2026-08-01, 13:58
Medlem
Jag citerar från Aftonbladet, sen om det stämmer eller inte är en annan fråga:

Flera småbåtsägare som Aftonbladets team möter i hamnen säger att det är en hårt trafikerad farled utanför Älgön. De stora fartygen avlöser varandra.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5prk1e/batolyckan-utanfor-tjorn-samhallet-i-sorg

Låter mer rimligt än GP's 400 fartyg/år

Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Ett var 4-5 timme räknade vi på som ungefärlig frekvens
Citera
2026-08-01, 13:58
Medlem
HalvbakadPotatiss avatar
Det var inget orimligt antagande inledningsvis. Nu vet vi dock att alla satt i sittbrunnen. Se mitt tidigare inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Nej det är ett antagande utifrån det som är känt. Räkna baklänges utifrån det som vi säkert vet.

Det vi vet är: två personer kom av båten och hittades i vattnet omedelbart efter olyckan, och två personer följde med båten ner.

Att då anta att alla 4 personer befann sig på exakt samma plats vid kollisionen är ologiskt och orimligt. I så fall borde rimligtvis alla ha kastats av, eller alla blivit fast ombord, och ha återfunnits på samma plats. Inte att två helt olika saker händer med 4 personer på samma plats.

Jag drar bara slutsatsen att de befann sig på olika platser i båten utifrån var och när de hittades, eftersom det är en så distinkt skillnad mellan att två personer kom av båten och två inte. Skillnaden mellan liv och död faktiskt.
Citera
2026-08-01, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
Med tanke på all teknik som finns med självkörande bilar tex så undrar man ju inte varför det inte är standard med tex värmekamera plus vanlig kamera och AI som kan varna för saker framför ett fartyg eller båt. Tekniken för att göra detta idag är en droppe i havet jämfört med va ett sådan skepp kostar. Det kan ju rädda liv och också minska risken för andra typ av kollisioner för fartyget som kan spara enorma pengar i tid som det ligger stilla tex. Det finns ju radar men det verkar ju inte räcka helt o hållet.

Bra vore också om småbåtar hade koll på fartyg i farleder. Det går ju ganska enkelt att se deras positioner i mobilen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horverket

Att den lilla båten inte såg det stora fartyget förstår jag däremot inte.
Det stavas nog kapell, vill inte sitta i rusket och hans fru och dotter betalade för det gissar jag!!

Han som styr ska va dygnblöt när man kommer fram om det är busväder då har han gjort sitt och kan få vila.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Nej det är ett antagande utifrån det som är känt. Räkna baklänges utifrån det som vi säkert vet.

Det vi vet är: två personer kom av båten och hittades i vattnet omedelbart efter olyckan, och två personer följde med båten ner.

Att då anta att alla 4 personer befann sig på exakt samma plats vid kollisionen är ologiskt och orimligt. I så fall borde rimligtvis alla ha kastats av, eller alla blivit fast ombord, och ha återfunnits på samma plats. Inte att två helt olika saker händer med 4 personer på samma plats.

Jag drar bara slutsatsen att de befann sig på olika platser i båten utifrån var och när de hittades, eftersom det är en så distinkt skillnad mellan att två personer kom av båten och två inte. Skillnaden mellan liv och död faktiskt.
Typiskt töntigt antagande från landkrabba
Citera
2026-08-01, 14:00
Medlem
pextas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ang_rita
Så har Flashback blivit tyvärr. Ett gäng utan koll sitter och gissar. Trådsanningar utan relevans skapas. Helt värdelöst.

Det är ju det som folk tycker är kul/intressant. Man gissar på det lilla man har att gå på. Det är ingen officiell polisutredning. Sen ju mer information som släpps så gissar/spekulerar man utifrån det. När man läser en sån här tråd så tar man det ju med en stor näve salt. Ibland länkas till riktig fakta och då tar man till sig det etc. Det kan ju skapas spekulationer som sen visar sig antingen fel eller korrekta.
Citera
2026-08-01, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Jag citerar från Aftonbladet, sen om det stämmer eller inte är en annan fråga:

Flera småbåtsägare som Aftonbladets team möter i hamnen säger att det är en hårt trafikerad farled utanför Älgön. De stora fartygen avlöser varandra.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5prk1e/batolyckan-utanfor-tjorn-samhallet-i-sorg

Låter mer rimligt än GP's 400 fartyg/år

I så fall borde det finnas varningsskyltar i varje hamn och brygga längs farleden så semesterskeppare blir påminda om faran.
Citera
2026-08-01, 14:02
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milliemolly
Läste att pappan är en känd komiker.
Någon som vet namnet här?
Vet inte om det stämmer , men det har spekulerats i att det är Albi* Olsson*
Citera
2026-08-01, 14:02
Medlem
pextas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Bra vore också om småbåtar hade koll på fartyg i farleder. Det går ju ganska enkelt att se deras positioner i mobilen.

Mycket sant det borde ju va standard att alla gör så. Förutom säkerhetsmässigt så är det ju också faktiskt ganska intressant att ha koll på båtar o annat runt omkring. Men jag kan tänka mig att vissa inte vill ha teknik runt omkring sig. Man kanske kunde utveckla en app som låg och använde AI som körde i telefonen som kunde varna och pipa till . Så kan dom som inte gillar teknik ha det i bakgrunden.
Citera
2026-08-01, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Relationen Kapten och Lots är intressant.
Lotsen har varit ombord, och rådgivit om färden. Han har inte sett eller uppfattat nåt tillbud.
Kaptenen är anhållen misstänkt för brott, vilket väl då beror på att han agerat felaktigt under färden.
Då har alltså lotsen stått på bryggan och iakttagit/deltagit i felaktigt agerande.
Kaptenen är ansvarig. Men lotsen borde ha märkt detta, och påpekat. Alternativt framfört detta vid förhör. Någon sådan info finns inte offentliggjord.
Det verkar inte rimligt att både kapten och lots misslyckats.

Bevisar inget, men intressant att notera.
Vad är inte rimligt, att inte se en liten båt i skymningen där det går sjö blåser och duggar?

Alla båtar/fartyg har en skyldighet att göra sitt yttersta för att synas och hålla undan för varandra.

Lanternor var dom på och tydliga dvs starkt lysande!!
Citera
2026-08-01, 14:04
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
I så fall borde det finnas varningsskyltar i varje hamn och brygga längs farleden så semesterskeppare blir påminda om faran.

Varningsskylten I detta fall kallas sjökort.
Citera
2026-08-01, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
Mycket sant det borde ju va standard att alla gör så. Förutom säkerhetsmässigt så är det ju också faktiskt ganska intressant att ha koll på båtar o annat runt omkring. Men jag kan tänka mig att vissa inte vill ha teknik runt omkring sig. Man kanske kunde utveckla en app som låg och använde AI som körde i telefonen som kunde varna och pipa till . Så kan dom som inte gillar teknik ha det i bakgrunden.

Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in