2026-08-01, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Pappan lämnade vissa uppgifter i samband med han blev räddad.Det har stått i tidningarna sen 1a timmen.
Typ,. hur många överbord, var dom befann sig och hur lång tid som förflutit efter olyckan,

Det sista, tiden, gjorde ju att man kunde spåra fartyget som rammat...

Var det inte du som krävde att alla skulle förse dig med källor på detta påstående igår? Då har du googlat nu då, bravo.
Citera
2026-08-01, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalvbakadPotatis
Han har pratat med det enda vittnet, tillhör familjen. Han vet säkert om de hade flytväst eller ej, men den informationen hade inte personen som pratat med honom. Var knappast ett korsförhör när de möttes i kyrkan.
Vittne till vad?
Citera
2026-08-01, 14:50
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Pappan lämnade vissa uppgifter i samband med han blev räddad.Det har stått i tidningarna sen 1a timmen.
Typ,. hur många överbord, var dom befann sig och hur lång tid som förflutit efter olyckan,

Det sista, tiden, gjorde ju att man kunde spåra fartyget som rammat...

Det är tvärtom. Tidpunkten fick de efter att ha sett när Misje Verde passerade olycksplatsen. Tror inte pappan kan ange med så stor säkerhet hur länge de legat i vattnet. Känns säkert som en evighet plus chock och ev minnesluckor.
Pappan har säkert kunnat berätta att de blivit påkörda av ett fartyg och sen har de kollat vilka fartyg som passerat inom närtid och när de passerat och fick på så sätt fram ungefärlig tidpunkt.
Citera
2026-08-01, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Ja lotsen borde ju också vara misstänkt. Men han är svensk och flyr ingenstans.

Håller inte med helt. Lotsen ansvarade inte för båten. Så han bör inte misstänkas.
Däremot så borde han vara huvudvittne om kaptenen gjort nåt fel. Och han verkar helt nöjd med färden.
Vågar sticka ut hakan och säga att åklagaren släpper kaptenen innan häktningsförhandlingen.
Att häkta honom för att han är ryss räcker inte. Brottet skulle nog heller inte ge så långt straff så,det räcker för häktning.
Bättre för åklagaren att släppa än att förlora i domstolen.
Citera
2026-08-01, 14:52
Medlem
Jag skulle vilja se vad "svarta lådan" på KNV 032 visar.

Hon låg perfekt vid kaj på Älgön för att hennes olika radarsystem skall ha fångat hela förloppet.

Att snipan inte skulle ha setts på radar tror jag inte det minsta på.
Citera
2026-08-01, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Jag vet det eftersom jag kan sjövägsreglerna, till skillnad från dig som uppenbarligen inte har en susning. Därför att reglerna säger att båda är skyldiga att vidta de åtgärder som krävs för att undvika kollision. Detta har båda parter misslyckats med uppenbarligen eftersom kollision är ett faktum. Båda parter har därför misslyckats med att följa minst denna regel. Det är en slutsats man kan dra på den befintliga information som.vi har tillgänglig.

Det finns ett rättsfall när ett fartyg kolliderade med ett annat fartyg som låg fastknutet till kaj. Det blev ändå inte så att hela skulden till olyckan hamnade på fartyget som var under gång. Det blir i princip alltid en fördelning av skulden. Varför känns detta så jobbigt för dig?

Jag skrev väl inte att reglerna var motstridiga i just detta fallet. Jag skrev att till sjöss, för handelsfartyg, så finns det i vissa fall regler i olika regelverk som i vissa fall är mostridiga. Vet du hur många olika regelverk olika sorters handelsfartyg har att följa?

Problemet är att du varken har kunskap om handelsfartyg, dess regelverk eller sjövägsreglerna. Kombinarar man detta med din undermåliga intelligens så får man resultat du nu uppvisar. Du har ju inte ett enda rätt.

Jag har inte sagt att man gör som man vill. Man föesöker oftast följa regelverket men ibland tänjer man på det och ibland skiter man i det. Ofta bryts regler och lagar av ren okunskap Det är bara att se hör många fartyg som årligen får nyttjandeförbud just för att de inte följer regler.

Gå in på hemsidan Paris MoU så får kan du själv läsa flaggstaters inspektionsrapporter och beslut om kvarhållanden, nyttjandeförbud och tillteädesförbud. Där kan du se hur mycket överträdelser och regelbrott som får anmärkningar.

Vem är du att anse att reglerna inte behöver ses över? Finns nog inte en enda aktiv sjöman i världens handelsflotta som håller med dig om att alla regelverken är bra som de är. Jag har inte träffat någon sådan hittills iaf.

Har du någonsin satt foten ombord på ett handelsfartyg? Får du kognitiv dissonans av denna informationen? Är det därför du blir så upprörd?
Fy fan vad korkad du är, men så ändå fortsätter du låtsas vara smart.
JOO! Du har nu i bortåt 10 inlägg till mig propagerat för anarki på sjön, vad gäller regler.

Alla regler kan skippas, speciellt för stora fartyg, det kostar för mycket för dessa att följa reglerna, störst kör förts osv.
Stora fartyg klarar inte se småbåtar, de små måste gira, det är småbåtsrnas fel, alltid.

Att båda misslyckat att följa reglerna är ju inte alls säkert.

Räcker att den ena parten inte följt reglerna,men den andra parten trott att reglerna följs och därför tuffat vidare, och då blir det en olycka av det...

Du med dina historiska rättsfall...Kaptenen på fartyget sitter anhållen, mannen i snipan är inte ens given misstanke om brott, vad tror du utfallet blir, du med din historik?

Att du skulle vara smart, tillåt mig tveka, du har ju fel i alla dina inlägg, vad beror det på, din oöverträffade intelligens?
Citera
2026-08-01, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Dumheter. För att veta det måste man ha pratat med pappan efter olyckan. Tror du på det själv? Anhöriga kan inte veta det heller utan att ha pratat med pappan.

Det är väl klart anhöriga har pratat med pappan vid det här laget. Han ligger väl inte nedsövd och isolerad? Har har säkert tagit emot besök av anhöriga eller pratat i telefon med sina närmste i denna svåra stund.
Citera
2026-08-01, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Jag skulle vilja se vad "svarta lådan" på KNV 032 visar.

Hon låg perfekt vid kaj på Älgön för att hennes olika radarsystem skall ha fångat hela förloppet.

Att snipan inte skulle ha setts på radar tror jag inte det minsta på.
Är det kraftiga regnskurar så försvinner smbåtars ekon i regncluttret på radarn.
Citera
2026-08-01, 14:56
Medlem
Citat:
Vilken väderstation?
Vittnen smäller högst vid extremt lokala och kortvariga störtregn

Jag trodde du som bor på platsen och kan geografin utantill vet vilken väderstation som är närmast.
Citera
2026-08-01, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Håller inte med helt. Lotsen ansvarade inte för båten. Så han bör inte misstänkas.
Däremot så borde han vara huvudvittne om kaptenen gjort nåt fel. Och han verkar helt nöjd med färden.
Vågar sticka ut hakan och säga att åklagaren släpper kaptenen innan häktningsförhandlingen.
Att häkta honom för att han är ryss räcker inte. Brottet skulle nog heller inte ge så långt straff så,det räcker för häktning.
Bättre för åklagaren att släppa än att förlora i domstolen.

Men lotsen kan ju ta över om har tycker kaptenen gör fel.
Eller vem som nu styrde just då.
Citera
2026-08-01, 14:59
Medlem
Citat:
Pappan har lämnat vissa uppgifter stod ddet i tidningarna från 1a timmen, sannolikt i samband med räddandet.

Uppgifter typ hur många överbord, var i båten de befann sig, hur lång tid de legat i vattnet...
Vet att han iaf var såpass oskadd att han kunde uppge för privatpersonerna, som var först på plats, att halva familjen var kvar i vattnet.
Citera
2026-08-01, 15:00
Medlem
Fucktiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Dumheter. För att veta det måste man ha pratat med pappan efter olyckan. Tror du på det själv? Anhöriga kan inte veta det heller utan att ha pratat med pappan.

Varför skulle han inte kunnat berätta saker för sina närmaste?
Senast redigerad av Fucktiskt 2026-08-01 kl. 15:28. Anledning: Hade fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in