2026-08-01, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Större delen av dygnet passerar det inget stort fartyg där överhuvudtaget och man tror att man ska se det långt i förväg.

Det är inte som en trafikerad bilväg som ska korsas. Det är även en otrolig slump att de lyckas kollidera även om de inte sett varandra. De kunde lika gärna ha passerat på 50 meters avstånd.

Ja det funkar 100 ggr. Men hundraförsta smäller det.
Citera
2026-08-01, 01:51
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Nej, det har du jävligt rätt i. Det finns inte en enda bilväg där det kommer 90 meter långa 15 meter breda kolosser farande med bara några få fjuttiga lanternor lysande. Det är verkligen inte som att korsa en bilväg, att korsa en farled som denna.

Nä för större delen av dygnet är det inget fartyg där alls i motsats till en trafikerad bilväg.
Citera
2026-08-01, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Hakefjorden är inte på nåt sätt farligare än nån annan fjord längs Bohuskusten.
Farleden är tvärtom den bredaste inomskärs mellan Göteborg och Strömstad.

Finns många andra passager som kräver mycket mer uppmärksamhet

Ja det stämmer säkert. Annars skulle det ju dö folk varje vecka i samma område.
Citera
2026-08-01, 01:53
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Absolut men när vi i tråden leker med scenariot att han ska korsa så ställer vi oss alla frågan "hur missade han fartyget isåfall" och då blir det naturliga svaret "för han hade så dålig sikt"

Då kanske man kan göra det till en lite större grej att korsa en farled

Som sagt, vi vet inte ens om han korsade...
Mitt stalltips är motorstopp å blev liggande
Alternativt. att han blev upphunnen, hade noll observation bakåt, dålig akterlanterna å fartygets brygga var också ouppmärksamma.
Första rapporterna pratade just om motorproblem, det verkar tråden ha glömt av
Citera
2026-08-01, 01:54
Medlem
Citat:
Nä för större delen av dygnet är det inget fartyg där alls i motsats till en trafikerad bilväg.

Rysk roulette?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Ja eller så slogs de ihjäl direkt vid krocken.

Vi kommer antagligen att få veta dödsorsak. Om flickan dog av drunkning, så har du med stor sannolikhet ditt svar där.
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ja det funkar 100 ggr. Men hundraförsta smäller det.

Det är nog snarare så att det funkar 10 000 gånger. Det är verkligen en otrolig slump att de lyckas kollidera när de har flera hundra meter att samsas på.
Citera
2026-08-01, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalvbakadPotatis
Från en som har pratat med anhöriga i Lycke så kan vi döda några trådsanningar:

En anhörig till Al*in berättade att Al*in och pojken, medan de låg i vattnet, drog i sig havsvatten blandat med diesel, i lungor och mage. När hittades hade de fastnat i vrakdelar. Al*in hade inte ork att blåsa i flytvästens visselpipa utan skrek på hjälp med sina sista krafter. En båt från Lövön hörde honom.
Pojken har ett kraftigt intryckt sår i huvudet. Oklart om han kommer att klara sig. Han är sex år. De ligger på intensiven på Östra.

Flickan var sju år.
Alla satt i bak i ”sittbrunnen” i snipan, utom möjligen pappa Al*in, när de kolliderade.

Brorsan till Al*in märker inte förrän han kommit till bryggan att Al*in inte kommit med i sin båt.
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Bra inlägg, tack för det!
Lite förvånad dock över din kommentar där jag fetat, bara. Borde varit formulerad tvärtom tänker jag, flytvästar kunde eventuellt förändrat utgången för mamman och dottern. De två hade inte flytväst och omkom. Pappan och sonen hade flytväst, och överlevde. Mamman och dottern hittades på bottnen, Pappan och sonen räddades från ytan.

Jag tänker att det inte kan bli tydligare hur otroligt viktigt det är med flytväst ombord, än i detta fall.
Förstår inte varför du fortsätter uttala dig tvärsäkert om saker du inte har en aning om? Det stämmer att pappan och sonen hade flytväst, men det finns inga uppgifter om att mamman och dotter skulle saknat flytväst.

Det har varit en kraftig kollision och halva familjen är på sjukhus pga skador och enligt kommentaren ovan hade de fastnat i vrakdelar. Man kan tyvärr sjunka till botten trots flytväst.
Citera
2026-08-01, 01:56
Medlem
Citat:
Det är nog snarare så att det funkar 10 000 gånger. Det är verkligen en otrolig slump att de lyckas kollidera när de har flera hundra meter att samsas på.

Det är en för hög risk i alla fall för mig. Speciellt om jag har med mig hela min familj.
Citera
2026-08-01, 01:57
Medlem
AlanBStards avatar
raderat
Citera
2026-08-01, 01:58
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Det är en för hög risk i alla fall för mig. Speciellt om jag har med mig hela min familj.

Ja lärdomen av den här olyckan är att fler fritidsbåtsägare kommer att inse hur viktigt det är att alltid ha koll 360 grader runt båten i närheten av en farled på sjökortet.
Citera
2026-08-01, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Som sagt, vi vet inte ens om han korsade...
Mitt stalltips är motorstopp å blev liggande
Alternativt. att han blev upphunnen, hade noll observation bakåt, dålig akterlanterna å fartygets brygga var också ouppmärksamma.
Första rapporterna pratade just om motorproblem, det verkar tråden ha glömt av

Visst men jag svarade på din anmärkning att det inte är märkvärdigt att korsa farleden men om vi lekte med det scenariot så finns det ju tillfällen då det blir lite mer märkvärdigt, fair?

Motorproblem känns faktiskt väldigt rimligt. Fatta paniken isåfall. Fast då är det konstigt att två var utan flytväst och eventuellt instuvade någonstans, såvida motorproblemet inte uppstod såpass närapå att dem mer eller mindre blivit påkörda oavsett. För annars lär han väl börjat gorma till övriga i båten och de hade hunnit med att få på sig flytvästar och ta sig upp på däck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in