Citat:
Ursprungligen postat av
Djicp
Du tror att familjemedlemmar och släkt kommer glömma honom? Det tror inte jag!
Däremot kan man undra sig även om han blir bortglömd eller inte, så är frågan om familjen och släkten kommer ställa upp med hans skulder och jobb.
Jag menar inte att släkt och familj kommer glömma honom som att de skiter i honom. Men 10 år är en lång tid och han kommer ju av naturliga skäl inte ha kontakt med särskilt många. Även om han skulle få 15 pers godkända för telefonsamtal så kommer han ju inte kunna ringa mer än 1 timme max 2 per vecka om ekonomin tillåter.
Nu ska man ju inte måla fan på väggen, det finns de som återetablerat sig väl till samhället efter långa fängelsestraff men jag tror det blir knepigare om man åker in som ung. Hans hjärna är ju inte fullt utvecklad förrän han minst är 25 år och han kommer de kommande åren tvingas umgås med en hel del högst tvivelaktiga personer som han självklart kommer influeras av.
Sen vad det gäller jobb när han kommer ut... Betänk att killen förmodligen inte haft annat än sommarjobb. Visst, han kommer ju få rutiner. Han kommer ju jobba 6 timmar om dagen, men han kommer ju ha extremt monotona uppgifter och inte de största kraven på sig gällande produktivitet. Frågan blir ju om han kommer klara av att arbeta även om han har familj eller släktingar som har möjlighet att anställa honom.
Man får ju också räkna in att skadeståndet kanske inte är löst vid frigivningen och då kommer Kronofogden ta en ganska stor del av lönen, kommer han då tycka att det är värt att jobba?