2026-08-01, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Rensa så mycket det går manuellt och häll sedan i en rejäl klunk med Klorin eller liknande och låt det stå över natten. Ev behöver man göra om detta ett par gånger.

Nej, man skall inte hälla kemikalier i avloppet.
Speciellt inte om du har en gammal gjutjärnsbrunn eller metallrör. Det fräter som fan.

Mekanisk rensning.
Citera
2026-08-01, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Ja det är väl nästan helt stopp där avloppet går ut från lägenheten så kommer det upp på lägsta punkten och det är duschen

Öppna kranarna i kök handfat fullt och spola toaletten så kommer det välla upp ur duschens avlopp så har du det på hela golvet

Prova spola en massa varmvatten i handfatet i omgångar och titta på golvbrunnen och se om det stiger

Har du tur så löser massa varmvatten upp skiten som tätnar

Att flytta ett stopp är sällan en bra idé.
Speciellt om man inte bor längst ner i huset.

Flyttas stoppet så kommer det stå som en jävla kvast ur toaletten en våning ner när övriga i huset spolar.
Ring hyresvärden istället innan problemet förvärras.

Ett gammalt studentpartytrick är att samtliga lägenheter på de våningar högst upp spolar i toaletten samtidigt.
Lägenheterna längst ner får städa sina tak .
Citera
2026-08-01, 19:55
Medlem
glockenreins avatar
Kolla om det finns ritningar på hur avloppsrören går.
Citera
2026-08-01, 19:57
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazey1526
Är du seriös? Fyfan vad äckligt
Köp diskhandskar och rensa. Oftast mycket hår. Om du inte är flint.
Citera
2026-08-01, 20:09
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Vattnet går inte ner när jag duschar. När jag pumpar den så kommer det ut vad som ser ut som skit och det luktar som det.
Lägenhet är från 50-talet tror jag och har grannar ovanför och under. Kan det vara så att deras avföring har tagit sig till mitt golvbrunn?

Jag vill helt ärligt spy sönder, snälla hjälp mig.
Usch! Förstår det. Du får ta på dig handskar (dubbla hade jag använt) och rensa/göra rent.
Citera
2026-08-01, 20:11
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Min hand går inte in särskilt långt
Det är därför det finns rensband.
Citera
2026-08-01, 20:15
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Det är dem hemma hos mig. Blir det stopp i toaletten så flyter det alltid upp skit från golvbrunnen.

Fuskbygge? Fattar inte hur det ska vara möjøigt ?
Citera
2026-08-01, 20:21
Medlem
slagskotts avatar
På femtitalet, var det gjutjärn då.månne?
Oavsett, som någon skrev är det rensband först och sedan spola rent ordenligt som gäller
Citera
2026-08-01, 20:22
Avstängd
Citat:
Vattnet går inte ner när jag duschar. När jag pumpar den så kommer det ut vad som ser ut som skit och det luktar som det.
Lägenhet är från 50-talet tror jag och har grannar ovanför och under. Kan det vara så att deras avföring har tagit sig till mitt golvbrunn?

Jag vill helt ärligt spy sönder, snälla hjälp mig.

Ta gärna några bilder!
Citera
2026-08-01, 20:35
Medlem
Gör som skrivits i tråden. Fota mm. Sen mekanisk rengöring. Iom värmen som varit kan vattenlåset dunsta/torka ut. (Speciellt om man ha AC inomhus.) Efter mekanisk rengöring kan du tillsvidare testa detta "husmorstips". Fyll på rikligt med bikarbonat/bakpulver och därefter ättika, låt "dra" i ca 10 min och sen skölj ner med jättevarmt vatten. Upprepa vid behov
Citera
2026-08-01, 20:53
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Kan dem verkligen varit så dumma att dem anslöt toalett rören med duschens avlopp?

Låter totalt mentalsjukt, tror knappast det. Om det skulle vara så att arbetarna som har bygg villan varit lågbegåvad låter jag vara osagt.

Som sagt ta på dig handskar som en gentleman och gräv fram skiten och släng allt i papperskorg eller i toan!
Citera
2026-08-01, 21:00
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tveNNeting23
Gör som skrivits i tråden. Fota mm. Sen mekanisk rengöring. Iom värmen som varit kan vattenlåset dunsta/torka ut. (Speciellt om man ha AC inomhus.) Efter mekanisk rengöring kan du tillsvidare testa detta "husmorstips". Fyll på rikligt med bikarbonat/bakpulver och därefter ättika, låt "dra" i ca 10 min och sen skölj ner med jättevarmt vatten. Upprepa vid behov

Kommer detta inte fräta sönder rören?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in