2026-08-01, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ja lärdomen av den här olyckan är att fler fritidsbåtsägare kommer att inse hur viktigt det är att alltid ha koll 360 grader runt båten i närheten av en farled på sjökortet.

Och inte köra i halvmörker och regn ?
Citera
2026-08-01, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Förstår inte varför du fortsätter uttala dig tvärsäkert om saker du inte har en aning om? Det stämmer att pappan och sonen hade flytväst, men det finns inga uppgifter om att mamman och dotter skulle saknat flytväst.

Du vet alltså tvärsäkert att det inte finns några sådana uppgifter!? Imponerande. Du måste ha en jävla koll på allt som kommuniceras i hela världen. Eller inte, eftersom du har fel.
Det kommunicerades inledningsvis att mor och dotter inte hade flytväst.
Det styrks också av att de bägge hittades på botten, medan de två som hade flytväst hittades på ytan.
Go figure.

Sedan kan du sluta uttala dig så tvärsäkert om saker du inte har en aning om!
Citera
2026-08-01, 02:02
Medlem
ziracorns avatar
Föraren i snipan var väl salongsberusrad/packad. Hade inte kontroll.

Finns väl ingen rysk kapten som avsiktligt kör på nån akter! Speciellt inte en liten båt.
Senast redigerad av ziracorn 2026-08-01 kl. 02:10.
Citera
2026-08-01, 02:03
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Vi kommer antagligen att få veta dödsorsak. Om flickan dog av drunkning, så har du med stor sannolikhet ditt svar där.

Hur tänker du där? Att flickan dog av annan orsak, säg sönderslagen på något vis innan hon hamnade i vattnet?
Citera
2026-08-01, 02:04
Medlem
Citat:
Ja lärdomen av den här olyckan är att fler fritidsbåtsägare kommer att inse hur viktigt det är att alltid ha koll 360 grader runt båten i närheten av en farled på sjökortet.

Ja, det är förhoppningsvis sant. Och lärdomen av den här tråden är att vissa fritidsbåtsägare inte inser ett skit trots allt som framkommit i samband med denna tragiska olycka.

Det är för övrigt viktigt att alltid ha koll 360 grader runt båten, inte bara i närheten av en farled, utan överallt, även ute på öppet hav. Den som korsar kattegatt eller östersjön stöter som regel på mer än ett fartyg på en sådan tur.
Citera
2026-08-01, 02:06
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Visst men jag svarade på din anmärkning att det inte är märkvärdigt att korsa farleden men om vi lekte med det scenariot så finns det ju tillfällen då det blir lite mer märkvärdigt, fair?

Motorproblem känns faktiskt väldigt rimligt. Fatta paniken isåfall. Fast då är det konstigt att två var utan flytväst och eventuellt instuvade någonstans, såvida motorproblemet inte uppstod såpass närapå att dem mer eller mindre blivit påkörda oavsett. För annars lär han väl börjat gorma till övriga i båten och de hade hunnit med att få på sig flytvästar och ta sig upp på däck.
Ingen fanns under däck. Vi har fått tredjehandsinformation om att samtliga befann sig i sittbrunn/doghouse.

Om, jag säger om, man var medveten om vad som höll på att ske, så hade det rationella varit att först och främst se till att alla genast satt på sig flytväst.
Jag personligen är mycket mer inne på att snipans befälhavare/styrman inte alls var medveten om vad som höll på att hända....
Citera
2026-08-01, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Föraren i snipan var väl salongsberusrad/packad. Hade inte kontroll.

Finns väl ingen rysk kapten som avsiktligt kör på nån akter ifrån. Speciellt inte en liten båt.

En liten märklig detalj är att det kommunicerades inledningsvis från polis/åklagare att besättningen på skeppet var gröna på alkotest, men ingenting kommunicerades om pappan.
Samma visa med brottsmisstankar. Det kommunicerades att skeppets befälhavare misstänks för brott, men det har inte kommunicerats något alls kring pappan.

Det blir lite motsägelsefull. Skeppets befälhavare både "frias och fälls" i åklagarens kommunikation men pappan varken "frias eller fälls" i åklagarens kommunikation.
Det luktar ganska illa faktiskt, kring åklagarens agerande på denna punkt avseende kommunikation kring olika brottsmisstankar och kraven på objektivitet som ska föreligga.
Citera
2026-08-01, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja, det är förhoppningsvis sant. Och lärdomen av den här tråden är att vissa fritidsbåtsägare inte inser ett skit trots allt som framkommit i samband med denna tragiska olycka.

Det är för övrigt viktigt att alltid ha koll 360 grader runt båten, inte bara i närheten av en farled, utan överallt, även ute på öppet hav. Den som korsar kattegatt eller östersjön stöter som regel på mer än ett fartyg på en sådan tur.

Känns också som de som bor vid havet går på rutin och känner sig odödliga.
Citera
2026-08-01, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Ingen fanns under däck. Vi har fått tredjehandsinformation om att samtliga befann sig i sittbrunn/doghouse.

Om, jag säger om, man var medveten om vad som höll på att ske, så hade det rationella varit att först och främst se till att alla genast satt på sig flytväst.
Jag personligen är mycket mer inne på att snipans befälhavare/styrman inte alls var medveten om vad som höll på att hända....

Jag tror precis som du. Ingen ombord på snipan märkte eller fattade någon innan hela världen plötsligt bara rasade i en enda stor krasch.
Citera
2026-08-01, 02:10
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Och inte köra i halvmörker och regn ?

Nä men att inte nöja sig med att sitta och kura under kapellet utan att sticka ut huvudet i regnet och kolla sig omkring om man befinner sig vid en farled och inte ta för givet att man syns för stora fartyg.
Citera
2026-08-01, 02:10
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Det tror och hoppas jag också.
Fy faan vilken situation att hamna i, som tur är så är det ju extremt ovanligt med sånna här olyckor.
Citera
2026-08-01, 02:11
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods

Eftersom alla satt i sittbrunnen tänker jag att alla hade flytväst/räddningsväst på sig.
Konstigt om mannen hade det men inte kvinnan å dottern.
Kan vara att de slogs medvetslösa vid krocken å följde med båten ned.
Räcker att en sele från räddningsvästen fastnar eller att båten slår runt å de 2 omkomna hamnar under den...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in