2026-08-01, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Jag har viss förståelse för marknaden. Jag brukar landa tillbaka i den gamla devisen utbud-efterfrågan=pris. Vad du och din efterblivne partner Wallincus inte förstår är att om priset blir för lågt så kan du stryka utbudsledet i den där ekvationen. Och så blir jag inte så särskilt exalterad över eventuella dippar eller highs för att jag tror mig förstår marknaden. Det är för övrigt "pris" de flesta normal-kompetenta brukar refera till som marknadsvärde. Men vi är alla olika.

Era argument kokar ner till: "Det är för dyrt" - marknaden håller inte med dessvärre för eran del. Det säljs objekt. Omsättningen är typ så normal den kan vara utan utbudeöverskott eller underproduktion. Gilla läget och håll käften imo.

Mediansvensken blir rikare och rikare för varje år bortsett dippen för ett par år sen. Håll käften och skaffa dig nåt slags jobb ditt mähe.
Enligt SCB har vi en kraftig uppåtgående trend av fattigdom.

https://arbetet.se/2026/02/18/730-000-fattiga-i-sverige-fordubbling-pa-bara-fem-ar/

Citat:
Har det under de senaste 12 månaderna hänt att du kommit efter med betalningar ?
Det vill säga att du inte kunnat betala i tid, varken före eller efter påminnelse.

År 2021 var det 427 000 som svarade ja på den frågan, nu fem år senare är det över 700 000.

Citat:
Om du tänker på din/hela hushållets ekonomi, hur lätt eller svårt är det att få den att gå ihop? Det vill säga att kunna betala dina/hushållets vanliga nödvändiga utgifter.

Antalet som svarade svårt eller mycket svårt var 840 000, jämfört med 590 000 för fem år sedan.

Den exploderande fattigdomen vi har i landet är nu på väg att bli en stor politisk fråga, det har det inte varit på väldigt många år.
https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/den-okande-relativa-fattigdomen-i-sverige_hb10185/

Och ja, att bostadspriser och hyror stiger mycket fortare än inkomster är en del av problemet. Sverige har haft den kraftigaste ökning av människor som inte har råd att hålla bostaden uppvärmd i hela EU dom senaste åren.
Senast redigerad av Myztico 2026-08-01 kl. 03:58.
Citera
2026-08-01, 10:44
Medlem
https://www.hemnet.se/salda/bostader?location_ids%5B%5D=898741

Inom tullarna registrerar största tappet på minst 36 månader (-2,8 %). Näst största tappet senaste tre åren var juli 2025 (-1,9 %). Juli 2024= -0,4 %

Detta lär säkerligen synas i statistiken för riket där juli bör tappa mer än vanligt rensat för säsongsvariationer.
Citera
2026-08-01, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://www.hemnet.se/salda/bostader?location_ids%5B%5D=898741

Inom tullarna registrerar största tappet på minst 36 månader (-2,8 %). Näst största tappet senaste tre åren var juli 2025 (-1,9 %). Juli 2024= -0,4 %

Detta lär säkerligen synas i statistiken för riket där juli bör tappa mer än vanligt rensat för säsongsvariationer.
Mätt på samma sätt ser jag att villorna i Täby dundrat på med rejäl fart i Juli. Upp 9%.

(Sedan kan man naturligtvis fråga sig hur relevant det är. Det baseras på 2 sålda fastigheter i Juli. Mätt över 12 månader ser jag väl mer mer relevant. Allt mindre än 12 mån blir mest bara brus).
Citera
2026-08-01, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Mätt på samma sätt ser jag att villorna i Täby dundrat på med rejäl fart i Juli. Upp 9%.

(Sedan kan man naturligtvis fråga sig hur relevant det är. Det baseras på 2 sålda fastigheter i Juli. Mätt över 12 månader ser jag väl mer mer relevant. Allt mindre än 12 mån blir mest bara brus).

Du tycker inte det är en viss skillnad på två stycken och 300+ objekt sålda?
Senast redigerad av LTO 2026-08-01 kl. 13:44.
Citera
2026-08-01, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Enligt SCB har vi en kraftig uppåtgående trend av fattigdom.

https://arbetet.se/2026/02/18/730-000-fattiga-i-sverige-fordubbling-pa-bara-fem-ar/

Den exploderande fattigdomen vi har i landet är nu på väg att bli en stor politisk fråga, det har det inte varit på väldigt många år.
https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/den-okande-relativa-fattigdomen-i-sverige_hb10185/

Och ja, att bostadspriser och hyror stiger mycket fortare än inkomster är en del av problemet. Sverige har haft den kraftigaste ökning av människor som inte har råd att hålla bostaden uppvärmd i hela EU dom senaste åren.

Relativ fattigdom är vänsterflumsnömos. Zooma ut lite så ser du nog att vi har det bättre i gemen.
Citera
2026-08-01, 22:59
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Det är lite intressant hur det pratas om hur svenskarnas förmögenhet är vad som driver upp bostadspriserna när det egentligen är en väldigt liten del av befolkningen som sitter på stora kapital och ger en förvrängd bild av statistiken.

Förmögenhet? Nästan alla har inte råd med bostäderna och måste därför långa till sina bostäder till överpris. Bankmaffian har lyckas med 1. amorteringsfria lån 2. ränteavdrag. Detta betyder evig hyra, dvs kasta in pengar i bankmaffians svarta hål. Det enda som håller igång svennes bolånecirkus är tron på evigt stigande bostadspriser och att de kommer få tillbaka varenda krona de kastat in till bankmaffian.

Media håller på att spä på lånecirkusen genom ständiga artiklar om stigande bostadspriser och sk. "bostadskarriär". Denna karriär innebär så klart en ständig pengaström i form av ränta och svenne betalar glatt 50000 - 100000 SEK per år och det är ingen investering bara en kostnad.

Man har lust att höja räntan 5% bara för att se vad som händer som ett litet roligt experiment.
Citera
2026-08-01, 23:15
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Förmögenhet? Nästan alla har inte råd med bostäderna och måste därför långa till sina bostäder till överpris. Bankmaffian har lyckas med 1. amorteringsfria lån 2. ränteavdrag. Detta betyder evig hyra, dvs kasta in pengar i bankmaffians svarta hål. Det enda som håller igång svennes bolånecirkus är tron på evigt stigande bostadspriser och att de kommer få tillbaka varenda krona de kastat in till bankmaffian.

Media håller på att spä på lånecirkusen genom ständiga artiklar om stigande bostadspriser och sk. "bostadskarriär". Denna karriär innebär så klart en ständig pengaström i form av ränta och svenne betalar glatt 50000 - 100000 SEK per år och det är ingen investering bara en kostnad.

Man har lust att höja räntan 5% bara för att se vad som händer som ett litet roligt experiment.

För att man skall kunna ha ett amorteringsfritt bolån så måste man ju ha en belåningsgrad under 50 %. Har man en så lågt belånad bostad så är man - i alla fall på alla större orter - per automatik ganska rik. Medelvillan kostar 4 miljoner. Amorterar du inte så har du 2 miljoner eller mindre i lån. Det måste till en bostadskrasch av aldrig tidigare skådat slag för att du inte skall ha ett övervärde i huset.

5 % höjning av räntan är väl inte ovanligt? Har du 3 % ränta och räntan höjs med 5 % så får du en ny ränta på 3,15 %. Det kanske inte är ofta det slår så mycket mellan två 3-månaders perioder, men på sex månader så kan ju räntan definitivt höjas med 5 %.
Citera
2026-08-02, 00:12
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
För att man skall kunna ha ett amorteringsfritt bolån så måste man ju ha en belåningsgrad under 50 %. Har man en så lågt belånad bostad så är man - i alla fall på alla större orter - per automatik ganska rik.

En amortering på 1-2% för att sedan bli amorteringsfri är i stort sett ett amorteringsfritt lån. Gör man om detta till år så skulle det bli att lånet är betalat om över 100 år .. eller aldrig.

Citat:
Det måste till en bostadskrasch av aldrig tidigare skådat slag för att du inte skall ha ett övervärde i huset.

Den kommer och den kommer bli något som ni aldrig glömmer.
Citera
2026-08-02, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Relativ fattigdom är vänsterflumsnömos. Zooma ut lite så ser du nog att vi har det bättre i gemen.
Jämfört med grannländer, de länder som liknar Sverige mest- så blir alla parametrar dåligare och dåligare.
Citera
2026-08-02, 00:37
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
En amortering på 1-2% för att sedan bli amorteringsfri är i stort sett ett amorteringsfritt lån. Gör man om detta till år så skulle det bli att lånet är betalat om över 100 år .. eller aldrig.

Jag vet inte hur du hade det med matten, men om man amorterar 1 % per år, så tror du att det tar över 100 år innan lånet är betalat? Det faller på sin egen orimlighet. Det är förstås också orimligt att anse att ett lån som man amorterar på är "amorteringsfritt". Det finns många som inte amorterar på sina bolån, men då måste man nå 50 % belåningsgrad. Då amorterar man inte 1-2 %, utan man amorterar inte alls. Det är det som "amorteringsfritt" betyder.

Citat:
Den kommer och den kommer bli något som ni aldrig glömmer.

Den skulle inte påverka mig alls. Jag har inga planer på att flytta, så vad värdet är på mitt hus påverkar inte mig. Jag betalar det som jag behöver betala, vilket är driftskostnader + ränta och så lite amortering som är möjligt. Det är en dålig affär för mig att amortera på mitt bolån, så det är inget jag önskar öka takten på.
Citera
2026-08-02, 00:47
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Den skulle inte påverka mig alls. Jag har inga planer på att flytta, så vad värdet är på mitt hus påverkar inte mig. Jag betalar det som jag behöver betala, vilket är driftskostnader + ränta och så lite amortering som är möjligt. Det är en dålig affär för mig att amortera på mitt bolån, så det är inget jag önskar öka takten på.

Jag syftade på medelsvennen och inte hur en bostadskrasch påverkar dig personligen.
Citera
2026-08-02, 01:07
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Jag syftade på medelsvennen och inte hur en bostadskrasch påverkar dig personligen.

Menar du att gemene man flyttar väldigt ofta? För om man inte flyttar så spelar det väl ingen som helst roll om huset sjunker i värde. Som du säkert känner till så får inte banken säga upp bolån för att marknadsvärdet går ned.

Och om man flyttar i nedåtgående marknad så lär ju nästa hus också vara billigare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in