2026-08-01, 17:11
Medlem
Småföretag skulle vara skattefria upp till första miljonen, då hade vi haft möjligheternas land på riktigt. Finns ingen ekonomi i att ha utredare på skatteverket som kontrollerar nån som bara är skyldig ett par tusenlappar i skatt och sen gör en höna av en fjäder om det blir nåt öre fel här eller där.

USA har lika hög om inte högre företagsskatt, men tack vare enklare regler så lyckas företagen bättre där när de väl börjar skala upp, t.ex i spannet 1-50 miljoner i årsomsättning. Sverige förlorar mängder av startup företag till USA.

Borde även vara en fråga för EU där man borde kunna registrera ett EU företag som sen får rätt att göra affärer i hela unionen, lika regler och samma skattenivå för alla. Ta bort momsen helt i alla medlemsländer, mycket enklare att bara skatta på vinsten och inte hålla på och försöka räkna ut vem som handlar av vem och en massa olika moms nivåer. I USA har man "sales tax" i stället där den bördan läggs på slutkunden som då oftast är en privatperson. Ett djävulskap för vanligt folk som måste deklarera allt de köper, men mycket enklare för företagen som slipper tänka på moms.

Det bästa företaget är givetvis det som kan lägga all fokus på sin produkt eller tjänst i stället för att dras in i en massa käbbel kring komplicerad juridik och skatteregler.
Citera
2026-08-01, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M--M--X
Håller med dig helt och hållet, finns ingen anledning att ta risken för du får sämre lön än en anställd. Detta trots att du sitter med hela risken och riskerar att förlora allt så får du inte en krona för det. Du straffas istället, det är enkelt att beskatta en entreprenör. Samt att inte plocka ut någon lön eller låg lön är att skjuta sig i foten, blir inte speciellt lyckat om det händer dig något eller den dagen du går i pension.
Han får ju inte sämre lön än en anställd? Skattesatsen är detsamma oavsett om han är anställd i sitt egna AB eller hos någon annan.
Citera
2026-08-01, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Ta bort momsen helt i alla medlemsländer, mycket enklare att bara skatta på vinsten och inte hålla på och försöka räkna ut vem som handlar av vem och en massa olika moms nivåer.

Ja det vore gött att slippa krångla med moms. Varför finns den istället för att reglera vinstskatter? Det finns väl ett svar, men jag är för dum för att fatta.
Citera
2026-08-01, 17:52
Medlem
Varför det inte pratas om är enkelt.

Sosseriet vill inte att folk skall förstå hur vansinnigt mycket pengar som försvinner ut i tomma intet. För att sen mötas av vårdköer, kaos i skolan och kaos i samhället.

Fler behöver ställa sig frågan vad fan de får för pengarna.
Citera
2026-08-01, 18:11
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Nja, känns lite fejk i TS, finns faktafel.

Jag har företag sedan 35 år.

-MOMSen betalar ju kunderna, inte företagaren.
-jag tog ut 7Mkr med 3:12 förra året och skatten blev 1.4Mkr, det är ju inte så farligt
-extrema avdragsmöjligheter i min bransch och i princip går jag aldrig med mer än 100-200k i vinst per år men har ändå upparbetat 10mkr i kassan
-alla sociala avgifter går tillbaka, det är ingen skatt utan bara en omfördelning mellan dina egna åldrar, och man får tillbaka pengarna senare i livet som sjukpeng eller pension.

För alla skatterna får man naturligtvis gratis sjukvård och gratis universitet.

Hur bra som helst. Sverige är underbart att driva min rörelse i! Men kanske svårare om man tillverkar något, har fabrik eller liknande, eller frisörer som känner att MOMSen borde vara deras för när den går bort försvinner ju 50% av vad kunden betalade.
Citera
2026-08-01, 18:12
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Småföretag skulle vara skattefria upp till första miljonen, då hade vi haft möjligheternas land på riktigt.
Det går aldrig, då skulle Sverige översvämmas av babbar med godiskiosker eller pizzerior som bjuder under varann i priser. Kanske 200k innan sociala avgifter? Det finns 1.3M enmansföretagare i Sverige så det skulle kosta 5-10 miljarder kronor.
Citera
2026-08-01, 18:13
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Varför det inte pratas om är enkelt.

Sosseriet vill inte att folk skall förstå hur vansinnigt mycket pengar som försvinner ut i tomma intet. För att sen mötas av vårdköer, kaos i skolan och kaos i samhället.

Fler behöver ställa sig frågan vad fan de får för pengarna.
Ja, du skrev det ju själv. Du får medicin, läkarvård, gratis universitet, pension, sjukpeng, nästan gratis dagis, polis, försvar för dina pengar. Ca 80% av alla skatter är omfördelning mellan olika perioder i ditt liv.

Det är gammalt gnäll från 1970-talet att vi betalar "massor av skatter". Nya moderaterna från 2006 har sänkt skattetrycket rejält och Sverige ligger nu plats 9 i skattelistan och ganska nära EU-mitten. Frankrike och Danmark har världens högsta skattetryck.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-08-01 kl. 18:16.
Citera
2026-08-01, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Det är därför du kommer undan med att ta ut såå hög timpeng utan att kunderna försvinner, de har förståelse.

Att småföretag är mjölkkor, vad är alla andra då, större företag, löntagarna med skatt, moms osv.
Nää, tycker inte synd om gnällpellar som dig, höj timpengen då!

Gillar du inte läget och tycker "gräset är grönare på andra sidan", ta då en anställning istället.

Jag är själv egenföretagare, enmans iofs, klarar mog däremot finfint ekonomiskt på detta...

Större företag som ikea och mc donalds och liknande tar ut stor del av vinsten ur landet utan beskattning genom att öppna fejkstiftelser och skalbolag i skatteparadis.

-staten ska självklart täppa till detta och ha höga skatter för de stora företagen och kraftigt sänka skatterna för småföretagare som skapar flest jobb i landet per kund.

Men politikerna skiter i detta då de inte vill stöta sig med sina rika vänner på storföretagen och banker som år efter år tömmer landet på pengar.
Citera
2026-08-01, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trmg
Ja det vore gött att slippa krångla med moms. Varför finns den istället för att reglera vinstskatter? Det finns väl ett svar, men jag är för dum för att fatta.
Momsen började som en tillfällig skatt för länge sedan, å inget är så permanent som en tillfällig skatt. Förr i tiden, innan vi gick med i EU var det kanske mindre problematiskt då nästan alla företag handlade uteslutande lokalt. Numera när EU är en stor marknad så handlar allt fler företag inom hela unionen, med extremt komplicerade skatteregler som följd där man i princip måste hyra en arme av advokater för att ha en chans att ta reda på hur saker fungerar.
Citera
2026-08-01, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det går aldrig, då skulle Sverige översvämmas av babbar med godiskiosker eller pizzerior som bjuder under varann i priser. Kanske 200k innan sociala avgifter? Det finns 1.3M enmansföretagare i Sverige så det skulle kosta 5-10 miljarder kronor.
Babbarna säljer redan allt svart, dessutom får de nystartbidrag och andra förmåner. Nästan alla pizzerior är en front för gängens penningtvätt. Inte en chans att de kan bedriva laglig verksamhet med såpass låga priser. Bara att jämföra med legitima restauranger där maten kostar många gånger mer, det beror på att legitima restauranger följer alla regler, för det mesta.

Sen kan vi såklart diskutera summan, 200k är bra det med men lågt. Tänker mest på just enmansföretag, nån som jobbar själv och saknar förmåner bör väl ändå kunna få ut mer i ren vinst än ett socialfall kan man ju tycka.
Citera
2026-08-01, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
DU måste sätta detta i perspektiv tex i USA är logiken den omvända:
Där belönas den som skapar vinst. Om du gör 3 miljoner i vinst får du behålla lejonparten för att du har skapat jobb, tagit risk och levererat något som marknaden vill ha. Det är det som är själva motorn i deras ekonomi.

Det är därför man i Sverige ser företagare som kör gamla bilar och bor blygsamt trots att bolaget går som tåget – pengarna "sitter fast" i bolaget för att det kostar för mycket att ta ut dem. I USA ser du entreprenören i en lyxvlla och sportbil efter en sådan vinst, eftersom pengarna faktiskt hamnar på deras privata bankkonto.
Det är en brutal skillnad i livskvalitet och ekonomisk frihet för den som lyckas.

Ditt svar fångar poängen, men jag skulle justera formuleringen lite för att den blir mer träffsäker och mindre överdriven. Att "förlora allt och allt du någonsin kommer tjäna" kan hända i extrema fall, men är inte det normala eftersom företag ofta har juridiska strukturer och försäkringar.

Du räknar för enkelt. I USA är företagande ofta förenat med högre risk. Stämningsrisken är större, juridiska kostnader är högre, personalförmåner som sjukförsäkring blir en betydande kostnad och skyddsnätet vid ett misslyckande är svagare. En stor rättsprocess kan i värsta fall slå ut både företaget och företagarens privata ekonomi.
Citera
2026-08-01, 18:36
Medlem
Terrorstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Funkar icke! Räkneexempel : Räkneexempel – 6 miljoner i vinst:

Bolaget gör 6 000 000 kr i vinst.
• Bolagsskatt 20,6 %: -1 236 000 kr
• Kvar i bolaget: 4 764 000 kr

Nu vill jag ha ut pengarna privat:
• Utdelning inom 3:12 (förenklingsregeln): ca 210 000 kr till 20 % skatt = 168 000 kr i handen
• Resten 4 554 000 kr beskattas som lön, ca 55 % skatt = -2 504 700 kr
• Kvar av resten: 2 049 300 kr
Totalt i handen: ca 2 217 000 kr av 6 000 000 kr
Staten tar: ca 3 783 000 kr – alltså 63 % av vinsten.

Jag skapade värdet. Jag tog risken. Staten tog 63 öre av varje krona. Förklara för mig hur det är rättvist?

Det är inte rättvist.

Hade vi haft en stat som såg till att pengarna gick till riktigt vettiga åtgärder så kanske det hade kunnat gå att argumentera för en sådan beskattning, men i dagsläget? Nej. Jag är inte egenföretagare, men jag kan sympatisera med känslan av att man har en vidrig odugling med handen fastlimmad i ens ficka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in