en del gator luktade bajs rent ut sagt. Många hus är i risigt skick och ser inte ut att ha renoverats på hundra år. Ojämna vägar och många kör mopeder (vet inte om alla de är matbud). Jävliga många gatursäljare och tiggare.
I huvudstaden finns mycket utlänningar och även turister. Massor med pakistanier, indier och baghladesher. Polisen verkar ha gett upp - jag såg nästa inga poliser.
Prisnivån på i princip allt var som i Swedenistan ibland till och med dyrare än vårt land! sjukt (vissa sakar vara lite billigare)
Varför är det så i Thailand, trots att de har flertals miljoner turister varje år sedan många decennier tillbaka i tiden?
Känns som du inte varit i så många u-länder, Thailand är mycket mer utvecklat. Men Thailand generellt är inte ett rikt land jämfört med västländer.
Själv har jag varit i massa u-länder och jag diggar Thailand, det är inte perfekt men mycket bättre än många andra länder i regionen. Visst finns det gånger det luktar lite illa om dikena under trottoarerna eller sopor på gatan, men inte så farligt.
Du kan äta som lokalbefolkningen och då äter du väldigt billigt, men vill du ha lite mer västerländsk mat så blir det dyrare. Du kan ju även knalla in på 7-eleven och äta billigt.
Hotell är väl kanske inte superbilligt i Thailand under högsäsong, men samtidigt så om du jämför samma standard på boende så är det billigare i Thailand.
Transport är mycket billigare i Thailand.
Så jag vet inte riktigt vad som skulle vara samma prisnivå som i Sverige?
Thailand är också ett tryggt land att vistas i, så att polisen "gett upp" köper jag inte.
Men med det sagt, en stor anledning till att dom inte kommit längre i sin utveckling är nog korruption, vilket är kraftigt utbrett i Thailand likt andra länder i sydostasien.