2026-07-25, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajenLeeds
Vi pratar nog om två olika fält i rs_dl.

I fält "SVTPLAY-DL directory" ska det stå var svtplay-dl finns. Till exempel c:\svtplay-dl.

I fält "Destination directory" skriver man var nerladdade filer ska hamna.

Eftersom svtplay-dl inte hittas undrar jag därför vad du har skrivit i fält "SVTPLAY-DL directory".

Nu står det "Unable to find acceptable character detection dependency".
Senast redigerad av JohanSverkersson 2026-07-25 kl. 19:40.
Citera
2026-07-30, 07:23
Medlem
Bartman777s avatar
Jag har rippat några avsnitt+subtitles från svtplay och undrar över en sak. När jag tar ner subtitles så får jag ofta två .srt-filer.

En som har ändelsen: -svtplay.sv.srt
Och en som har ändelsen: -svtplay.sv-caption.srt

Ibland är den ena filen bara några byte stor, medan den "riktiga" srt-filen är standardstorlek 20-40kb. Men ibland är de ungefär lika stora, och ibland är de även exakt lika stora.

Vad indikerar detta, och vad är egentligen skillnaden på de två? När ena filen bara är några byte stor så är det givet att det inte är den jag ska använda mig av som undertext, men vad gäller när de är ungefär lika stora, eller rent av exakt lika stora?

Och varför får jag ens två subtitles där en står som caption?
an någon förklara vad skillnaden är och vilken jag bör välja att spara i de fall filerna är ungefär, eller exakt lika stora?
Citera
2026-07-30, 12:34
Medlem
2n00b4Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrumunD
Ny version av rs_dl (GUI för svtplay-dl) finns för nedladdning ser jag.https://github.com/Vennbergens/rs_dl

Fungerar detta enbart för SVT Play?
Citera
2026-07-30, 14:50
Medlem
BrumunDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Jag har rippat några avsnitt+subtitles från svtplay och undrar över en sak. När jag tar ner subtitles så får jag ofta två .srt-filer.

Ibland är den ena filen bara några byte stor, medan den "riktiga" srt-filen är standardstorlek 20-40kb. Men ibland är de ungefär lika stora, och ibland är de även exakt lika stora.

Vad indikerar detta, och vad är egentligen skillnaden på de två? När ena filen bara är några byte stor så är det givet att det inte är den jag ska använda mig av som undertext, men vad gäller när de är ungefär lika stora, eller rent av exakt lika stora?

an någon förklara vad skillnaden är och vilken jag bör välja att spara i de fall filerna är ungefär, eller exakt lika stora?
Förmodar att du kör rs_dl. Om du bockar ur "Subtitles" och istället skriver -S som parameter skall du få ner den rätta suben. Caption filen skall innehålla text när det pratas både svenska och ev annat språk. Den andra skall bara innehålla text när det pratas på annat språk än svenska.

Du får ned 2 subs för att rs_dl har valt att ta ned alla subs som finns.
Du ser att --all-subs dyker upp när du börjar nedladdningen. Men gör som jag skrev i början så bör du få ner den rätta.

Caption filen är ju den som i regel skall vara störst men ibland är den andra lite större. Om man kollar den med Subtitle Edit så verkar det tillkommit en massa skräp som inte skall vara där. Syns om man använder den suben.

Ett exempel där de olika suben skiljer i storlek lite huller om buller är: https://www.svtplay.se/historien-om-partierna

Men för att vara helt på den säkra sidan tar man ned alla subs och väljer den som passar en bäst.
Citera
2026-07-30, 14:54
Medlem
BrumunDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Fungerar detta enbart för SVT Play?
Nejdå.
https://svtplay-dl.se/sites/
Vill man ha ned från ex. tv4play krävs lite extra jobb.
Citera
2026-07-30, 17:13
Medlem
BrumunDs avatar
Citat:

Det stämmer inte helt det jag skrev tidigare om skillnaderna mellan de 2 subbarna. Jag har bara lite svårt klargöra på ett begripligt sätt vad skillnaden är. Verkar vara lite olika. Ser tex att avsnitt 1 av "Svärtan" innehåller 2 subs som är lika stora ungefär och ända skillnaden är att på caption filen är sången och en del ljudeffekter också textade.
Citera
2026-07-30, 20:47
Medlem
Martin24s avatar
Citat:
Citat:
Caption filen är ju den som i regel skall vara störst men ibland är den andra lite större. Om man kollar den med Subtitle Edit så verkar det tillkommit en massa skräp som inte skall vara där. Syns om man använder den suben.

Precis som BrumunD säger så ska caption vara störst eftersom den ska innehålla texten både för svenska och utländskt språk. Det stora problemet är tyvärr att det är helt blandat på varenda film/serie på SVT Play.

I vissa fall är det:
svtplay.sv.srt = Endast utländsk tal (mindre filstorlek).
svtplay.sv-caption.srt = Både svenska och utländsk tal (större filstorlek).

Men ofta är det också precis tvärtom:
svtplay.sv.srt = Både svenska och utländsk tal (större filstorlek).
svtplay.sv-caption.srt = Endast utländsk tal (mindre filstorlek).

Sen finns det en tredje variant också, det är om båda filerna har ganska lika filstorlek men ändå inte exakt samma. Då brukar det i stort sett alltid vara så att den största filen av de två innehåller skräp som man inte vill ha i texten. Till exempel att det står:

srt1
srt2
srt3
och så vidare...

Då ska man välja den filen som är lite mindre i filstorlek så man slipper skräptexten. Men för att vara absolut säker behöver man alltid öppna båda filerna och kolla så man behåller rätt fil och raderar den dåliga.
Citera
2026-07-30, 20:59
Medlem
Martin24s avatar
Citat:
Ser tex att avsnitt 1 av "Svärtan" innehåller 2 subs som är lika stora ungefär och ända skillnaden är att på caption filen är sången och en del ljudeffekter också textade.

Ja, egentligen kan man säga att det finns 4 olika varianter. De 3 tidigare jag skrev gällde för utländska program. Men för textning på program där det bara talas svenska så blir det en variant till.

Då blir det:
svtplay.sv.srt = Text för "vanligt" tal.
svtplay.sv-caption.srt = Text både för vanligt tal och även sångtexter och liknade.

Fast det finns säkert det motsatta i vissa fall här också kan jag tänka mig...
svtplay.sv.srt = Text både för vanligt tal och även sångtexter och liknade.
svtplay.sv-caption.srt = Text för "vanligt" tal.
Citera
2026-07-30, 21:07
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Det stämmer inte helt det jag skrev tidigare om skillnaderna mellan de 2 subbarna. Jag har bara lite svårt klargöra på ett begripligt sätt vad skillnaden är. Verkar vara lite olika. Ser tex att avsnitt 1 av "Svärtan" innehåller 2 subs som är lika stora ungefär och ända skillnaden är att på caption filen är sången och en del ljudeffekter också textade.

Citat:
Ursprungligen postat av Martin24
Precis som BrumunD säger så ska caption vara störst eftersom den ska innehålla texten både för svenska och utländskt språk. Det stora problemet är tyvärr att det är helt blandat på varenda film/serie på SVT Play.

I vissa fall är det:
svtplay.sv.srt = Endast utländsk tal (mindre filstorlek).
svtplay.sv-caption.srt = Både svenska och utländsk tal (större filstorlek).

Men ofta är det också precis tvärtom:
svtplay.sv.srt = Både svenska och utländsk tal (större filstorlek).
svtplay.sv-caption.srt = Endast utländsk tal (mindre filstorlek).

Sen finns det en tredje variant också, det är om båda filerna har ganska lika filstorlek men ändå inte exakt samma. Då brukar det i stort sett alltid vara så att den största filen av de två innehåller skräp som man inte vill ha i texten. Till exempel att det står:

srt1
srt2
srt3
och så vidare...

Då ska man välja den filen som är lite mindre i filstorlek så man slipper skräptexten. Men för att vara absolut säker behöver man alltid öppna båda filerna och kolla så man behåller rätt fil och raderar den dåliga.
Tack för era svar
Ja, jag tycker också det är lite rörigt och svårt att se ett bestämt mönster. Det tycks vara väldigt slumpmässigt. Hittills har jag sparat den största av srt-filerna och bara skummat igenom avsnitten litegrann för att se att det stämmer någorlunda. Det visar sig väl mer den dag jag ska se igenom respektive serier.

Aja, jag får fortsätta spara den största filen. Jag orkar inte sitta och detaljkontrollera exakt varenda fil så fort jag laddat ner en serie.
Citera
2026-07-30, 22:33
Medlem
Martin24s avatar
Citat:
Aja, jag får fortsätta spara den största filen. Jag orkar inte sitta och detaljkontrollera exakt varenda fil så fort jag laddat ner en serie.

Ja, gör så. Då är du iallafall helt säker på att inget saknas. Skräprader kan man rensa bort senare när det behövs.
Citera
2026-08-01, 09:56
Medlem
Bartman777s avatar
På tal om subtitles...
Är det någon här som har fått, eller kan få ner en full subtitle för Rederiet s17e03?
Jag får bara ner en srt-fil på 2kb som enbart textar när de inte talar svenska.
På alla andra avsnitt jag provat har jag fått ner .srt för all dialog, även svensk sådan.

Jag kan bara välja "svenska" som undertext när jag kör igång videon, men då är det som sagt inte textat när de talar just svenska.

Jag tycker det är konstigt att det finns text för all dialog på alla andra avsnitt, men inte detta...
Vill någon annan testa eller kolla på det? Kanske finns någon här som är mer kunnig än mig och kan lyckas få fram full undertext till avsnittet på något sätt?

Länk till avsnittet i fråga: https://www.svtplay.se/video/KGYQxEe/rederiet/3-frihetens-pris?video=visa

Citat:
Ursprungligen postat av Martin24
Ja, gör så. Då är du iallafall helt säker på att inget saknas. Skräprader kan man rensa bort senare när det behövs.
Ja precis.
Jag brukar putsa lite i mina undertexter ibland när jag märker något som inte ser bra ut. Det är lite tillfredsställande att hålla på med också
Citera
2026-08-01, 11:40
Medlem
Någon som vet hur man rippar från TV4 och TV4plus (har betalat abonnemang). Det blir error direkt när jag försöker använda programmet "privatkopiera" och "YTdownloader". Både nämnda program funkar ypperligt för SVT och YouTube.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in