2026-08-01, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Var det verkligen störtregn å vindkast, hur kunde deras rop på hjälp höras då samt de som plockade upp dom sa att vädret var okej då men blev sämre?
EXAKT
Denna fråga har jag haft men glömt
Citera
2026-08-01, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Om du tittar i sjökortet så ser du mittlinjen som en streckad linje.
Sedan strax nedanför olycksplatsen ser du en grön prick som markerar ett grund.
Den vinkelräta sträckan mellan mittlinjen och en bit innan den gröna pricken är farledens bredd på den sidan mittlinjen, alltså är farledens bredd dubbla den sträckan. Så kan du skaffa dig en god bild av farledens bredd. Det ger som du var inne på i runda slängar 300m.

Ett annat sätt, som domstol slagit fast, är att använda fyrsektorns bredd i passagen. Den är beräknad till 200m. Så en farledssbredd på 200-300 meter vid platsen för olyckan är ett väl grundat påstående.

Det du säger stämmer tror jag, då pratar vi om 2 min för att korsa farleden med snipan och på den tiden har fartyget kommit 700 m mot snipan.
Citera
2026-08-01, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Vad svamlar du om?

Han är en av få i tråden som faktiskt har koll
Citera
2026-08-01, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19
Hmm... Konstigt att ingen vet vilka det är och att det läckt ut.
De troliga har namngivits åtskilliga gånger i tråden och inget har framkommit som leder i annan riktning. Första gången det nämns är i inlägg 436.
Citera
2026-08-01, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Flytväst säger jag all hade klarat sig
Så alla ni som är ute-flytväst iaf i mörker
Säkerhetsbälste på när det är mycket trafik ... nja, flytväst på alltid utan undantag
Citera
2026-08-01, 10:42
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Var det verkligen störtregn å vindkast, hur kunde deras rop på hjälp höras då samt de som plockade upp dom sa att vädret var okej då men blev sämre?
Det var störtregn vid kraschen enligt vittnen men det upphörde kort efter. De låg i vattnet i en halvtimme.

Men även vid stiltje hade det varit en dålig idé att försöka simma bort
Citera
2026-08-01, 10:44
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Tror du det stora fartyget var på "rätt" plats i farleden?
Normalt ska väl fartyget kör ungefär i mitten på farleden?
300 m ut låter som att det var på rätt plats. I så fall hur kan man klandra kaptenen?
Ja, positionen var ok, ingen ifrågasättande där.
Det är bristande uppmärksamhet de på bryggan kan åka dit för. Huruvida de borde sett snipan IRL eller på radarn
Hastigheten verkar också ha varit moderat, 11.5knop var det sista jag läste och det kan nog stämma
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det var väldigt luddigt i Ekot. Bara att vraket hittats på 20 meters djup och att mamman hittats.
DN skriver:
Citat:
På torsdagen klockan 09.25 uppdaterade polisen sin hemsida och meddelade att den försvunna kvinnan anträffats avliden i anslutning till den förlista fritidsbåten. Under dagen fortsatte sökinsatsen efter barnet och vid 21.50-tiden meddelade polisen att barnet hittats dött.
https://www.dn.se/sverige/detta-vet-vi-om-batolyckan-utanfor-tjorn/

”I anslutning till” måste rimligen betyda på botten, annars hade man ju hittat henne så snart solen gick upp. Om hon låg på botten så hade hon ingen vanlig flytväst, möjligen en uppblåsbar som gått sönder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Sådär alla troll, här är videon som postades av pexta, som visar hur det kan ha gått till när Misja Verde kolliderade med snipan.

Nu kan ni ägna natten, eller nej det är nog morgon nu va, åt att dissekera den och förklara med alla era expertfysikkunskaper varför den är så fel.

Jag är själv inte en jättefan av den, men det borde väl ni vara, den visar i alla fall själva smällen och hur snipan inte alls krossas vid impact. Fast nu lär det bli annat ljud i skällan

https://streamable.com/mtsvfx

Vilken tur att snipan bromsade upp ett 90-meters fartyg vid träffen.

Videon är ju helt idiotisk. AI är ingen sanning.
Citera
2026-08-01, 10:46
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
DN skriver:

https://www.dn.se/sverige/detta-vet-vi-om-batolyckan-utanfor-tjorn/

”I anslutning till” måste rimligen betyda på botten, annars hade man ju hittat henne så snart solen gick upp. Om hon låg på botten så hade hon ingen vanlig flytväst, möjligen en uppblåsbar som gått sönder.
En flytväst håller inte uppe en båt. Fastnar man följer man med ner
Citera
2026-08-01, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Först å främst beror det på den egna farkosten.
När Nanny som var 89m bred bogserades ut från Uddevallavarvet såg man nog hela Hakefjorden som trång.

Sen skulle jag säga att kan man gira för något oförutsett UTAN problem å utan att sätta ev mötande trafik i fara, ja då är INTE farleden trång.

Tvärtemot vad vår AI copy/paste vän claimar tror jag inte det finns domstolsbeslut som definierar en specifik bredd i meter. Vi är många som bett om länk men förgäves (för det finns inte)

Har du kompetens nog att avgöra om Misje Verde kunde gira UTAN PROBLEM? Vilken kompetens är detta i så fall om jag får fråga?
Citera
2026-08-01, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Det var störtregn vid kraschen enligt vittnen men det upphörde kort efter. De låg i vattnet i en halvtimme.

Men även vid stiltje hade det varit en dålig idé att försöka simma bort
Kom på att jag hörde att sonen hade visselpipa vet ej om bekräftat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in