2026-08-01, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Nä men att inte nöja sig med att sitta och kura under kapellet utan att sticka ut huvudet i regnet och kolla sig omkring om man befinner sig vid en farled och inte ta för givet att man syns för stora fartyg.

Eller köra när det är ljust och inte är dålig sikt?
Citera
2026-08-01, 02:14
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja, det är förhoppningsvis sant. Och lärdomen av den här tråden är att vissa fritidsbåtsägare inte inser ett skit trots allt som framkommit i samband med denna tragiska olycka.

Det är för övrigt viktigt att alltid ha koll 360 grader runt båten, inte bara i närheten av en farled, utan överallt, även ute på öppet hav. Den som korsar kattegatt eller östersjön stöter som regel på mer än ett fartyg på en sådan tur.

Du tillhör ju verkligen den kategorin i tråden som inte inser ett skit. På öppet hav är det mycket lättare att upptäcka andra fartyg långt i förväg.
Citera
2026-08-01, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Hur tänker du där? Att flickan dog av annan orsak, säg sönderslagen på något vis innan hon hamnade i vattnet?

Jag är nog mest rädd för, tänker, att hon dog av drunkning, och att hon hade levt idag om hon hade haft flytväst.

Men hon kan så klart ha dött av ett slag i huvudet också av något hårt i samband med kraschen.

Det man ska tänka på, som jag tror många missar, är det faktum att skeppets fart vara 22 km/h och snipans fart var nog ca 11 km/h.

Om snipan blev påkörd bakifrån var alltså den relativa hastigheten i kraschen bara 11km/h. Det är en smäll men ingen jättesmäll. Det är som att springa in i en stängd dörr, typ.

Om det var en head to head smäll så var den relativa hastigheten 33km/h. Som att cykla in i en vägg, lite värre. Men allting tyder på att snipan var på väg söderut. Jag skulle nog vilja påstå att vi kan säga at det vid det här laget är säkerställt bortom rimligt tvivel att den var på väg söderut. Information har framkommit från flera håll vart de var på väg, till hemmahamn söderut.

Så, ja relativ hastighet vid kraschen, med allra största sannolikhet, ca 11km/h.

Olyckan fick dödlig utgång. Det vet vi. Men berodde det på smällen, eller på avsaknad av flytväst? Två döda, två överlevare. Två utan flytväst. Två med. En slump? Hata slumpen, säger GW.

OAvsett vilket, det kan ändå vara bra att vara medveten om dessa FAKTA.
Senast redigerad av Veridictores 2026-08-01 kl. 02:18.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Ingen fanns under däck. Vi har fått tredjehandsinformation om att samtliga befann sig i sittbrunn/doghouse.

Om, jag säger om, man var medveten om vad som höll på att ske, så hade det rationella varit att först och främst se till att alla genast satt på sig flytväst.
Jag personligen är mycket mer inne på att snipans befälhavare/styrman inte alls var medveten om vad som höll på att hända....

Okej, så då kanske vi kan vara hyfsat säkra på att de var i sittbrunnen då alltså.

Avsaknaden av flytvästar känns väl rimlig om de hittades på botten också.. Det låter inte bra alls isåfall.

I sista stund lär dom nog ha märkt av vad som skulle ske, herregud vilket fruktansvärt ögonblick.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
I så fall var det kort tid innan olyckan ca 21:25.

Igår kväll. För att åka ut ifrån området...
Citera
2026-08-01, 02:16
Medlem
Haverikommissionen är ju bra. De brukar komma med förslag på förbättringar.
Förhoppningsvis blir det bättre regler eller lagar efter denna olycka.
Citera
2026-08-01, 02:17
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det tror och hoppas jag också.
Fy faan vilken situation att hamna i, som tur är så är det ju extremt ovanligt med sånna här olyckor.

Ja det är verkligen en otrolig slump också. Även om de anländer samtidigt till Katten utan att se varandra så kan de lika gärna råka passera på 50-100 meters avstånd från varandra. Verkligen en freak accident att snipan lyckas befinna sig exakt framför fartyget.
Citera
2026-08-01, 02:19
Medlem
Iaghs avatar
För min egen del är fallet avslutat nu. Hemskt alltihop, bortom allt tänkbart illa.
Citera
2026-08-01, 02:19
Medlem
Citat:
Ja det är verkligen en otrolig slump också. Även om de anländer samtidigt till Katten utan att se varandra så kan de lika gärna råka passera på 50-100 meters avstånd från varandra. Verkligen en freak accident att snipan lyckas befinna sig exakt framför fartyget.

Med matematisk sannolikhet måste det ju hända förr eller senare.
Citera
2026-08-01, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
För min egen del är fallet avslutat nu. Hemskt alltihop, bortom allt tänkbart illa.

Ja absolut.
Men vad går att lära av detta? Och finns det något som går att förbättra?
Citera
2026-08-01, 02:21
Medlem
Citat:
Du tillhör ju verkligen den kategorin i tråden som inte inser ett skit. På öppet hav är det mycket lättare att upptäcka andra fartyg långt i förväg.

Jösses, ni tävlar verkligen i att vara mest korkad, det är ju helt makalöst humoristiskt!

Det beror på sikten...

MEN, framförallt, NEJ, inte om du inte tittar dig omkring, 360 grader.

Ärthjärna! Fan, växer din näsa inåt eller?
Citera
2026-08-01, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jag är nog mest rädd för, tänker, att hon dog av drunkning, och att hon hade levt idag om hon hade haft flytväst.

Men hon kan så klart ha dött av ett slag i huvudet också av något hårt i samband med kraschen.

Det man ska tänka på, som jag tror många missar, är det faktum att skeppets fart vara 22 km/h och snipans fart var nog ca 11 km/h.

Om snipan blev påkörd bakifrån var alltså den relativa hastigheten i kraschen bara 11km/h. Det är en smäll men ingen jättesmäll. Det är som att springa in i en stängd dörr, typ.

Om det var en head to head smäll så var den relativa hastigheten 33km/h. Som att cykla in i en vägg, lite värre. Men allting tyder på att snipan var på väg söderut. Jag skulle nog vilja påstå att vi kan säga at det vid det här laget är säkerställt bortom rimligt tvivel att den var på väg söderut. Information har framkommit från flera håll vart de var på väg, till hemmahamn söderut.

Så, ja relativ hastighet vid kraschen, med allra största sannolikhet, ca 11km/h.

Olyckan fick dödlig utgång. Det vet vi. Men berodde det på smällen, eller på avsaknad av flytväst? Två döda, två överlevare. Två utan flytväst. Två med. En slump? Hata slumpen, säger GW.

OAvsett vilket, det kan ändå vara bra att vara medveten om dessa FAKTA.

11 km/h spelar ju ingen roll. De blir ju ändå krossade av det stora fartygets massa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in