Citat:
Ursprungligen postat av
Iagh
Hur tänker du där? Att flickan dog av annan orsak, säg sönderslagen på något vis innan hon hamnade i vattnet?
Jag är nog mest rädd för, tänker, att hon dog av drunkning, och att hon hade levt idag om hon hade haft flytväst.
Men hon kan så klart ha dött av ett slag i huvudet också av något hårt i samband med kraschen.
Det man ska tänka på, som jag tror många missar, är det faktum att skeppets fart vara 22 km/h och snipans fart var nog ca 11 km/h.
Om snipan blev påkörd bakifrån var alltså den relativa hastigheten i kraschen bara 11km/h. Det är en smäll men ingen jättesmäll. Det är som att springa in i en stängd dörr, typ.
Om det var en head to head smäll så var den relativa hastigheten 33km/h. Som att cykla in i en vägg, lite värre. Men allting tyder på att snipan var på väg söderut. Jag skulle nog vilja påstå att vi kan säga at det vid det här laget är säkerställt bortom rimligt tvivel att den var på väg söderut. Information har framkommit från flera håll vart de var på väg, till hemmahamn söderut.
Så, ja relativ hastighet vid kraschen, med allra största sannolikhet, ca 11km/h.
Olyckan fick dödlig utgång. Det vet vi. Men berodde det på smällen, eller på avsaknad av flytväst? Två döda, två överlevare. Två utan flytväst. Två med. En slump? Hata slumpen, säger GW.
OAvsett vilket, det kan ändå vara bra att vara medveten om dessa FAKTA.