2026-08-01, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuttlutt
15 juli skrev han detta på Facebook 😔

"Jag brukar egentligen inte skriva långa eller djupa inlägg här. Det händer typ aldrig. Oftast blir det bilder, motorcyklar och roliga stunder. Så som det ska vara! Men idag känner jag att jag vill skriva några rader här.

Den senaste tiden har det varit alldeles för många allvarliga olyckor och alldeles för många liv som gått förlorade på två hjul. Varje gång man läser/hör om ännu en olycka känns det i magen.

Jag jobbar som MC-säljare och har förmånen att få träffa människor som lever för motorcyklar. Jag ser glädjen när någon hämtar sin drömhoj, jag hör planerna inför sommarens mc körningar och jag vet hur mycket frihet en motorcykel kan ge. Tyvärr ser jag också den andra sidan. Den tråkiga sidan. Jag ser motorcyklar som kommer tillbaka efter olyckor. Jag hör historierna bakom skadorna. Och ibland blir påminnelsen om hur skört allt kan vara väldigt verklig.

Det här handlar inte om att skrämma någon eller säga att man ska sluta köra. Eller hur någon ska köra. Verkligen inte!! Tvärtom!!

Fortsätt att köra! Fortsätt att njuta! Fortsätt skapa minnen och upplev den där friheten som bara en motorcykel kan ge oss.

Var bara rädda om er. Ingen kurva är värd att chansa i. Ingen raksträcka är värd att pressa lite extra på om det innebär att man kanske aldrig kommer hem igen. Vägarna kommer att finnas kvar imorgon också.

Vi har alla någon som väntar på oss där hemma. Familj, partner, barn, föräldrar eller vänner.

Så till alla er jag känner, alla kunder, alla hojkompisar och alla andra där ute. Bara kör med huvudet lika mycket som med hjärtat. Håll avstånd, läs trafiken, använd rätt utrustning och lämna lite marginal. Det kostar ingenting att komma fram liiiiite senare.

Låt oss nu göra den här säsongen till en säsong fylld av fantastiska turer, nya minnen och många fikastopp. Inte fler namn i olycksstatistiken.

Ta hand om er där ute!! Vi ses på vägarna. 🏍️❤️"

Sorgligt. Känns som det varit extremt många olyckor med motorcyklar i år?
Citera
2026-08-01, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Något som heter "MMG MC & ATV" har lagt upp en minnesruna på Facebook.

"Det var med stor sorg som vi igår tog emot beskedet att vår tidigare kollega Robin tragiskt omkommit i en MC-olycka
Robin var en del av vårt team i drygt ett och ett halvt år innan han gick vidare för några månader sedan. Under sin tid hos oss lärde vi känna en varm, engagerad och omtyckt kollega som satte avtryck hos många av oss. Även om våra vägar skildes åt kommer vi alltid att minnas honom med värme.
Idag går våra tankar till Robins familj, hans nära och kära som nu går igenom en ofattbart svår tid. Vi hoppas att ni kan finna styrka i varandra och i alla de fina minnen som Robin lämnat efter sig.
Vi vill också be er som väljer att kommentera att göra det med respekt och omtanke. Låt kommentarsfältet bli en plats där vi tillsammans hedrar Robin och visar stöd till hans närstående. "
Menar väl några dagar sen?
Citera
2026-08-01, 22:17
Medlem
whaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll

Nä, han slutade på den arbetsplatsen i mars, så det är helt riktigt några månader sen.
Citera
2026-08-01, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whaa
Nä, han slutade på den arbetsplatsen i mars, så det är helt riktigt några månader sen.
Aha missförstod "gick vidare"..
Citera
2026-08-01, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll

Jag noterade inte det. Vilket osannolikt dåligt ordval av den som skrev runan. De kunde väl skrivit "bytte jobb".

Men det är klart, idiomatiska uttryck våldtas ju dagligen i vårt land numera...
Citera
2026-08-02, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetaBurgarn
Sorgligt. Känns som det varit extremt många olyckor med motorcyklar i år?

Brukar vara ca 35 omkomna/år med mc, tom maj va de 14 st för 2026
Citera
2026-08-02, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kozmoss

Det kanske gick över tillåten hastighet eller gjorde det de inte, det märker vi när utredningen är klar och oavsett vad så förtjänar ingen detta ödet för en hastighetsöverträdelse.

Citat:
Ursprungligen postat av coolboyXd
Håller med dig, kan likaväl varit ett djur lr något som sprang ut också och då av ren reflex så försöker man väjja undan. Oavsett vad som ha hänt så förtjänade han inte det här..

"Förtjänade"...?

Märkligt resonemang.

Att köra ihjäl sig på en 40-sträcka är jävligt B.
Med stor bokstav.

Men, det är ett inte otänkbart utfall om samtliga parametrar utfaller till din nackdel. Hur du landar, vad du slår i, om hjälpen dröjer, om dom du kör med inte kan HLR.

Alla som kört några år är medvetna om vilken knivsudd man balanserar på - utan att ens bomba eller ta risker utöver Basic Transportation från punkt A till punkt B.

Vi skall ha klart för oss att 40 km/h är en hastighet som sätts för andra än oss själva i tätbebyggda områden. Det handlar om att skona kringboende från buller, vibrationer och i vissa fall även från damm. Det handlar om oskyddade trafikanter skall ha en chans att överleva en påkörning av bil eller större fordon.

Hela denna charaden från Trafikverkets charlataner som hävdar "säkra hastigheter" har troligen gjort mer skada än nytta i trafiken.

Man kan överleva en frontalkrock i 80 km/h.
Men det är inte säkert att man gör det. Alltså är inte 80 en "säker hastighet." Att som fotgängare utsätta sig för en påkörning i 40 knyck är samma sak: du överlever kanske - om skallen klarar sig. Men det är fan inte en "säker hastighet".

För motorcyklister har Trafikverket slagit fast att 60 km/h är en säker hastighet.
Det är så klart gallimatias. Jag vet att man kan gå omkull i 160, resa sig och börja springa efter en hoj som ännu inte stannat riktigt, samtidigt som moppekillar på ärliga 30-mopeder dör på helt egen hand.

Det finns inga säkra hastigheter.
Jag vågar påstå att kategorin "motorcyklister" är mer medvetna om detta än andra. Viktigt dock att hålla i huvudet att alla som kör MC faktiskt inte är motorcyklister...

Hur som helst: en gata skyltas inte 40 för trafikanterna i motorfordon. Den skyltas 40 för de kringboendes skull och för de oskyddade trafikanternas skulle.

...och ja, det är väldigt B att köra ihjäl sig på en 40-sträcka.
Citera
2026-08-02, 10:12
Medlem
Quadpowers avatar
Jag passerade i bil strax efter att olyckan inträffat. Då hade personer inlett HLR och föraren va helt livlös. Knappt en timme tidigare såg jag föraren köra runt i Åhus hamn.

Vid olycksplatsen hade lyktstolpen gått av och motorcykeln såg helt kvaddad ut i fronten.

Ambulans, polis och räddningstjänst va på plats snabbt. Ambulansen lämnade platsen ganska omgående, de körde långsamt från platsen.

Det ligger en stor camping precis intill olycksplatsen, samt en väg ner till välbesökt badplats. Mycket folk som rör sig i området.

Dagen efter såg jag att man lagt blommor och ljus vid platsen och förstod då att det värsta hade inträffat.
Citera
2026-08-02, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Brukar vara ca 35 omkomna/år med mc, tom maj va de 14 st för 2026

Genomsnittet 2015-2025 är 36 per år. Men samtidigt har antalet MC i trafik ökat från 310000 till 339000, så om man räknar dödsfall/registrerad MC har det gått från 135 döda per miljon MC till 82 döda per miljon MC.

Här är antalet döda/år.

1998 40
1999 36
2000 39
2001 38
2002 37
2003 46
2004 56
2005 46
2006 55
2007 60
2008 51
2009 47
2010 36
2011 42
2012 30
2013 39
2014 29
2015 42
2016 36
2017 36
2018 47
2019 29
2020 28
2021 25
2022 30
2023 29
2024 34
2025 28
Citera
2026-08-02, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ja, de som tog över det hete väl Hansen? Är det samma släkt så har kanske generna har gått i arv.

Nej det har jag svårt att tro att det finns något släktskap däremellan. https://www.facebook.com/groups/980228616549729/
Citera
2026-08-02, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
"Förtjänade"...?

Märkligt resonemang.

Med stor bokstav.

Men, det är ett inte otänkbart utfall om samtliga parametrar utfaller till din nackdel. Hur du landar, vad du slår i, om hjälpen dröjer, om dom du kör med inte kan HLR.

Alla som kört några år är medvetna om vilken knivsudd man balanserar på - utan att ens bomba eller ta risker utöver Basic Transportation från punkt A till punkt B.

Vi skall ha klart för oss att 40 km/h är en hastighet som sätts för andra än oss själva i tätbebyggda områden. Det handlar om att skona kringboende från buller, vibrationer och i vissa fall även från damm. Det handlar om oskyddade trafikanter skall ha en chans att överleva en påkörning av bil eller större fordon.

Hela denna charaden från Trafikverkets charlataner som hävdar "säkra hastigheter" har troligen gjort mer skada än nytta i trafiken.

Men det är inte säkert att man gör det. Alltså är inte 80 en "säker hastighet." Att som fotgängare utsätta sig för en påkörning i 40 knyck är samma sak: du överlever kanske - om skallen klarar sig. Men det är fan inte en "säker hastighet".

För motorcyklister har Trafikverket slagit fast att 60 km/h är en säker hastighet.
Det är så klart gallimatias. Jag vet att man kan gå omkull i 160, resa sig och börja springa efter en hoj som ännu inte stannat riktigt, samtidigt som moppekillar på ärliga 30-mopeder dör på helt egen hand.

Jag vågar påstå att kategorin "motorcyklister" är mer medvetna om detta än andra. Viktigt dock att hålla i huvudet att alla som kör MC faktiskt inte är motorcyklister...

Hur som helst: en gata skyltas inte 40 för trafikanterna i motorfordon. Den skyltas 40 för de kringboendes skull och för de oskyddade trafikanternas skulle.

Vad vill du ha sagt?
Är folk i tråden som tycker att man förtjänar det, det är bara att läsa från början.
Du behöver inte informera mig om hur det är att vara motorcyklist.
Senast redigerad av kozmoss 2026-08-02 kl. 20:10.
Citera
2026-08-03, 01:31
Medlem
coolboyXds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
"Förtjänade"...?

Märkligt resonemang.

Med stor bokstav.

Har du rökt eller nått? 🤣 vadå väldigt B och köra ihjäl sig på en 40sträcka? Det är väl tragiskt att han miste livet? Olycka eller inte så förtjänar ingen att mista livet såhär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in