2026-08-01, 12:15
Medlem
BrumunDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
På tal om subtitles...
Är det någon här som har fått, eller kan få ner en full subtitle för Rederiet s17e03?
Jag får bara ner en srt-fil på 2kb som enbart textar när de inte talar svenska.
På alla andra avsnitt jag provat har jag fått ner .srt för all dialog, även svensk sådan.

Jag kan bara välja "svenska" som undertext när jag kör igång videon, men då är det som sagt inte textat när de talar just svenska.

Jag tycker det är konstigt att det finns text för all dialog på alla andra avsnitt, men inte detta...
Vill någon annan testa eller kolla på det? Kanske finns någon här som är mer kunnig än mig och kan lyckas få fram full undertext till avsnittet på något sätt?

Länk till avsnittet i fråga: https://www.svtplay.se/video/KGYQxEe/rederiet/3-frihetens-pris?video=visa

Den finns där. Om man kollar på avsnittet på SVTPlay och väljer syntolkat så dyker "Svenska (allt tal)" upp. Du kanske får välja textning på nytt för att det skall synas. Sen gäller det att få ner den. För enkelhetens skull bifogar jag den så får någon annan förklara hur man gör.
https://www.asuswebstorage.com/navigate/a/#/s/7EFD9BAE0DD9467093D5ADEAA025A4DAW
Citera
2026-08-01, 12:30
Medlem
BrumunDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballkulan
Någon som vet hur man rippar från TV4 och TV4plus (har betalat abonnemang). Det blir error direkt när jag försöker använda programmet "privatkopiera" och "YTdownloader". Både nämnda program funkar ypperligt för SVT och YouTube.
Du använder svtplay-dl för tv4play. Ta ner rs_dl och läs lathunden till det programmet. Sen behöver du köra ett program som heter Yaml 2.0. Hur du använder det finns en utmärkt guide här:
https://www.flashback.org/sp95093304
rs_dl finns här: https://github.com/Vennbergens/rs_dl
Citera
2026-08-01, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrumunD
Du använder svtplay-dl för tv4play. Ta ner rs_dl och läs lathunden till det programmet. Sen behöver du köra ett program som heter Yaml 2.0. Hur du använder det finns en utmärkt guide här:
https://www.flashback.org/sp95093304
rs_dl finns här: https://github.com/Vennbergens/rs_dl

Toppen! Stort tack!
Citera
2026-08-01, 12:38
Medlem
BrumunDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballkulan
Toppen! Stort tack!
Tyvärr är mycket kopieringsskyddat (DRM) så det går inte att rippa med svtplay-dl.
Citera
2026-08-01, 12:49
Medlem
Citat:
Tyvärr är mycket kopieringsskyddat (DRM) så det går inte att rippa med svtplay-dl.

Okej. Men väl värt ett försök, att installera programmen du rekommenderade. :-)
Citera
2026-08-01, 13:24
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Den finns där. Om man kollar på avsnittet på SVTPlay och väljer syntolkat så dyker "Svenska (allt tal)" upp. Du kanske får välja textning på nytt för att det skall synas. Sen gäller det att få ner den. För enkelhetens skull bifogar jag den så får någon annan förklara hur man gör.
https://www.asuswebstorage.com/navigate/a/#/s/7EFD9BAE0DD9467093D5ADEAA025A4DAW
Tack så jättemycket! Du är en riktig vardagshjälte!

Jag testade nu och fick upp "allt tal".
Sen gäller det att få ner den också som du säger, och det har jag ingen aning om hur jag gör

Men det är ju löst för den här gången nu, så jag återkommer väl om behovet uppstår igen.
Tack återigen för all din hjälp
Citera
2026-08-01, 15:00
Medlem
BrumunDs avatar
Citat:

Men det är ju löst för den här gången nu, så jag återkommer väl om behovet uppstår igen.
Tack återigen för all din hjälp
Kan förklara lite då.

När du är på sidan och skall starta avsnittet gör följande:

Tryck F12. I fönstret som dyker upp och på raden som det står Elements(Element), Console(Konsol), Sources(Källor), Network(Nätverk) etc. så trycker du på Network(Nätverk). I rutan "Filter" skriver du vtt. Subsen har ändelsen vtt. Det är dem vi är ute efter.

Se till att rutan under "Filter" All(Alla) är markerad. Starta filmen och då dyker en text-open.vtt?xxxx upp. Väljer du sedan syntolkat skall en text-closed.vtt?xxxx dyka upp. Det är den som skall laddas ned. Kommer inget upp tryck F5 (Uppdaterar sidan) och prova att starta filmen igen.

Dubbelklicka på text-closed.vtt. Ett fönster öppnas och visar texten. Mycket skräp som synes. Högerklicka och spara den.

Vet inte om du använder Subtitle Edit när du putsar dina filer men det behövs nu för suben behöver putsas.
Ladda den sparade filen i Subtitle Edit. För att få bort en del skräp räcker det med att du sparar den som en .srt fil och laddar den i SE igen. Nu skall det bara var lite {\an1} i början på varje rad men det går ju lätt att få bort. Markera {\an1} och tryck sedan Replace och ersätt med inget. Sen sparar du igen.

Har väl inte hårdsynat suben men den tycks vara ok.

Finns säkert andra sätt att fixa ner suben. Få se när Martin24 dyker upp om han har nått annat tips.
Citera
2026-08-01, 18:02
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Kan förklara lite då.

När du är på sidan och skall starta avsnittet gör följande:

Tryck F12. I fönstret som dyker upp och på raden som det står Elements(Element), Console(Konsol), Sources(Källor), Network(Nätverk) etc. så trycker du på Network(Nätverk). I rutan "Filter" skriver du vtt. Subsen har ändelsen vtt. Det är dem vi är ute efter.

Se till att rutan under "Filter" All(Alla) är markerad. Starta filmen och då dyker en text-open.vtt?xxxx upp. Väljer du sedan syntolkat skall en text-closed.vtt?xxxx dyka upp. Det är den som skall laddas ned. Kommer inget upp tryck F5 (Uppdaterar sidan) och prova att starta filmen igen.

Dubbelklicka på text-closed.vtt. Ett fönster öppnas och visar texten. Mycket skräp som synes. Högerklicka och spara den.

Vet inte om du använder Subtitle Edit när du putsar dina filer men det behövs nu för suben behöver putsas.
Ladda den sparade filen i Subtitle Edit. För att få bort en del skräp räcker det med att du sparar den som en .srt fil och laddar den i SE igen. Nu skall det bara var lite {\an1} i början på varje rad men det går ju lätt att få bort. Markera {\an1} och tryck sedan Replace och ersätt med inget. Sen sparar du igen.

Har väl inte hårdsynat suben men den tycks vara ok.

Finns säkert andra sätt att fixa ner suben. Få se när Martin24 dyker upp om han har nått annat tips.
Vad grym du är, tack så himla mycket!
Jag lyckades faktiskt skapligt efter lite pillande

Jag fick ladda ner subtitle edit och så även net10. Jag brukar bara öppna srt-filer i .txt och putsa litegrann annars
Citera
2026-08-01, 19:16
Medlem
BrumunDs avatar
Citat:
Vad grym du är, tack så himla mycket!
Jag lyckades faktiskt skapligt efter lite pillande

Jag fick ladda ner subtitle edit och så även net10. Jag brukar bara öppna srt-filer i .txt och putsa litegrann annars
Va bra. Då vet du åtminstone ett sätt att fixa subben om samma problem skulle dyka upp igen.
Subtitle Edit är ju bra att ha i vilket fall som helst. Om du inte sett det så kan man klicka på iconen "Layout" och välja nr.12 där så får man lite mera översikt över filen man håller på med.
Citera
2026-08-01, 19:32
Medlem
NYZ367s avatar
Gillar man inte TV och inte behöver se Svenska program har jag hört att allt finns här?
https://knaben.xyz/thepiratebay/?__goaway_challenge=meta-refresh&__goaway_id=6754bc3360c7bbe084f3722f06ac89 d2
är bra
Citera
2026-08-01, 19:33
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Va bra. Då vet du åtminstone ett sätt att fixa subben om samma problem skulle dyka upp igen.
Subtitle Edit är ju bra att ha i vilket fall som helst. Om du inte sett det så kan man klicka på iconen "Layout" och välja nr.12 där så får man lite mera översikt över filen man håller på med.
Tack, jag ska undersöka det där programmet lite mer vid tillfälle.

Hittills har jag även använt det gamla programmet TimeAdjuster för att synka srt-filer till en specifik video-fil. Men jag gissar att det funkar utmärkt i Subtitle Edit också. TimeAdjuster är ju så gammalt att det bara har stöd för avi-filer, så jag var tvungen att konvertera videofilen varje gång innan jag kunde synka srt om den var mkv eller mp4

Inte det smidigaste, även om jag gillar enkelheten i det programmet.
Citera
2026-08-02, 00:22
Medlem
Martin24s avatar
Citat:

Jag tar en titt när jag kommer hem till datorn igen, är bortrest just nu utan dator. Kollar om cirka en vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in