2026-08-01, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Den här olyckan har inget med Colreg 9 att göra. Jag har försökt att förklara för en användare, som troligen arbetar i Putins trollfabrik (anm till Moderatorer, detta är ingen identitet och avanonymiserar inte användaren) att Colreg 9 inte har med denna olycka att göra. Kaptenen var Ryss, det är därför de är utsända.

Har jag någonstans försökt friskriva kaptenen från ansvar.

Kanske skulle du ägna lite mer tid åt att läsa inlägg och lite mindre tid åt att försöka suga av dig själv
Citera
2026-08-01, 10:49
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badkarsunspect
Vilken tur att snipan bromsade upp ett 90-meters fartyg vid träffen.

Videon är ju helt idiotisk. AI är ingen sanning.

Skribenten är själv trådens AI copy/paste expert. Han formulerar välskrivna, genomtänkta epos på nolltid. Dessvärre har han ofta de samma felen som AI lyckas åstadkomma. Det ser man om man själv söker via AI…
Citera
2026-08-01, 10:49
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
En flytväst håller inte uppe en båt. Fastnar man följer man med ner
Jag läser inte ”i anslutning till” som ’inuti’ vraket, snarare ’nära’, men jag kan ha fel. Det är tänkbart att hon fastnat i båten. Vi får se.
Citera
2026-08-01, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Ja, positionen var ok, ingen ifrågasättande där.
Det är bristande uppmärksamhet de på bryggan kan åka dit för. Huruvida de borde sett snipan IRL eller på radarn
Hastigheten verkar också ha varit moderat, 11.5knop var det sista jag läste och det kan nog stämma

Där jag bor nära en farled för Finlandsfärjor brukar de tuta om någon liten båt ens går i närheten. Både i dimma och fullt dagsljus.
Hur gör de på västkusten?. Tutas det innan fartyg går in i "trånga passager" ?
Citera
2026-08-01, 10:50
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Kom på att jag hörde att sonen hade visselpipa vet ej om bekräftat
Visselpipa finns normalt på räddningsvästarna ja. Det ska ha hörts både vissling å rop på hjälp av de som låg på Katten
Citera
2026-08-01, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BB555BB
Mörkt att hans polare skämtade om honom i senaste avsnittet, men de kunde ju knappast veta vad som skulle hända bara nått dygn senare.

Jag tänkte på det också, men när jag lyssnade på avsnittet igen så hörde jag det inte, bortklippt?
Citera
2026-08-01, 10:53
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Har du kompetens nog att avgöra om Misje Verde kunde gira UTAN PROBLEM? Vilken kompetens är detta i så fall om jag får fråga?
Om snipan hade upptäckts så beror det helt på NÄR den upptäcktes. Allmän sjövana, har aldrig styrt ett större fartyg men en killgissning är minst 300m för att vara safe…
Citera
2026-08-01, 10:54
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Där jag bor nära en farled för Finlandsfärjor brukar de tuta om någon liten båt ens går i närheten. Både i dimma och fullt dagsljus.
Hur gör de på västkusten?. Tutas det innan fartyg går in i "trånga passager" ?
Reglerna är internationella
Citera
2026-08-01, 10:55
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Han är en av få i tråden som faktiskt har koll

Knappast. Han hänger ju inte med i diskussionen överhuvudtaget.
Citera
2026-08-01, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Det där med alger som mixas upp med diesel var nytt för en landkrabba som mig. Intressant, är det pga kondens eller taskiga packningar som vatten tar sig in i tanken och bakterier börjar gro?

Ursäkta sent svar, men ja, absolut. Båda två är fullt rimliga anledningar. Svagt underhåll på bränslelinan, exempelvis ej utbytt bränslefilter eller avsaknad av vattenavskiljare är också anledningar.

Var jag tvungen att välja hade jag hellre bytt bränslefilter än oljefilter.

Tydligen ett problem med kondens om man har en halvfull tank under vintern. En del förutspråkar att man har helt full tank och en del att man har helt tom tank, men man ska åtminstone inte ha halvfull tank.

Riktigt läskigt. Resultatet dyker i regel upp just under de sämre förhållandena.
Senast redigerad av Badkarsunspect 2026-08-01 kl. 10:57.
Citera
2026-08-01, 10:58
Medlem
Juridisk grund behöver inte finnas mer än att det finns en misstanke. Dessutom har åklagaren uppgett att främsta anledningen att kaptenen är häktad är flyktrisk.

Om åklagare/polis vill utreda en olycka måste den klassas som att ett brott har begått, vållande till annans död är den vanligaste brottet som de titulerar för att få påbörja utredning. Det är givetvis mer naturligt att häkta fartygskaptenene än snipaförsren

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Juridisk grund finns det givetvis om kaptenen misstänks för vållande till annans död. Frågan är vad i fartygets agerande, eller brist på dito, som föranleder denna misstanke. Är det så att snipan legat still eller färdats långsamt med tända lanternor och man inte uppmärksammat den så kanske det räcker?

https://www.dn.se/sverige/detta-vet-vi-om-batolyckan-utanfor-tjorn/
Citera
2026-08-01, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salsiccia
Jag tänkte på det också, men när jag lyssnade på avsnittet igen så hörde jag det inte, bortklippt?

Jag har förträngt det. Vad sade de som var bortklippt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in