2026-08-01, 02:00
Medlem
ursprungligens avatar
Jag hade missat att även ASO bekräftar att ALG började kl 16.45 så det är inte bara ALGs signatur i "liggaren" 16.45 som bekräftar tiden när ALG började utan ASO har berättat för PH att ALG tagit hennes pass 16.45- 20.45. (ALG minns fel i förhöret där hon hävdar att hon började kl 20.45.)

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EA9982-00-B
Ann-Sofie Olofsson uppgav följande.

Ej släkt eller anknytning till Henry Olofsson.

Ann-Sofie Olofsson, , Stockholm, anställning Securitas.

Fredagen 1986-02-28 arbetade Ann-Sofie icke.

Istället åkte hon ett försenat tåg från Centralstationen till Berlin vid 19 -tiden (ordinarie avgång 17:25 ).

Anna-Lisa Gahn hade tagit hennes timmar mellan 16:45-20:45 .
Det finns således goda skäl att lita på att ALG släppte in SE strax efter 16.45 när hon kom till Skandia. Det vill säga innan "kvällen" ens har börjat enligt normalt språkbruk.
Senast redigerad av ursprungligen 2026-08-01 kl. 02:05.
Citera
2026-08-01, 08:04
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
GM höll väskan i vänster handflata, enligt YN i en konfrontation.
Är det detta avsnitt du syftar på?
F: Det är bara en fråga till jag vill ställa till dig. Du har talat om att du sett den här mannen med, en väska?

Y:Ja.

F: Som han höll på med, hur såg den här väskan ut?

Y: En typ sån här, en, så stor som en handledsväska. Så stor. Typ mindre än en necessär. Han höll den så, han höll den alltså med väskan på den vänstra handen.

F: Han hade väskan liggande i handen?

Y: Ja just det, och sen höll han på och dra till dragkedjan.

F: Med den andra handen?

Y: Ja.

F: Såg du vad det var för färg på den här väskan?

Y: Jag uppfatta den som svart.

F:Ja i och för sig det var väldigt mörkt där. uppe.

Y: Som svart.

F: Och den såg ut som en necessär?

Y: Inte en större, utan den var typ en handledsväska i formatet.
Det är väl förhörsledaren som säger "liggande i handen" och inte YN?

Ordet "handflata" verkar du själv hittat på inne i din hjärna.

Ditt närtidsminne sviktar? YN svarar "ja" på "liggande i handen".

GM är alltså högerhänt, i det att han drar i dragkedjan med höger hand, och håller väskan i vänster handflata.

Precis som SE på bilden.
Citera
2026-08-01, 08:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Är den bilden verkligen från YNs rekonstruktion? Menar du att YN sett SE på mordplatsen och förväxlat mordplatsen med DBG?

Du är lite inne i Lebelland här med den hypotesen.

Nej, det är den inte. Bilden på SE exemplifierar hur det ser ut när man håller en väska i vänster handflata.
Citera
2026-08-01, 08:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Ja, jag tror att SE faktiskt isåfall skulle vara ensam i historien om liknande mord som 50+are. Kanske även som 40+are.

Det här är ett young mans game

Är det?

NF om den efterföljande mannen: "äldre [...] för gammal för att vara säkerhetsvakt".

Passar det in på yngre män som AB, VG eller CA, eller passar det in på en äldre man som SE?

Mopperiet är i vart fall ett "old mans game".
Citera
2026-08-01, 08:17
Medlem
Citat:
Är inte grundproblemet just att GM-SE-hypotesen kräver att man ska "läsa upp sig"?

"Läsa upp sig", innebär att man helt okritiskt ska acceptera vad Filter kopierat från Olle Minnells artikel i Proletären som går att läsa i TS. En kommunist som vantolkar PHs PM. Eller går det ut på att försöka sätta sig in i den hjärndöda och svårbegripliga "speglingsteorin"?

Det är bara om SE ska pressas in i mördarrollen som det per automatik blir en massa konstigheter, så för att uppleva SE som 'konstig' måste man först utgå ifrån att han är mördaren. Då blir det väldigt mycket som inte stämmer, men det är inget 'konstigt' eftersom den verkliga SE inte var någon mördare i verkligheten.

Andra misstänkta behöver man inte "läsa upp sig på" utan där räcker det att förlita sig på fakta och inte fiktion som verkar vara det som gäller i GM-SE-hypotesen.

Att "läsa upp sig" på den osannolika 'vuxensagan SE som GM' är dock säkert ett billigt nöje för den intellektuellt fattige

Fact before fiction.

Du är besatt av Filter, själv har jag inte läst Filter. Jag har läst materialet.

Problemet till många är att dom försöker alltid tränga in till kärnan i saker. Snabbt.

Men om man snabbt trenger in till kärnan faller allt ihop, det är som att jaga luft. Det är en helhet som bygger upp saker, alltid.

Det är Engströms problem, om man ser på hela Engströmgrejen så skriker den: något är fel!
Det ÄR något som inte stämmer med Engström och hans historia. Han blir misstänkt.
Man blir det om man har en historia som inte stämmer i ett mordfall.

Sen kan man diskutera detaljer in i evigheten.

Ett billigt nöje för den intellektuellt fattige..

Never underestimate a man who overestimates himself.
Senast redigerad av Ballalaila 2026-08-01 kl. 08:21.
Citera
2026-08-01, 08:34
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Let me refrase myself.

Du har ingen rätt att kritisera att spåret Skandiamannen finns. Att det finns människor som försöker läsa upp sig och diskutera alla konstigheter kring Engström.

Jag har aldrig kritiserat spårets existens.
Jag diskuterar de påstådda konstigheterna i det.

Sedan verkar det vara så att många med fasta övertygelser inte klarar av att den egna teorin ifrågasätts.
Det är snarare där skon klämmer.
Citera
2026-08-01, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Är det?

NF om den efterföljande mannen: "äldre [...] för gammal för att vara säkerhetsvakt".

Passar det in på yngre män som AB, VG eller CA, eller passar det in på en äldre man som SE?

Mopperiet är i vart fall ett "old mans game".

Går inte lösa det här med simpel statistik, då hadde det varit löst för 40 år sen. Ska man använda statistik kommer man vel fram till att det var Lisbeth som sköt honom.

Kolla på LGWP, sitter där som gammal gubbe och försöker stoppa en puffra in i en handledsväska..
Det är där man hamnar med statistik.

Eller «Gm sköt Lisbeth först med vänsterhanden Borgnäs».. en av sveriges stjärnjournalister har altså hamnat där.

Det är för att man lyssnar på sånt strunt.

Min klara uppfattning är också att det här inte blev gjort av någon yngling, inget «young mans game» här. Många saker som tyder på det.
Citera
2026-08-01, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

Sedan verkar det vara så att många med fasta övertygelser inte klarar av att den egna teorin ifrågasätts.

Jo, men sluta ifrågasätta teorin då. Vad gott kommer ut av det? Låt olika teorier få diskuteras fritt.
Citera
2026-08-01, 08:50
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jo, men sluta ifrågasätta teorin då. Vad gott kommer ut av det? Låt olika teorier få diskuteras fritt.

Citat:
Ett billigt nöje för den intellektuellt fattige..

Du måste såklart kunna ifrågasätta och granska teorin.
Det är så du bygger den starkare.
Du kan ju inte på allvar tro att "körsbärsplockning" gör en teori stark, där inget får ifrågasättas? (Som ex. i en roman där författaren bestämt utgången)

Jag tar mig rätten att diskutera här som alla andra.
Citera
2026-08-01, 08:56
Medlem
Citat:
Du måste såklart kunna ifrågasätta och granska teorin.
Det är så du bygger den starkare.
Du kan ju inte på allvar tro att "körsbärsplockning" gör en teori stark, där inget får ifrågasättas? (Som ex. i en roman där författaren bestämt utgången)

Jag tar mig rätten att diskutera här som alla andra.

Ojdå, är farbror lite trögfattad idag? Sovit dåligt?

Allt inom teorin får ifrågasättas, men själva teorin har livets rätt.
Citera
2026-08-01, 09:16
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ojdå, är farbror lite trögfattad idag? Sovit dåligt?

Allt inom teorin får ifrågasättas, men själva teorin har livets rätt.

Det är ju snarare du som är trögfattad och som inte kan läsa.
Läs det fetstilta en gång till!

Citat:

Citera
2026-08-01, 10:27
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Enligt LGWP så var det Engström som stod för "konstigheterna", åtminstone en hel del av dem.

Som jag tolkat dig tidigare så verkar du dock inte ha noterat några sådana konstigheter och det är okej för mig, det är så att säga ditt problem och inte mitt.
Senast redigerad av MrBarnaby 2026-08-01 kl. 10:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in