2026-08-01, 15:01
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Jag skulle vilja se vad "svarta lådan" på KNV 032 visar.

Hon låg perfekt vid kaj på Älgön för att hennes olika radarsystem skall ha fångat hela förloppet.

Att snipan inte skulle ha setts på radar tror jag inte det minsta på.
Det visar att du inte vet något om radar vilket borde ha fått dig att exkludera dig själv från att lägga sig i när vuxna samtalar.
Citera
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Har du länkar på det annars tror jag inte på dig då du har fantiserat så otroligt mycket i denna tråd.

Varsågod, här är länken. Hoppas du håller käft nu

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vr9Xk5/patrik-och-sara-larmade-om-batolyckan-horde-rop-pa-hjalp

"Jag simmade ut och hämtade den lille, och sen drog vi upp pappan, säger Patrik Dokken.

Efter någon minut kom Kustbevakningen med den första räddningsbåten till platsen. Kort efter att de anlänt stod det klart att två personer fortfarande saknades.

Det framkom i mitt samtal med pappan, då ropade jag att det saknas två personer till, säger Sara Dokken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jo men enormt svårt att visuellt bedöma ett fartygs hastighet som är flera hundra meter bort.

I så fall kör man väl inte ut.
Jag tror det finns annat som komplicerat, motorfel eller tex
Citera
2026-08-01, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Men lotsen kan ju ta över om har tycker kaptenen gör fel.
Eller vem som nu styrde just då.

Kan han verkligen det
Citera
2026-08-01, 15:02
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Var det inte du som krävde att alla skulle förse dig med källor på detta påstående igår? Då har du googlat nu då, bravo.
Nej, det var inte jag, TOMTE!
Citera
2026-08-01, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Det visar att du inte vet något om radar vilket borde ha fått dig att exkludera dig själv från att lägga sig i när vuxna samtalar.

På tal om radar.. har inte militären radar i närheten?
De ser väl allt?
Citera
2026-08-01, 15:04
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Jag trodde du som bor på platsen och kan geografin utantill vet vilken väderstation som är närmast.
Vet inte något som helst om väderstationer.
Du kan däremot lägga in vilken plats som helst i alla väderappar
Citera
2026-08-01, 15:05
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Vet att han iaf var såpass oskadd att han kunde uppge för privatpersonerna, som var först på plats, att halva familjen var kvar i vattnet.

Ja, här från AB.

"Jag simmade ut och hämtade den lille, och sen drog vi upp pappan, säger Patrik Dokken.

Fler saknade
Efter någon minut kom Kustbevakningen med den första räddningsbåten till platsen. Kort efter att de anlänt stod det klart att två personer fortfarande saknades.

– Det framkom i mitt samtal med pappan, då ropade jag att det saknas två personer till, säger Sara Dokken.
Citera
2026-08-01, 15:05
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
I så fall kör man väl inte ut.
Jag tror det finns annat som komplicerat, motorfel eller tex

Men det märks ju vilka i tråden som varit till sjöss och inte. Det är för fan ingen motorväg som man står och väntar vid för att kolla när du kan springa över. Det är helt öppet vatten.
Citera
2026-08-01, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Fy fan vad korkad du är, men så ändå fortsätter du låtsas vara smart.
JOO! Du har nu i bortåt 10 inlägg till mig propagerat för anarki på sjön, vad gäller regler.

Alla regler kan skippas, speciellt för stora fartyg, det kostar för mycket för dessa att följa reglerna, störst kör förts osv.
Stora fartyg klarar inte se småbåtar, de små måste gira, det är småbåtsrnas fel, alltid.

Att båda misslyckat att följa reglerna är ju inte alls säkert.

Räcker att den ena parten inte följt reglerna,men den andra parten trott att reglerna följs och därför tuffat vidare, och då blir det en olycka av det...

Du med dina historiska rättsfall...Kaptenen på fartyget sitter anhållen, mannen i snipan är inte ens given misstanke om brott, vad tror du utfallet blir, du med din historik?

Att du skulle vara smart, tillåt mig tveka, du har ju fel i alla dina inlägg, vad beror det på, din oöverträffade intelligens?

Speciellt smart är jag kanske inte. Men att jag har erfarenhet av handelsfartyg och att du inte har det är uppenbart.

Var du förresten inne och tittade på Paris MoU?
Senast redigerad av ShijieMeng69 2026-08-01 kl. 15:31.
Citera
2026-08-01, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Men det märks ju vilka i tråden som varit till sjöss och inte. Det är för fan ingen motorväg som man står och väntar vid för att kolla när du kan springa över. Det är helt öppet vatten.

Det hjälper ju knappast.
Citera
2026-08-01, 15:12
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Men lotsen kan ju ta över om har tycker kaptenen gör fel.
Eller vem som nu styrde just då.
Nej, lotsen kan inte "ta över"
Kaptenen har alltid det yttersta operationella och juridiska ansvaret för fartyget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in