2026-08-01, 09:14
Medlem
Mamman och dottern hade gått ner för att sova och hade därför inte flytväst på sig. De brukar inte ha de då.
Pappan och pojken var av någon anledning på däck MED flytväst. Vet ej varför men det var inte för att styra då de, liksom hans bror hade lagt till på stället med planen att sova där och även de hade gått och lagt sig.
Varför man lagt till så dåligt kan jag ej svara på men även brodern hade gjort det trots sjövana, troligtvis pga att en av dem gjort en förödande missbedömning och den andre bara följt efter.

Det var dåligt väder vid tidpunkten med dålig sikt och regn som störde ljudet. Vet ej varför far och son var på bryggan men eventuellt något tillfälligt ärende. Sonens läge är allvarligt men stabilt eftersom han lever men är inte väckt.
Citera
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigbhm
snipan hade lätt kunnat gira undan,om den inte hade fått motorstopp,den mest troliga orsaken. Trång farled, det stora fartyget är hämmat av sitt djupgående i farleden.
Dubbelfel
a) Farleden är inte trång. 750m mellan Katten å 12.8m grundet
b) Fartyget sticker 4m å enda grundet på 2km är 12.8m

Tänk efter. Hur kan ett fartyg som sticker 4m hämmas av sitt djupgående?
På vilket sätt. ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukharin
Det lär dyka upp först i samband med haverikommissionens rapport.
Med dagens led belysning och speciellt på motorbåtar som har mycket ström borde det precis som på bilar vara lagkrav på att lanternorna skall vara gångbelysning dvs alltid på(och främst akterlanternan eftersom man har oftast bättre uppsikt föröver) precis som man har på kommersiella fartyg.
Citera
2026-08-01, 09:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Trådens ämne handlar mycket om båttrafik på leden till Stenungsund Om nån claimar trafik till ett nedlagd kraftverk är det relevant å påpeka att olja inte längre levereras till oljekraftverket i Stenungsund.
Bergrummen / oljelagren är uthyrda till ett oljebolag som använder dem för mellanlagring.
Citera
2026-08-01, 09:18
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luurifix
Mamman och dottern hade gått ner för att sova och hade därför inte flytväst på sig. De brukar inte ha de då.
Pappan och pojken var av någon anledning på däck MED flytväst. Vet ej varför men det var inte för att styra då de, liksom hans bror hade lagt till på stället med planen att sova där och även de hade gått och lagt sig.
Varför man lagt till så dåligt kan jag ej svara på men även brodern hade gjort det trots sjövana, troligtvis pga att en av dem gjort en förödande missbedömning och den andre bara följt efter.

Det var dåligt väder vid tidpunkten med dålig sikt och regn som störde ljudet. Vet ej varför far och son var på bryggan men eventuellt något tillfälligt ärende. Sonens läge är allvarligt men stabilt eftersom han lever men är inte väckt.
Och hur vet du detta?
Citera
2026-08-01, 09:18
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Vad är det du inte fattar? Det finns andra regler för frakskepp är vad din lilla segelbåt har. Eftersom det inte har zoner som du sa, så ska ändå frakskeppet hålla sig i den utmärkta allmänna farleden speciellt i de lotsleder som sjöfartsverket satt ut. För att följa följa sjövägsreglernas anvisningar för tunga fartyg. Så jag upprepar igen då fakta som gäller.
"Fartyg med stort djupgående eller kommersiell last måste hålla sig inom det uppmärkta farledsområdet som anpassats för yrkestrafik." Du kan alltså inte ut och svaja utanför det "säkerhetsavståndet" som du verkar tro, bara för du inte ser någon båt.
Du menar som att gula och gröna bilar har olika trafikregler?
Citera
2026-08-01, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilljanne1337
Alla som pratar om pappans alkoholprover kan nog ta och sätta sig ner i båten. Det kommer antagligen aldrig gå att bevisa vem som körde deras båt om han inte själv vill berätta. Så hans alkoholnivåer är helt irrelevanta i sammanhanget. Detta kommer läggas på den ryska kaptenen och/eller lotsen...
Sorgligt som fan detta att halva familjen är borta...
Har pappans vittnesmål/berättelse blivit känd? Har han bekräftati kollision med stort grönt lastfartyg?

"Vi anser att vi hade sjöreglerna på vår sida, men lastfartyg vejde inte."?
Citera
2026-08-01, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Jag tycker det är alldeles för mycket som är oklart för att säga att de "med stor sannolikhet saknade flytväst". Vid en sån här kollision är det nog lätt att fastna i en vrakdel och dras ner med resten av båten.
Det var ju just precis det jag skrev att de kunde ha dragits ner av en tyngre vrakdel. Stor sannolikhet är någonstans mellan 75-90%. Vissa här i tråden hävdar att de saknade flytväst, jag reserverar mig för den slutsatsen. Men absolut, jag kan sänka procentsatsen till 50%. Vad jag ville ha sagt var att det finns en risk att de saknade flytväst men det kan även vara så att de båda hade flytväst på sig.
Citera
2026-08-01, 09:21
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Men allting tyder på att snipan var på väg söderut. Jag skulle nog vilja påstå att vi kan säga at det vid det här laget är säkerställt bortom rimligt tvivel att den var på väg söderut. Information har framkommit från flera håll vart de var på väg, till hemmahamn söderut.
.
Du duckar på frågan hur man ”bortom rimligt tvivel” kan utesluta de motorproblem som nämndes att snipan haft första dygnet. Och att snipa ska ha kunnat ligga still vid olyckstillfället.
Istället gick du dig vilse i en diskussion om fysikens lagar där du fick exakt ALLA mot dig.
Citera
2026-08-01, 09:24
Medlem
MrGrants avatar
Citat:

Menar du att de lagt sig på svaj för att sova där och Snipan blev påkörd? Så Snipan låg still för ankar vid kollisionstillfället ?
Senast redigerad av MrGrant 2026-08-01 kl. 09:27.
Citera
2026-08-01, 09:27
Medlem
Citat:

Varifrån har du fått denna information? Enligt en källa i tråden var ingen nere och sov.
Citera
2026-08-01, 09:28
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:

Varför hittar du på en egen story? Stämmer ju inte alls med broderns berättelse att när han kom till hemmahamnen så upptäckte han att sällskapet (olycksbåten) ej var med. Därför vände han tillbaka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in