2026-07-24, 15:43
Medlem
Mechilas avatar
Skön start på vuxenlivet. Först närmare 10 år bakom lås och bom och sedan vid frisläppandet berikad med en skuld på 1,2-1,3 miljoner..

Känns som att han kommer få det jobbigt i livet.

Går det att få skuldsanering när det kommer till skadestånd?
Citera
2026-07-24, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Skön start på vuxenlivet. Först närmare 10 år bakom lås och bom och sedan vid frisläppandet berikad med en skuld på 1,2-1,3 miljoner..

Jag tror att det där med skulderna får han hjälp ifrån familj och släkt. Men det är ju ändå rätt svidande att ställa upp för en sådan skuld.

Frågan är hur det blir med jobb. Återigen, om familj eller släkt inte kan hjälpa honom bli anställd, så blir det jobbigt kanske.
Citera
2026-07-24, 18:45
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Jag tror att det där med skulderna får han hjälp ifrån familj och släkt. Men det är ju ändå rätt svidande att ställa upp för en sådan skuld.

Frågan är hur det blir med jobb. Återigen, om familj eller släkt inte kan hjälpa honom bli anställd, så blir det jobbigt kanske.

Jag tror nästan man kan utgå från att stödet kommer vara ganska skralt. Det vore en sak om det hade handlat om ett kortare fängelsestraff men 10 år är väldigt lång tid och han kommer nog glömmas av många.

Tror att han ska vara glad om myndigheterna kan hjälpa honom att få någon form av arbetspraktik när han kommer ut men högst troligt är han förlorad och kommer leva på bidrag livet ut. Han hamnar ju inte bakom lås och bom i en särskilt gynnsam ålder.
Citera
2026-07-24, 20:03
Medlem
FUP någon?
Citera
2026-07-24, 20:37
Medlem
Citat:
Jag tror nästan man kan utgå från att stödet kommer vara ganska skralt. Det vore en sak om det hade handlat om ett kortare fängelsestraff men 10 år är väldigt lång tid och han kommer nog glömmas av många.

Tror att han ska vara glad om myndigheterna kan hjälpa honom att få någon form av arbetspraktik när han kommer ut men högst troligt är han förlorad och kommer leva på bidrag livet ut. Han hamnar ju inte bakom lås och bom i en särskilt gynnsam ålder.
Du tror att familjemedlemmar och släkt kommer glömma honom? Det tror inte jag!

Däremot kan man undra sig även om han blir bortglömd eller inte, så är frågan om familjen och släkten kommer ställa upp med hans skulder och jobb.
Citera
2026-07-24, 21:25
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Du tror att familjemedlemmar och släkt kommer glömma honom? Det tror inte jag!

Däremot kan man undra sig även om han blir bortglömd eller inte, så är frågan om familjen och släkten kommer ställa upp med hans skulder och jobb.

Jag menar inte att släkt och familj kommer glömma honom som att de skiter i honom. Men 10 år är en lång tid och han kommer ju av naturliga skäl inte ha kontakt med särskilt många. Även om han skulle få 15 pers godkända för telefonsamtal så kommer han ju inte kunna ringa mer än 1 timme max 2 per vecka om ekonomin tillåter.

Nu ska man ju inte måla fan på väggen, det finns de som återetablerat sig väl till samhället efter långa fängelsestraff men jag tror det blir knepigare om man åker in som ung. Hans hjärna är ju inte fullt utvecklad förrän han minst är 25 år och han kommer de kommande åren tvingas umgås med en hel del högst tvivelaktiga personer som han självklart kommer influeras av.

Sen vad det gäller jobb när han kommer ut... Betänk att killen förmodligen inte haft annat än sommarjobb. Visst, han kommer ju få rutiner. Han kommer ju jobba 6 timmar om dagen, men han kommer ju ha extremt monotona uppgifter och inte de största kraven på sig gällande produktivitet. Frågan blir ju om han kommer klara av att arbeta även om han har familj eller släktingar som har möjlighet att anställa honom.

Man får ju också räkna in att skadeståndet kanske inte är löst vid frigivningen och då kommer Kronofogden ta en ganska stor del av lönen, kommer han då tycka att det är värt att jobba?
Citera
2026-07-25, 10:32
Medlem
Sados avatar
Citat:
NMR får väl starta en fond då som han kan ta del av när han kommer ut.
Citera
2026-07-25, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Har de gått ut med vilje sprängämne?
150g HMTD Tror jag, Han hade även RDX,ETN i sin bostad
Citera
2026-07-25, 22:37
Medlem
Citat:

Varför skulle familj och släkt hjälpa till med skadestånd?
Aldrig hört talas om. Vad lever du i för disneyvärld?
Citera
2026-08-01, 03:49
Medlem
Någon som har fup?
Citera
2026-08-02, 01:24
Medlem
Citat:

Citat:

De flesta familjer har svårt att skaka fram 1,2 mkt för ett brott som deras familjemedlem begått.

Förr fick sådana här ungdomsvård i 2-3 år, förr fungerade den ganska bra för de som hade begått grova brott men inte hade kriminell identitet. De hade ändå bra odds om de hade hjälp och tryck från sina familjer att lägga av. 13 år är mer cementerande.
Citera
2026-08-02, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenstas-golfkung
Jo det är verkligen märkligt att det varit så tyst om detta! 13 års fängelse för en 18-åring! Är inte det anmärkningsvärt länge och ovanligt?!
Inte nu längre. De senaste åren har haft enorma skärpningar. Dessutom måste han sitta 3/4-delar av straffet. Dvs 9 år och 9 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in