2026-08-01, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Det är inte bara den som styr(styrman som det heter) som ska vara nykter utan befälhavaren också, tex om frun/barn styr men ej anses ha befälet så fälls mannen.

Korrekt, Tack för förtydligande.
Citera
2026-08-01, 11:19
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Kraftigt zoomade bilder i mörker men 300m verkar det nog vara ja…

Kan stämma med runt 300 m från katten, på bilden jag laddar upp så körde vi ca 20 m från Katten, Fartyget ligger ankrat och till vänster på bilden ligger Polisens dykbåt samt en följebåt (lite dålig bild)

https://ibb.co/DFMgmym
Citera
2026-08-01, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Rimligen ser man till att skapa sikt.
Antingen genom att vrida båten rätt alt kika utanför kapellet på något vis.
Det får vi trots allt anta ha gjorts även här. Få kör runt på måfå.
Sikten kan med det sagt fortfarande ha varit sådan att man sett det som lugnt, men att så ej var fallet.
Men allt är bara spekulationer. Dock en mer rimlig sådan än att anta det körts helt utan minsta kontroll.

Vet vi ens att huruvida det var så att de försökte korsa farleden?
Citera
2026-08-01, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Ja, positionen var ok, ingen ifrågasättande där.
Det är bristande uppmärksamhet de på bryggan kan åka dit för. Huruvida de borde sett snipan IRL eller på radarn
Hastigheten verkar också ha varit moderat, 11.5knop var det sista jag läste och det kan nog stämma

Ok då borde det röra sig om grovt bristande uppmärksamhet eftersom de som framförde fartyget var nyktra och körde i ok hastighet...

Mobilförbud gäller väl även för(borde gälla) de som kör båtar på samma sätt som för bilister?
Citera
2026-08-01, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Vet vi ens att huruvida det var så att de försökte korsa farleden?

Nej.
Citera
2026-08-01, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jag tror den snipan har blivit träffad snett bakifrån. Det är hastigheter på 3 meter på en sekund till 6 meter på en sekund, beroende på hur snabbt snipan färdats. Så på ett ögonblick har fartyget mejat ner hela snipan.

Stämmer det att de inte märkte när de körde på snipan rör det sig om grovt bristande uppmärksamhet, det är iaf jag övertygad om!
Citera
Medlem
fululfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salsiccia
Jag tänkte på det också, men när jag lyssnade på avsnittet igen så hörde jag det inte, bortklippt?
Jag är också nyfiken på detta.
Citera
Medlem
Citat:
Rimligen ser man till att skapa sikt.
Antingen genom att vrida båten rätt alt kika utanför kapellet på något vis.
Det får vi trots allt anta ha gjorts även här. Få kör runt på måfå.
Sikten kan med det sagt fortfarande ha varit sådan att man sett det som lugnt, men att så ej var fallet.
Men allt är bara spekulationer. Dock en mer rimlig sådan än att anta det körts helt utan minsta kontroll.

Om jag fattat rätt kom pappan från området och var på väg i sin mammas båt till mamman eller egna sommarstugan?
Han borde vara erfaren och van. Så vad gick fel ?
Citera
2026-08-01, 11:28
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Kan stämma med runt 300 m från katten, på bilden jag laddar upp så körde vi ca 20 m från Katten, Fartyget ligger ankrat och till vänster på bilden ligger Polisens dykbåt samt en följebåt (lite dålig bild)

https://ibb.co/DFMgmym

Den där bilden ger också en ganska bra uppfattning hur stort manöverutrymme Misje Verde hade för att gira undan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukharin
Hur synd det än är om pappan så får vi förutsätta att vid en så här allvarlig händelse så är det extra viktigt att följa processerna exakt, och hade de då uppmätt alkohol i pappans blod så hade det med säkerhet följts av en anmälan om sjöfylleri. Har de inte sagt något om saken så kan man inte tolka det på så många fler sätt än att han var nykter, förutsatt att han och vittnen berättat att det var han som körde båten. Trots allt, nykterhet är en självklarhet på sjön nu för tiden, eftersom ingen vill åka fast för sjöfylleri.

Det tar väll ett par dagar innan provsvar kommer, men ja har dom fått svar och det var positivt så borde en anmälan gjorts om det är ställt bortom rimligt tvivel på att han förde båten
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
De som plockade upp pappan säger tvärt om, jag väljer att tro på dom speciellt med tanke på alla dina inlägg i detta ämne.

Instämmer, sikten verkar ha varit helt ok.

Frågan är om någon i snipan hann se fartyget?

Som sagt, kanske de skrek, tutande etc. alt drabbades snipan av tekniskt fel eller var de ouppmärksamma?
Citera
Medlem
Citat:
Nej.

Fast om båten låg ca 300 m ut från Katten var de ju mitt i farleden ?
Har de drivit dit menar du ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in