2026-08-01, 02:24
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Med matematisk sannolikhet måste det ju hända förr eller senare.

Jo men den matematiska sannolikheten är ju så liten. Det är verkligen en otrolig slump.
Citera
2026-08-01, 02:25
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Du tillhör ju verkligen den kategorin i tråden som inte inser ett skit. På öppet hav är det mycket lättare att upptäcka andra fartyg långt i förväg.
Precis. När jsg seglat till Læsø eller Skagen ser man ju alla större båtar en mil bort.
Utmaningen blir då, när man går för segel, att hoppas på att de väjer i tid.

Alla har alltid gjort det bortsett från en tomte, där vågade jag inte fortätta segla utan var tvungen å starta motor för å komma ur hans kurs.

Ska väl sägas att jag korsar inte Kattegatt utan att det är bra väder å god sikt.
Det är DÄR jag tar mitt beslut så jag inte hamnar i situationer som denna olycka...
Citera
2026-08-01, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jo men den matematiska sannolikheten är ju så liten. Det är verkligen en otrolig slump.

Högre risk än att vinna på Lotto i alla fall. Den chansen är 1 på 3.5 miljoner.
Citera
2026-08-01, 02:27
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jösses, ni tävlar verkligen i att vara mest korkad, det är ju helt makalöst humoristiskt!

Det beror på sikten...

MEN, framförallt, NEJ, inte om du inte tittar dig omkring, 360 grader.

Ärthjärna! Fan, växer din näsa inåt eller?

Det är du som är ärthjärnan i tråden. Det är vi alla andra överens om. På öppet hav är det mycket lättare att upptäcka andra fartyg oavsett om sikten är densamma.
Citera
2026-08-01, 02:28
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
En liten märklig detalj är att det kommunicerades inledningsvis från polis/åklagare att besättningen på skeppet var gröna på alkotest, men ingenting kommunicerades om pappan.
Samma visa med brottsmisstankar. Det kommunicerades att skeppets befälhavare misstänks för brott, men det har inte kommunicerats något alls kring pappan.

Det blir lite motsägelsefull. Skeppets befälhavare både "frias och fälls" i åklagarens kommunikation men pappan varken "frias eller fälls" i åklagarens kommunikation.
Det luktar ganska illa faktiskt, kring åklagarens agerande på denna punkt avseende kommunikation kring olika brottsmisstankar och kraven på objektivitet som ska föreligga.

Tja, vet inte vad man ska tro. Min initiala tanke var att det var en "fyllekörning" av "lillebåten"!

Men, kan ju va en vodka-kapten på ett stort fartyg oxå.

Knepigt det här.
Citera
2026-08-01, 02:29
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
. Men allting tyder på att snipan var på väg söderut. Jag skulle nog vilja påstå att vi kan säga at det vid det här laget är säkerställt bortom rimligt tvivel att den var på väg söderut. Information har framkommit från flera håll vart de var på väg, till hemmahamn söderut.

Utom rimligt tvivel?
Hur kan du öht totalt UTESLUTA att den hade fått motorstopp å låg stilla?
Vilka FAKTA får dig å dra den slutsatsen...

Första rapporterna berättade tvärtemot om motorproblem, har dessa totalt dementerats och isåfall, av vem?
Citera
2026-08-01, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Hur vet du att BÅDA misslyckades med att följa reglerna?

Vilka regler var det som var motstridiga i detta fallet menar du?

Vem är du att att anses kunna tycka att reglerna ska ses över, va?

Du verkar inte tillräckligt smart för att anse något om detta eller något annat heller för den delen.

Kombinationen av att de båda bröt mot reglerna, vad vet du om det, inte ens de som utreder säger sig veta vad som hänt.
Lotsen och kaptenen vet inget heller, de har ju inte ens märkt av någon kollision.

Dessutom, kaptenen är nu anhållen misstänkt för brott, inte pappan i fritidsbåten.

Detta säger väl en del om ditt omogna tyckande, det om att stora fartyg gör som de vill i sjötrafiken.

Att de inte kan eller behöver föja löjliga regler som bara kostar rederierna pengar...

Jag vet det eftersom jag kan sjövägsreglerna, till skillnad från dig som uppenbarligen inte har en susning. Därför att reglerna säger att båda är skyldiga att vidta de åtgärder som krävs för att undvika kollision. Detta har båda parter misslyckats med uppenbarligen eftersom kollision är ett faktum. Båda parter har därför misslyckats med att följa minst denna regel. Det är en slutsats man kan dra på den befintliga information som.vi har tillgänglig.

Det finns ett rättsfall när ett fartyg kolliderade med ett annat fartyg som låg fastknutet till kaj. Det blev ändå inte så att hela skulden till olyckan hamnade på fartyget som var under gång. Det blir i princip alltid en fördelning av skulden. Varför känns detta så jobbigt för dig?

Jag skrev väl inte att reglerna var motstridiga i just detta fallet. Jag skrev att till sjöss, för handelsfartyg, så finns det i vissa fall regler i olika regelverk som i vissa fall är mostridiga. Vet du hur många olika regelverk olika sorters handelsfartyg har att följa?

Problemet är att du varken har kunskap om handelsfartyg, dess regelverk eller sjövägsreglerna. Kombinarar man detta med din undermåliga intelligens så får man resultat du nu uppvisar. Du har ju inte ett enda rätt.

Jag har inte sagt att man gör som man vill. Man föesöker oftast följa regelverket men ibland tänjer man på det och ibland skiter man i det. Ofta bryts regler och lagar av ren okunskap Det är bara att se hör många fartyg som årligen får nyttjandeförbud just för att de inte följer regler.

Gå in på hemsidan Paris MoU så får kan du själv läsa flaggstaters inspektionsrapporter och beslut om kvarhållanden, nyttjandeförbud och tillteädesförbud. Där kan du se hur mycket överträdelser och regelbrott som får anmärkningar.

Vem är du att anse att reglerna inte behöver ses över? Finns nog inte en enda aktiv sjöman i världens handelsflotta som håller med dig om att alla regelverken är bra som de är. Jag har inte träffat någon sådan hittills iaf.

Har du någonsin satt foten ombord på ett handelsfartyg? Får du kognitiv dissonans av denna informationen? Är det därför du blir så upprörd?
Senast redigerad av ShijieMeng69 2026-08-01 kl. 02:42.
Citera
2026-08-01, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
11 km/h spelar ju ingen roll. De blir ju ändå krossade av det stora fartygets massa.

Nej, fysiken funkar inte riktigt så. Om du springer in i en betongkoloss som väger 10000 ton, i 11km/h, så kanske du får en bula i huvudet, men du krossas inte av massan.

Man kan göra en längre utläggning kring fysiken om detta också, men jag avstår det här

Två personer omkom. De kan mycket väl ha dött av en smäll i huvudet. Det verkar som sonen har råkat ut för något sådant. Men han lever fortfarande. Det vi hört är att både pappan och sonen fått vatten och diesel i lungorna. Men de flöt och de överlevde. Det gjorde inte mamman och dottern. Såvitt vi vet, två med flytväst, två utan.
Citera
2026-08-01, 02:41
Medlem
Citat:
Nej, fysiken funkar inte riktigt så. Om du springer in i en betongkoloss som väger 10000 ton, i 11km/h, så kanske du får en bula i huvudet, men du krossas inte av massan.

Man kan göra en längre utläggning kring fysiken om detta också, men jag avstår det här

Två personer omkom. De kan mycket väl ha dött av en smäll i huvudet. Det verkar som sonen har råkat ut för något sådant. Men han lever fortfarande. Det vi hört är att både pappan och sonen fått vatten och diesel i lungorna. Men de flöt och de överlevde. Det gjorde inte mamman och dottern. Såvitt vi vet, två med flytväst, två utan.
Ja snälla avstå från att göra utläggningar kring fysik för uppenbarligen har fritidsbåten fått mer än bara än ”bula”. Den har KROSSATS och slagits sönder till vrakdelar.
Citera
2026-08-01, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Tja, vet inte vad man ska tro. Min initiala tanke var att det var en "fyllekörning" av "lillebåten"!

Men, kan ju va en vodka-kapten på ett stort fartyg oxå.

Knepigt det här.

Ja, men det är ju just det som är grejen, vi vet att det inte var en vodka-kapten. Att besättningen på skeppet klarade alkotest har polis/åklagare låtit meddela.

Men om pappan har de inte sagt ett knyst.

Så, ja, det är lite knepigt. Vad ska man tro? Varför ville/kunde åklagaren inte berätta att pappan klarat alkotest!?
Citera
2026-08-01, 02:43
Medlem
Citat:

Små båtar har man ju sett dras ner och "tuggas upp" av stora fartyg. Var det inte det som hände här?
Citera
2026-08-01, 02:43
Medlem
Citat:
Jag är nog mest rädd för, tänker, att hon dog av drunkning, och att hon hade levt idag om hon hade haft flytväst.

Det är väl knappast många som sover med flytväst i en båt eller? Tänker det blir väldigt bråttom om ett stort jävla fartyg smäller rakt in när man lagt ankar och sitter och spelar kort eller sover INUTI båten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in