Citat:
Ursprungligen postat av
Veridictores
Som inte på något vis förtar fraktfartygets skydlighet enligt regel 8f. Gå en kurs och lär dig nåt eller knip igen din okunniga trut!
Idag har dessutom befälhavaren på fraktfartyget anhållits, det kanske får dig att fatta hur fel du har? Eller du vet bättre än de som utreder detta också, kanske?
Vad har 8f med detta att göra, är du på jakt efter en ursäkt för fritidsbåtsföraren? Har gått de kurser som finns så jag är nöjd, tack.
Sjölagen gäller till sjöss, väldigt få jurister som begriper sig på den.
I Sverige gäller svensk lag.
Så här har du en situation där en svensk jurist blandar ihop äpplen och päron.
Dvs bägge lagarna gäller men svensk lag kan inte trumfa en internationell sjöfartslag som fartyg har att förhålla sig till, det finns ingen separat lag för svensk sjöfart.
Har just nu inte kommit längre än dig i nyhetsflödet om detta, det senaste jag läste var att fartyget seglat vidare.
Ett fartyg ägt av? bemannat av ryssar känns som en snål redare så tror knappast att det finns fler besättningsmän än vad minimibemanningen anger.
En styrman kan bli befordrad till kapten men det gör inte att minibesättningskravet uppfylls, så om kapten fortfarande sitter anhållen har jag skitfel ang rederiets snålhet. Skulle fallet vara så är det helt enkelt så att kaptenen inte gripits för att han tvunget är skyldig utan för att om båten seglar ut fr Sverige är han utom räckhåll för svenska rättsmaskineriet och vidare utfrågning skulle inte kunna göras så det är säkert bara en säkerhetsåtgärd fr åklagarna sida som motiveras genom brottsrubriceringen.
Om svenska jurister visste vad dom sysslade med hade vi knappast haft förbrytare som aldrig utvisas vilka brott dom än begår, så nä jag vet kanske inte mer än en jurist men jag vet hur inkompetenta människor agerar.