2026-08-01, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Om de drivit dit pga motorhaveri är det riktigt sjukt att de två som omkom aldrig tog på sig flytväst. Nu vet jag inte hur etablerat det är att de ej hade några flytvästar på sig men de hittades trots allt på botten.

Samt känns som han hade ringt brorsan om de fått motorhaveri och börjat driva.

Enligt uppgifter i tråden så var de inte heller under däck utan i sittbrunnen och då är det också märkligt att de inte hade på sig flytväst. Men jag är inte alls säker på de uppgifterna. Någon sade tidigt att mamman hittades i ruffen men det verkar ha varit en feltolkning från en SVT-rapport såhär i efterhand.

Finns det ens uppgifter på att alla inte ha flytväst?
Vet att det diskuterats ja, men finns det bekräftat? Tror jag ej.

Vidare kan man aldrig exakt veta hur man reagerar i en situation med femtiotvåtusen variabler inblandade. Du hade ringt din brorsa direkt säger du.
Själv hade jag försökt få igång båten.
Givet vindarna som var driver man snabbt.
Han kanske var påväg att ringa brorsan? Vem vet.

Vi vet helt enkelt för lite kring alla omständigheter för att kunna säga säkert hur man själv agerat.
Citera
2026-08-01, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Måste vara motorstopp som någon nämnde förut. Biodiesel, gammal båt gammal motor. Stopp just i farleden när regnet kommer.

Det är visserligen en rimlig anledning men det är väldigt märkligt att vare sig kvinnan eller flickan tog på sig flytvästar isåfall. Sitter med motorhaveri och driver i farleden och de slänger ändå inte sig flytvästar?

Och att han aldrig ringde upp brorsan som var i båten före honom och berättade om detta heller låter märkligt.
Citera
2026-08-01, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Finns det ens uppgifter på att alla inte ha flytväst?
Vet att det diskuterats ja, men finns det bekräftat? Tror jag ej.

Vidare kan man aldrig exakt veta hur man reagerar i en situation med femtiotvåtusen variabler inblandade. Du hade ringt din brorsa direkt säger du.
Själv hade jag försökt få igång båten.
Givet vindarna som var driver man snabbt.
Han kanske var påväg att ringa brorsan? Vem vet.

Vi vet helt enkelt för lite kring alla omständigheter för att kunna säga säkert hur man själv agerat.

Jag skrev uttryckligen:

Nu vet jag inte hur etablerat det är att de ej hade några flytvästar på sig men de hittades trots allt på botten.
Citera
2026-08-01, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Vittnen fanns 300m bort, på Katten. De har sagt att det kom lokalt spöregn.

Var ligger väderstationen i förhållande till olyckan
Citera
2026-08-01, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Inte säkert vraket var så helt så det fanns nåt "inuti"
Det har pratats om flytande vrakspillror

Det som är tänkbart är att de två personerna som hittades simmandes i vattnet direkt efter olyckan befann sig på en plats i båten vid kollisionen, och de två personer som följde med båten ner vid förlisningen befann sig på en annan plats i båten vid kollisionen.

Alltså två personer styck på två olika platser i båten. Detta är det mest logiska utifrån var de olika inblandade återfanns, och andra alternativ är långsökta enligt min mening. Olycksförloppet har gått snabbt och varit våldsamt, det har inte funnits tid till beslutsfattande eller val av handlande efter själva kollisionen. Troligen var det helt enkelt så att pappan och sonen befann sig i ett öppet utrymme och därför blev avkastade vid kollisionen, medan mamman och dottern befann sig i ett mer tillstängt utrymme såsom ruff där de blivit instängda, och dessutom kan ha slagit sig rejält vid själva kollisionen.
Citera
2026-08-01, 13:10
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Måste vara motorstopp som någon nämnde förut. Biodiesel, gammal båt gammal motor. Stopp just i farleden när regnet kommer.

Jag läste något, tror det var på Facebook att de hade bytt motor.
Citera
2026-08-01, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Klart att det kan ha regnat. Vi vet att det ösregnade lite senare, då helikoptern fick ju avbryta deras insatser. Enligt Tobias Nicander som var Sjöräddningsledare på Sjöfartsverket som stod för räddninginsatsen.
Exakt, silver killen gissar som vanligt.
Citera
2026-08-01, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Du har så otroligt dålig koll. När de närmade sig farleden var fartyget 2 km bort. Sen har du troligtvis aldrig suttit i en båt under ett kapell i regn med en dieselmotor som överröstar allt annat.

Det kommersiella fartyget har skyldighet att veta om farleden framför är fri. Det kan ju lika gärna ligga en båt drivandes med motorhaveri.
Man ska inte sitta i en båt under ett kapell i regn med en dieselmotor som överröstar allt annat, man ska ha huvudet på en plats där man ser och hör.
Citera
2026-08-01, 13:13
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Läs vad åklagaren har sagt. Kaptenen är anhållen pga flyktfara då han är från ett land utanför EU, ryssland.

Det vet jag redan, lät bara roligt. Jag tänkte mer på det du sa om spel för galleriet. Det är vanligt dom ger delgiven misstanke om vållande till annans död ganska så omgående. När det handlar om olyckor med dödlig utgång. Vare sig man är från Sverige eller inte.
Citera
2026-08-01, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Jag uppfattar det som att de räddade först. Och larmade sen.22.03. Kan ha fel då hela tidslinjen känns lite osäker för oss amatörutredare.
Nej, dom larmande direkt säger dom, har du inte läst tidningarna?
Citera
2026-08-01, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Jag skrev uttryckligen:

Nu vet jag inte hur etablerat det är att de ej hade några flytvästar på sig men de hittades trots allt på botten.

Frågan var av den anledningen inte ställd direkt till dig, utan mer generell, men du spekulerar kring att något är ”sjukt” utan flytväst.
Jepp.
Men det finns såvitt jag vet inget bekräftat kring det.
Vi vet ej.

Att hittas på botten kan man göra med flytväst. Finns mycket att fastna i eller bli instängd i på en båt som förliser efter en kollision.
Citera
2026-08-01, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Ja det har länkats tidigare olika tabeller över vädret i området, regn har alla visat. Så verkar solklart, förstår inte varför vissa envisas med att säga att det inte regnade. Lita på tekniken istället för att killgissa.
Det regnade inte så mycket, men det började regna mer senare.

Varför inte lita på den som var på plats istället för att killgissa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in