2026-08-01, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Eftersom snipan inte uppmärksammats så är det en icke fråga. Sen är detta helt och hållet beroende på situationen där många av variablerna har skiftande värde.
Tex även om ett fartyg kan slå full back så kanske det inte är ett alternativ om det pga ström och vind skulle få fartyget ur kurs på ett sätt det inte kan komma tillbaks från.
Att manövrera ett fartyg utan styrfart är som att köra bil på slicks i nedförsbacke på en isväg med solen i ryggen, typ.
Sen är det också beroende på hur fartyget är utrustat för manövrering, färjor är ofta bra på manövrera i trånga utrymme medans stora oceangående fartyg ofta är tämligen manöverodugliga i lägre hastigheter.

Folk talar om motorstopp på snipan, jag tänker att man inte missar att man år i kollisionskurs och då hoppar i sjön om man sitter i snipan?

Jag tänker att 2 minuter borde vara tillräckligt för att simma bort från omedelbar fara?

Så om snipan hade upptäckt fartyget och eventuellt motorhaveri i tid borde de väl hunnit fly?

Och dessutom borde väl alla i farleden ha en radio att kommunicera med?

Om snipan har motorproblem borde det väl medelats av snipan över radio?

Vad skulle det kosta att utrusta en snipa med transponder?
Citera
2026-08-01, 09:29
Medlem
LKKINGENs avatar
Aldrig sett en tråd med så många idioter i, GundeS, sluta tjata om colreg9 och att hålla åt styrbord, du har inte en aning om vad du yrar om.

Sen i övrigt, har det hörts något om kaptenen på lastfartyget?
Med en besättning på 7,an så har jag svårt tänka mig att dom kan klara sig med 6 som minimibemanning.
Dvs antingen har dom fått in en person utifrån eller så är kapten tillbaks ombord.

Det finns inga som helst juridiska grunder att ha honom i kvarstad enligt Sjöfartsreglerna som trumfar svensk lagstiftning även på svenskt territorium eftersom svenska staten har åtagit sig att dessa regler skall gälla som om det vore svensk lag.

Det enda man eventuellt skulle kunna anklaga kaptenen för att att det inte hållts utkik på tillbörligt vis.
Men har detta bevisats eller ens bevittnats?
Bara för att man inte ser något betyder det inte att man tittar.
Att se ett föremål precis på vattenytan bland vågor är inte bara, hur lätt som helst att missa vad folk än anser så har vår syn och förmåga att se 360 grader konstant en viss begränsning.

Så igen, jag hävdade för 100 inlägg sedan att kaptenen möjligt kunde läggas till ansvar för denna olycka, den enda som brustit, bevisligen, i sjömanskap, uppmärksamhet m.m är tills vidare den som framförde snipan.

Så inga några nyheter om att kaptenen fortfarande skulle vara inlåst? Känns inte alls som troligt när båten gått, men vad vet jag.
Citera
2026-08-01, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Bra inlägg, tack för det!
Lite förvånad dock över din kommentar där jag fetat, bara. Borde varit formulerad tvärtom tänker jag, flytvästar kunde eventuellt förändrat utgången för mamman och dottern. De två hade inte flytväst och omkom. Pappan och sonen hade flytväst, och överlevde. Mamman och dottern hittades på bottnen, Pappan och sonen räddades från ytan.

Jag tänker att det inte kan bli tydligare hur otroligt viktigt det är med flytväst ombord, än i detta fall.

Tack för du är uppmärksam. Vi vet ju inte än vart i båten de som omkom var någonstans . Om de var nere i ruffen följde de med båten ner och då räcker nog inte en flytväst till, eller gör de det? Det var därför jag skrev så.
Citera
2026-08-01, 09:36
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luurifix
Mamman och dottern hade gått ner för att sova och hade därför inte flytväst på sig. De brukar inte ha de då.
Pappan och pojken var av någon anledning på däck MED flytväst. Vet ej varför men det var inte för att styra då de, liksom hans bror hade lagt till på stället med planen att sova där och även de hade gått och lagt sig.
Varför man lagt till så dåligt kan jag ej svara på men även brodern hade gjort det trots sjövana, troligtvis pga att en av dem gjort en förödande missbedömning och den andre bara följt efter.

Det var dåligt väder vid tidpunkten med dålig sikt och regn som störde ljudet. Vet ej varför far och son var på bryggan men eventuellt något tillfälligt ärende. Sonens läge är allvarligt men stabilt eftersom han lever men är inte väckt.

Det här låter märkligt. Varför deltog inte brodern i räddningsarbetet då? Varför blir de räddade av ett annat par som ser de med kikare om brodern borde vara där på samma plats?
Citera
2026-08-01, 09:37
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yimTLGT
Folk talar om motorstopp på snipan, jag tänker att man inte missar att man år i kollisionskurs och då hoppar i sjön om man sitter i snipan?

Jag tänker att 2 minuter borde vara tillräckligt för att simma bort från omedelbar fara?

Så om snipan hade upptäckt fartyget och eventuellt motorhaveri i tid borde de väl hunnit fly?

Och dessutom borde väl alla i farleden ha en radio att kommunicera med?

Om snipan har motorproblem borde det väl medelats av snipan över radio?

Vad skulle det kosta att utrusta en snipa med transponder?
Snipa med vhf? Troligen inte.
Priset vs nyttan med transponder för en båt som tuffar runt i skärgården tror jag sällan lönar sig fast jag har ingen aning vad priset är.

Motorstoppet kan vi spekulera i, som jag skrivit innan när det går upp för pappan efter den initiala chocken att hans( om han inte skyller på frugan) framförande av snipan är det som orsakat hela situationen och att vållande till annans död kommer glida hans väg så lär han säkert skylla på motorstopp och då ha ryggen fri.
Men om någon jurist inte hinner upplysa honom om detta så kanske han säger som det är och hamnar inför tinget för att ha dödat sin fru och dotter om än utan uppsåt.
Citera
2026-08-01, 09:38
Medlem
Är väl inte bekräftat att mamma och dotter var nere i ruffen?
Personligen hade jag inte kunnat ligga och sova i sånt väder
Hade velat sitta uppe, alert med flytväst på allihop
Samtidigt
Om mamman varit med hade kanske krocken aldrig hänt..bätttew med fyra ögon isf två
Citera
2026-08-01, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Med stor sannolikhet saknade de flytväst vid detta tillfälle. Utifall de hade burit flytväst hade de hittats flytande i närområdet relativt omgående. Undantaget skulle vara om de hade dragits ner av någon tyngre vrakdel tänker jag.

Jag har letat efter en källa om flytvästar och det enda jag hittar är från en låst artikel som jag fick AI att läsa från ST-tidningen. Där står det att anhöriga (säkert brodern) har sagt att de gick ner utan flytvästar. Däremot cirkulerar det rykten om att pappan inte hade flytväst. Det hittar jag inget om i media.

Jag tror mycket väl att det kan ha varit som AI- videon visade. Dock att skeppet fortsätter som ingenting såklart. Men med tanke på vem pappan är så är jag 100% säker på att han inte försökte hinna före eller att han var alkoholpåverkad.
Någon skrev här att de lagt till där vilket är helt felaktigt. Hans bror väntade ju honom efter sig och alla är väldigt sjövana. Pappan är uppväxt där, mamman jobbat på rederi.
Han skulle aldrig ta risker. Skeppet måste kommit som en överraskning. Kanske att han försökte fixa ett fel på båten och inte var uppmärksam att det kom.

Alla alla alla mina tankar till pappan och barnet. Måtte de klara sig utan men och jag vet att de har ett stort och starkt kontaktnät som kommer hjälpa dom igenom den här tiden.
Senast redigerad av Spiritless 2026-08-01 kl. 09:44.
Citera
2026-08-01, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det här låter märkligt. Varför deltog inte brodern i räddningsarbetet då? Varför blir de räddade av ett annat par som ser de med kikare om brodern borde vara där på samma plats?
Har också tänkt på det
Citera
2026-08-01, 09:43
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luurifix
Mamman och dottern hade gått ner för att sova och hade därför inte flytväst på sig. De brukar inte ha de då.
Pappan och pojken var av någon anledning på däck MED flytväst. Vet ej varför men det var inte för att styra då de, liksom hans bror hade lagt till på stället med planen att sova där och även de hade gått och lagt sig.
Varför man lagt till så dåligt kan jag ej svara på men även brodern hade gjort det trots sjövana, troligtvis pga att en av dem gjort en förödande missbedömning och den andre bara följt efter.

Det var dåligt väder vid tidpunkten med dålig sikt och regn som störde ljudet. Vet ej varför far och son var på bryggan men eventuellt något tillfälligt ärende. Sonens läge är allvarligt men stabilt eftersom han lever men är inte väckt.

Och en till sak. Det är en liten snipa så man kan inte "gå ner" eller befinna sig "på däck" eller vara "på bryggan". Man är i sittbrunnen, styrhytten eller kryper in i ruffen.
Citera
2026-08-01, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KristoferA
Bergrummen / oljelagren är uthyrda till ett oljebolag som använder dem för mellanlagring.
Hyrda av vem?
Citera
2026-08-01, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Det är inte bara den som styr(styrman som det heter) som ska vara nykter utan befälhavaren också, tex om frun/barn styr men ej anses ha befälet så fälls mannen.

De som har en uppgift ombord som har att göra med säkerheten ska enligt lag vara nyktra , det kan t ex handla om navigering/sjökortsläsning.
Citera
2026-08-01, 09:46
Medlem
Skulle vara intressant veta hur många fartyg av denna sort som dagligen går där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in