Citat:
Enligt SCB har vi en kraftig uppåtgående trend av fattigdom.
Jag har viss förståelse för marknaden. Jag brukar landa tillbaka i den gamla devisen utbud-efterfrågan=pris. Vad du och din efterblivne partner Wallincus inte förstår är att om priset blir för lågt så kan du stryka utbudsledet i den där ekvationen. Och så blir jag inte så särskilt exalterad över eventuella dippar eller highs för att jag tror mig förstår marknaden. Det är för övrigt "pris" de flesta normal-kompetenta brukar refera till som marknadsvärde. Men vi är alla olika.
Era argument kokar ner till: "Det är för dyrt" - marknaden håller inte med dessvärre för eran del. Det säljs objekt. Omsättningen är typ så normal den kan vara utan utbudeöverskott eller underproduktion. Gilla läget och håll käften imo.
Mediansvensken blir rikare och rikare för varje år bortsett dippen för ett par år sen. Håll käften och skaffa dig nåt slags jobb ditt mähe.
Era argument kokar ner till: "Det är för dyrt" - marknaden håller inte med dessvärre för eran del. Det säljs objekt. Omsättningen är typ så normal den kan vara utan utbudeöverskott eller underproduktion. Gilla läget och håll käften imo.
Mediansvensken blir rikare och rikare för varje år bortsett dippen för ett par år sen. Håll käften och skaffa dig nåt slags jobb ditt mähe.
https://arbetet.se/2026/02/18/730-000-fattiga-i-sverige-fordubbling-pa-bara-fem-ar/
Citat:
Har det under de senaste 12 månaderna hänt att du kommit efter med betalningar ?
Det vill säga att du inte kunnat betala i tid, varken före eller efter påminnelse.
År 2021 var det 427 000 som svarade ja på den frågan, nu fem år senare är det över 700 000.
Det vill säga att du inte kunnat betala i tid, varken före eller efter påminnelse.
År 2021 var det 427 000 som svarade ja på den frågan, nu fem år senare är det över 700 000.
Citat:
Om du tänker på din/hela hushållets ekonomi, hur lätt eller svårt är det att få den att gå ihop? Det vill säga att kunna betala dina/hushållets vanliga nödvändiga utgifter.
Antalet som svarade svårt eller mycket svårt var 840 000, jämfört med 590 000 för fem år sedan.
Antalet som svarade svårt eller mycket svårt var 840 000, jämfört med 590 000 för fem år sedan.
Den exploderande fattigdomen vi har i landet är nu på väg att bli en stor politisk fråga, det har det inte varit på väldigt många år.
https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/den-okande-relativa-fattigdomen-i-sverige_hb10185/
Och ja, att bostadspriser och hyror stiger mycket fortare än inkomster är en del av problemet. Sverige har haft den kraftigaste ökning av människor som inte har råd att hålla bostaden uppvärmd i hela EU dom senaste åren.
Senast redigerad av Myztico 2026-08-01 kl. 03:58.
Senast redigerad av Myztico 2026-08-01 kl. 03:58.