2026-08-01, 03:55
Medlem
Sådär alla troll, här är videon som postades av pexta, som visar hur det kan ha gått till när Misja Verde kolliderade med snipan.

Nu kan ni ägna natten, eller nej det är nog morgon nu va, åt att dissekera den och förklara med alla era expertfysikkunskaper varför den är så fel.

Jag är själv inte en jättefan av den, men det borde väl ni vara, den visar i alla fall själva smällen och hur snipan inte alls krossas vid impact. Fast nu lär det bli annat ljud i skällan

https://streamable.com/mtsvfx
Citera
2026-08-01, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Blir man slagen medvetslös och hamnar i vattnet när man saknar flytväst, så dör man. Det är inte tu tal om den saken. Det ger jag dig rätt i.
Detsamma kan gälla även om man använder seglarväst, som jag föredrar framför modern självuppblåsande räddningsväst. Men jag räknar iofs med att aldrig bli rammad av en lastbåt, att jag av någon anledning bara drattar i sjön är enormt mycket troligare...

Vet vi säkert att mamma och dottern inte bar flytväst?
Citera
2026-08-01, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Vet vi säkert att mamma och dottern inte bar flytväst?
Med stor sannolikhet saknade de flytväst vid detta tillfälle. Utifall de hade burit flytväst hade de hittats flytande i närområdet relativt omgående. Undantaget skulle vara om de hade dragits ner av någon tyngre vrakdel tänker jag.
Citera
2026-08-01, 07:45
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Sådär alla troll, här är videon som postades av pexta, som visar hur det kan ha gått till när Misja Verde kolliderade med snipan.

Nu kan ni ägna natten, eller nej det är nog morgon nu va, åt att dissekera den och förklara med alla era expertfysikkunskaper varför den är så fel.

Jag är själv inte en jättefan av den, men det borde väl ni vara, den visar i alla fall själva smällen och hur snipan inte alls krossas vid impact. Fast nu lär det bli annat ljud i skällan

https://streamable.com/mtsvfx
Inte krossas? Den klyvs i alla fall på längden och blir direkt vattenfylld å. De som befinner sig inne i båten är chanslösa oavsett om de hade haft flytvästar
Citera
2026-08-01, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det får de väl om de har skrubber?
Jo det var det som blev resultatet av förbudet, att rena avgaserna.
Citera
2026-08-01, 07:59
Medlem
Citat:
Ja, men det är ju just det som är grejen, vi vet att det inte var en vodka-kapten. Att besättningen på skeppet klarade alkotest har polis/åklagare låtit meddela.

Men om pappan har de inte sagt ett knyst.

Så, ja, det är lite knepigt. Vad ska man tro? Varför ville/kunde åklagaren inte berätta att pappan klarat alkotest!?

Kan var så att dom tagit blodprov på pappan för han inte var i skick att blåsa, få han till sjukhus var prio ett, inte invänta sållningsinstrumentet
Senast redigerad av Fikman 2026-08-01 kl. 08:01.
Citera
2026-08-01, 08:03
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Som inte på något vis förtar fraktfartygets skydlighet enligt regel 8f. Gå en kurs och lär dig nåt eller knip igen din okunniga trut!

Idag har dessutom befälhavaren på fraktfartyget anhållits, det kanske får dig att fatta hur fel du har? Eller du vet bättre än de som utreder detta också, kanske?
Vad har 8f med detta att göra, är du på jakt efter en ursäkt för fritidsbåtsföraren? Har gått de kurser som finns så jag är nöjd, tack.

Sjölagen gäller till sjöss, väldigt få jurister som begriper sig på den.
I Sverige gäller svensk lag.
Så här har du en situation där en svensk jurist blandar ihop äpplen och päron.
Dvs bägge lagarna gäller men svensk lag kan inte trumfa en internationell sjöfartslag som fartyg har att förhålla sig till, det finns ingen separat lag för svensk sjöfart.
Har just nu inte kommit längre än dig i nyhetsflödet om detta, det senaste jag läste var att fartyget seglat vidare.
Ett fartyg ägt av? bemannat av ryssar känns som en snål redare så tror knappast att det finns fler besättningsmän än vad minimibemanningen anger.
En styrman kan bli befordrad till kapten men det gör inte att minibesättningskravet uppfylls, så om kapten fortfarande sitter anhållen har jag skitfel ang rederiets snålhet. Skulle fallet vara så är det helt enkelt så att kaptenen inte gripits för att han tvunget är skyldig utan för att om båten seglar ut fr Sverige är han utom räckhåll för svenska rättsmaskineriet och vidare utfrågning skulle inte kunna göras så det är säkert bara en säkerhetsåtgärd fr åklagarna sida som motiveras genom brottsrubriceringen.

Om svenska jurister visste vad dom sysslade med hade vi knappast haft förbrytare som aldrig utvisas vilka brott dom än begår, så nä jag vet kanske inte mer än en jurist men jag vet hur inkompetenta människor agerar.
Citera
2026-08-01, 08:05
Medlem
Bukharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fikman
Kan var så att dom tagit blodprov på pappan för han inte var i skick att blåsa, få han till sjukhus var prio ett, inte invänta sållningsinstrumentet

Hur synd det än är om pappan så får vi förutsätta att vid en så här allvarlig händelse så är det extra viktigt att följa processerna exakt, och hade de då uppmätt alkohol i pappans blod så hade det med säkerhet följts av en anmälan om sjöfylleri. Har de inte sagt något om saken så kan man inte tolka det på så många fler sätt än att han var nykter, förutsatt att han och vittnen berättat att det var han som körde båten. Trots allt, nykterhet är en självklarhet på sjön nu för tiden, eftersom ingen vill åka fast för sjöfylleri.
Citera
2026-08-01, 08:06
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagelidetbla-
Det stämmer att man inte gör det men om man ska följa lagens krav så borde man göra det. Rederibranschen är dock en av de girigigaste och mest profitmaximerande verksamheter som finns. En extra utkik kostar pengar och därför förlitar de sig på gammal hävd. I princip skulle de kunna ha en drönare som ligger framför och scannar av. Med dagens teknik klarar drönarna av allt tuffare förhållanden.
Du måste sluta titta på amerikanska filmer och börja fundera på hur det fungerar i verkligheten.
Citera
2026-08-01, 08:15
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Det är inte så det står i COLREG 9. Om du åberopar trång farled måste du hålla åt styrbord. Du får inte gå mitt i farleden, om inte det är det enda sättet som fartyget kan framföras på ett säkert sätt.
Jag sätter mina 32 cm på att du aldrig framför ett fartyg i en farled när fartyget är påverkar av ström, vind och behöver manöver utrymme inför en kommande gir.
Men om vi lämnar verkligheten och återgår till tråden, vad har colreg 9 med denna olycka att göra?? Oaktat var i farleden ett fartyg befinner sig så påverkar det inte hur det kan upptäcka småbåtar, hur småbåtar inte kan upptäcka fartyg och det svara inte på frågan varför den lilla båten var på en plats som inte skulle vara enligt sjöfartsregler men också enligt helt vanligt svenskt sunt förnuft.

Vi diskuterar något som är helt oväsentligt för det verkliga förloppet, vi skulle lika bra kunna diskutera bästa metoden för att stämpla gods i ett tankfartygs sloptank.
Citera
2026-08-01, 08:22
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Är detta sjukt eller
Klart lotsen har ansvar
Denne vet om fritidstrafiken
Referera till lagrummet som ger lotsen något ansvar när det kommer till sin funktion som rådgivare.
Han har ansvar för sig själv dvs nykter och i stridbar skick.
Han har ansvar för att han har de aktuella kunskaperna som behövs för just denna lotsningen.
Han har absolut inget ansvar över hur en besättning framför sitt fartyg.
Lite som att jag satt bredvid dig i bilen och skulle hållas ansvarig för en olycka bara för att jag känner till vägen bättre än dig.
Citera
2026-08-01, 08:26
Medlem
Citat:
Nja, alltså, fartygets massa är i stor irrelevant.

Citat:
Rörelseenergin hos skeppet är så gott som helt irrelevant i sammanhanget.

Du bör inte uttala dig om fysik. Du har helt fel och det är skrämmande att du inte inser det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in