2026-08-01, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Att man begärt kaptenen häktad är inte orimligt. Ett fartyg skall inomskärs åtminstone ha sett vad som hände, även om de inte lyckats undvika det. Har de inte ens sett att de kört på snipan så har de inte haft tillräckligt god uppsikt. Så det finns definitivt underlag för en häktning, även om kaptenen varit EU-medborgare.
Men nu är han ev häktad inte på grund av ev brottsmisstanke eller hur!
Citera
2026-08-01, 22:35
Medlem
Citat:
Att man begärt kaptenen häktad är inte orimligt. Ett fartyg skall inomskärs åtminstone ha sett vad som hände, även om de inte lyckats undvika det. Har de inte ens sett att de kört på snipan så har de inte haft tillräckligt god uppsikt. Så det finns definitivt underlag för en häktning, även om kaptenen varit EU-medborgare.
Mannen anhölls på torsdagen misstänkt för vårdslöshet i sjötrafik och vållande till annans död, och begärs nu häktad för det sistnämnda.
– Befälhavaren saknar hemvist i Sverige eller något annat nordiskt land eller EU-land och därför finns det en flyktfara. Utredningen är i tidigt skede och det finns även risk för otillbörlig påverkan på viktiga vittnen. Därför begär jag honom häktad, säger senior åklagare James von Reis som leder förundersökningen, i ett pressmeddelande.

Misstankarna om vårdslöshet i sjötrafik kvarstår, men brottet har inte ett tillräckligt högt straffvärde för att uppfylla kraven för en häktning.
Känns som de inte har så mycket utan fick slänga till med det för att kunna ha kvar honom. Eller fick de fram något i svarta lådan…
Citera
2026-08-01, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Men nu är han ev häktad inte på grund av ev brottsmisstanke eller hur!
Brottsmisstanke finns ju.
Citera
2026-08-01, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Jag läste de flesta tidningsartiklarna från början och såg inte den uppgiften nånstans. Kan du länka?

Det som sades tidigt var att det var 2 båtar och den första hade ev motorproblem varav båt nummer 2 åkte efter och det var båt nummer 2 som förolyckades. Det var en tidig artikel i Expressen. Hittar den inte nu. Men det är inte säkert det stämmer så klart. Men det har inte sagts i media att den förolyckade båten hade motorproblem
Citera
2026-08-01, 22:37
Medlem
Svarta lådan spelar in vad som har sagts. Allt tyder på att ryske kaptenen märkt vad som hänt men om ryssen varit onykter, cilket jag inte håller för otroligt, så var han rädd för att åka dit för sjöfylleri.

Svarta lådan kommer att visa att ryssen mot bättre vetande struntat i att hjälpa de drunknade, gissar jag.
Citera
2026-08-01, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Om något fick båten att tumla runt så är jag inte förvånad över om styrhytten slogssönder, den har rätt stora ytor som tar emot en jäkla kraft i vattnet.

Kommer att tänka på en turistbåt uppe i norge som tippade och hela den gummiupphängda hytten slets loss av krafterna.

Nu läste jag inte hela din text där, men den arronet i Lofoten båten hade hytten löst stående på däck, på gummikuddar. Den föll helt enkelt av när båten välte runt. En märklig konstruktion kan jag hålla med om, men de är tydligen konstruerade så.

Den här snipan hade alltså ett doghouse som i stort sett bara bestod av rutorna samt en plastram med tygtak på toppen. Så ja, den lär nog ha gått i bitar vid en rullning.
Citera
Medlem
Alltså nu får det vara slut på all pajkastning och upprepande killgissningar

Det vi vet är :
Snipan har hemmahamn Lycke
Misje verdes kapten kommer begäras häktad för vållande till annans död och vårdslöshet i sjötrafik, kanske pga dom ansåg fartyget var upphinnande.
Sikten var relativt god

Det troliga händelseförloppet utifrån det vi vet och ser skulle se ut som följand :
Snipan lägger ut från Tjörn går syd-öst mot Katten där den tänkt snedda över farled runda Älgön och vidare mot hemmahamn, när snipan närmar sig Katten ser den fraktfartyget men missbedömer des fart, det är ju alltid svårast bedöma farten på något som kommer mot en, snipan går ut i farled men kommer för nära fraktbåten girar styrbord men för sent och dras in mot fraktfartyget, kanske slår i överbyggnad på snipan mot skrovet på fraktfartyget rätt nära akter och i svallet från propellrar slår snipan runt överbyggnad slits av och katastrofen är ett faktum.

Den intressanta frågan är hur bra sikt hade Misje verdes ut åt styrbord, rör det sig om nån sekund eller några minuter snipan varit synlig för dom innan den kom för nära
Citera
Medlem
Citat:
Brottsmisstanke finns ju.
Vilken då, häktningen nämner inget om det!
Citera
2026-08-01, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Svarta lådan spelar in vad som har sagts. Allt tyder på att ryske kaptenen märkt vad som hänt men om ryssen varit onykter, cilket jag inte håller för otroligt, så var han rädd för att åka dit för sjöfylleri.

Svarta lådan kommer att visa att ryssen mot bättre vetande struntat i att hjälpa de drunknade, gissar jag.
Alla på fartyget var nyktra enligt tidiga uppgifter.
Citera
2026-08-01, 22:39
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Har nog missat eller glömt det. Jag har däremot uppfattat brodern hade problem. Därav sällskap och Snipan åkte efter.

Vem skulle annars kunna informera att snipan hade motorproblem. Låter som trådsanning och det brukar ju du vörja dig ifrån.
Pappan hann ge en del info till dom som räddade honom.
Brodern trodde ju att pappan var hack i häl så infon kom INTE därifrån
Citera
2026-08-01, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Är det ingen som vet hur ofta det norska fartyget trafikerar den här farleden ?
Vad kan fartyget ha haft fär ärende på den här resan..verkade ju inte ha varit lastad med några tunga saker.
Citera
2026-08-01, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont

Fast det är ju ingen som är misstänkt för sjöfylleri och hela fartygets besättning fick blåsa första dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in