2026-08-01, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
..

På motorvägen anpassar man sig direkt.
INTE säkert man gör det på sjön, man tänker... det är ju ändå ingen i närheten...

I så fall borde det vara krav på utrustning som visar fartyg på väg mot din egen båts position. Det hade ju räddat den här familjen.
Citera
2026-08-01, 01:33
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Om man inte vet när det kommer fartyg men man vet att det kan komma. Och man inte har någon sikt.
Då borde man väl inte korsa en farled?
Återigen, du förutsätter att farleden skulle KORSAS.

När vi inte vet var på Tjörnlandet avgångshamnen var blir det meningslöst.
Han kan ju ha legat i farleden en längre sträcka...
Det vet vi INGET OM.
Vi vet INTE om har rundade Katten eller kom samma väg som det större fartyget och bara blev upphunnen...
Citera
2026-08-01, 01:36
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
I så fall borde det vara krav på utrustning som visar fartyg på väg mot din egen båts position. Det hade ju räddat den här familjen.

Hur stor båt för att det kravet skulle gälla?
4m?
5m?
6m?
7m?
8m?
9m?
10m?

Vad istället med lagkrav på flytväst (som i Norge) om båten är under 8m?
Citera
2026-08-01, 01:36
Medlem
Citat:
Återigen, du förutsätter att farleden skulle KORSAS.

När vi inte vet var på Tjörnlandet avgångshamnen var blir det meningslöst.
Han kan ju ha legat i farleden en längre sträcka...
Det vet vi INGET OM.
Vi vet INTE om har rundade Katten eller kom samma väg som det större fartyget och bara blev upphunnen...

Det är ju ännu mer tokigt i så fall.
Brorsan körde ju före, han bor väl inte i Stockholm?
Brorsan borde väl veta att det går stora fartyg i farleden?
Citera
2026-08-01, 01:37
Medlem
Citat:
Om man inte vet när det kommer fartyg men man vet att det kan komma. Och man inte har någon sikt.
Då borde man väl inte korsa en farled?

Nej, om man inte kan korsa en farled på ett säkert sätt, alltså på så vis att man ser att det inte kommer ett fartyg under den tid det tar för en själv att korsa farleden, då bör man inte korsa farleden.

Det man kan göra om man måste, är dels att kolla AIS på Skippo appen, och dels att ropa på VHF vem man är, vart man är, och vilka intentioner man har. Om det då kommer ett fartyg farande, kommer de mest sannolikt att svara och säga åt dig att flytta på dig illa kvickt
Citera
2026-08-01, 01:37
Medlem
Citat:
Hur stor båt för att det kravet skulle gälla?
4m?
5m?
6m?
7m?
8m?
9m?
10m?

Vad istället med lagkrav på flytväst (som i Norge) om båten är under 8m?

Flytväst är bra men de som dog följde väl med båten ner så de hade väl inte klarat sig ändå ?
Citera
2026-08-01, 01:38
Medlem
Iaghs avatar
Det här lär ju inte vara positivt för rederiet i Norge och allra minst för kaptenen som anhölls. Ekonomiskt och PR-mässigt.
Citera
2026-08-01, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Nej, om man inte kan korsa en farled på ett säkert sätt, alltså på så vis att man ser att det inte kommer ett fartyg under den tid det tar för en själv att korsa farleden, då bör man inte korsa farleden.

Det man kan göra om man måste, är dels att kolla AIS på Skippo appen, och dels att ropa på VHF vem man är, vart man är, och vilka intentioner man har. Om det då kommer ett fartyg farande, kommer de mest sannolikt att svara och säga åt dig att flytta på dig illa kvickt

Ja mobiler har ju alla. Där syntes ju det norska fartyget.
Citera
2026-08-01, 01:40
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Det är ju ännu mer tokigt i så fall.
Brorsan körde ju före, han bor väl inte i Stockholm?
Brorsan borde väl veta att det går stora fartyg i farleden?

Jag har seglat mycket i området. Jag vet att det kan komma stora fartyg i farleden.

Jag har aldrig medvetet hållt mig UNDAN farleden pga att jag vet stora båtar kan komma.
Jag har alltid tänkt att jag ser ju dom långt innan, eller så ser dom mig som seglare och väjer.

Sen tycker jag det är roligare att gå MELLAN skär så sträckan Stenungsund-Marstrand har jag gått närmare fastlandet för bättre vind eller närmare Tjörnlandet för mer lä, beroende på om vi seglar eller går för motor...
Citera
2026-08-01, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Det här lär ju inte vara positivt för rederiet i Norge och allra minst för kaptenen som anhölls. Ekonomiskt och PR-mässigt.

Ja har de agerat brottsligt är det ju natta. Men annars glöms detta snart bort.
Citera
2026-08-01, 01:41
Medlem
Citat:

För större handelsfartyg finns redan det kravet. Det är kanske bara en tidsfråga innan det börjar gälla fritidsfartyg också. Men det är nog i så fall ganska många år bort.
Citera
2026-08-01, 01:43
Medlem
Citat:
Jag har seglat mycket i området. Jag vet att det kan komma stora fartyg i farleden.

Jag har aldrig medvetet hållt mig UNDAN farleden pga att jag vet stora båtar kan komma.
Jag har alltid tänkt att jag ser ju dom långt innan, eller så ser dom mig som seglare och väjer.

Sen tycker jag det är roligare att gå MELLAN skär så sträckan Stenungsund-Marstrand har jag gått närmare fastlandet för bättre vind eller närmare Tjörnlandet för mer lä, beroende på om vi seglar eller går för motor...

Ni av er som skriver här och bor i området verkar aningen oförsiktiga.
Om jag var där på semester skulle jag vara väldigt försiktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in