2026-08-01, 01:18
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MREnzoWrange
Erfaren på sjön och känner väl till området. Båtar är färdmedel för öborna och man åker båt i alla årstider och väderlekar.

Okej, gott.

Med din genuina erfarenhet, har du någon åsikt om händelsen ifråga?
Citera
2026-08-01, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Senaste pratet i tråden har varit om att han haft urdålig sikt antagligen genom rutorna som en hypotes och då ifrågasattes det med "varför körde han ut då?"

Vi vet väldigt lite så vi går igenom diverse hypoteser och teorier just nu.

Han kanske har haft dålig sikt genom rutorna. Vem vet.
Fakta är fortfarande att 52990 båtar går i farled, korsar farled, etc.
Men det är irrelevant. Vi vet inget om hans rutor och kommer aldrig att få veta det förrän ev vittnesmål från befälhavaren själv. Kommer möjligen presenteras i Haverikommissionens utredning.
Citera
2026-08-01, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag bor i närområdet, vädret skiftade rätt snabbt. En stunden störtskur, nästa stund bra sikt och höga moln. Sedan störtskur igen.

Kör du båt i området ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
När det börjar mörkna har man oftast lanternor. Om dessa plötsligt inte syns så tyder detta oftast på att något dåligt hänt.
Dessutom är det mobiltäckning där detta skedde. Brodern ringde väl först och kom inte fram. Då blir man ordentligt orolig...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Trovärdigheten till GP kan du avskriva helt. Deras siffror är inte mer rätt än ngn annan gissade om de ej har väldigt bra källor på sin uppgift m, vilket jag ej tror

Kollar man upp statistiken för de tre största hamnarna innanför den här passagen landar man på runt 800-900 angöringar av fraktfartyg per år. Varje fraktfartyg går inte bara in till hamnen, de går därifrån också, så antalet passager i farleden blir den dubbla alltså 1600-1800. Därtill kommer andra fartyg än fraktfartyg som passerar. Färjor m.m. Sedan kan man alltid fundera över vart man ska dra gränsen för vilka båtar som ska räknas. Sjövägsreglerna drar en gräns vid 20m. Räknar man alla båter över 20m blir det så klart en faslig massa fler passager.
Citera
2026-08-01, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Men det är irrelevant. Vi vet inget om hans rutor och kommer aldrig att få veta det förrän ev vittnesmål från befälhavaren själv. Kommer möjligen presenteras i Haverikommissionens utredning.

Det är vem vet på i stort sett allting just nu. Alla försöker bara lista ut hur det kan ha gått till, lista ut omständigheterna som kan ha uppstått osv. Det är normalt i en sådan här tråd. Jag har aldrig pratat i absoluta termer.
Citera
2026-08-01, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Kör du båt i området ?
Jag gör det ja, men mindre båt än denna. Håller mig närmare land.
Citera
2026-08-01, 01:24
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Jag bor i närområdet, vädret skiftade rätt snabbt. En stunden störtskur, nästa stund bra sikt och höga moln. Sedan störtskur igen.

Precis som andra vittnen också alltså...

Alla har väl nån gång kört på motorvägen å det kommer en störtskur så man får halvera hastigheten för man ser nästan inte ett skit.

Kan gott tänka mig att det var precis vad som skedde i sekunderna innan olyckan...

På motorvägen anpassar man sig direkt.
INTE säkert man gör det på sjön, man tänker... det är ju ändå ingen i närheten...
Citera
2026-08-01, 01:24
Medlem
Citat:

Om man inte vet när det kommer fartyg men man vet att det kan komma. Och man inte har någon sikt.
Då borde man väl inte korsa en farled?
Citera
2026-08-01, 01:26
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:

Vi utgår ju från egna erfarenheter av att sitta i en liten fritidsbåt med uppfällt kapell i regn och vet hur dålig sikten blir. Därav spekulationerna.
Citera
2026-08-01, 01:27
Medlem
Citat:
Jag gör det ja, men mindre båt än denna. Håller mig närmare land.

Så du skulle inte kört ut i farleden?
Citera
2026-08-01, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molndalskan
Jag har sedan jag var liten stått i Kåkenäs, Stenungsund med kikare och tittat ut över Hakefjorden på alla fartyg som passerat långt där ute mot Tjörn. Först för några år sedan, när jag själv åkte där med familjen i vår motorbåt, förstod jag hur trångt och utsatt området faktiskt är bort mot Marstrand.

Med stor respekt för alla inblandade som just nu sörjer vill jag ändå skicka en uppmaning till oss andra som vistas på sjön.

Havet, sjöar och slussar är fantastiska, men de kräver respekt. Olyckor kan ske på ett ögonblick. Du kan slå i huvudet, falla överbord eller bli medvetslös – oavsett hur lugnt vattnet är eller hur fint vädret känns.

I den här tragiska olyckan hade en flytväst tyvärr ev inte förändrat utgången för de som omkom. Men i många andra olyckor gör den skillnaden mellan liv och död.

Snälla, använd alltid flytväst – både vuxna och barn. Inte bara för din egen skull, utan också för att vara en förebild för nästa generation. Barn gör inte som vi säger, de gör som vi gör.

Jag önskar också att vi pratade ännu mer om båtvett och säkerhet. Mer information, fler kampanjer och tydligare påminnelser om varför det är viktigt.

Ta hand om er allihopa ute mot Marstrand. Vi är många som tänker på er alla och önskar att detta inte skulle ha hänt. ❤️

Bra inlägg, tack för det!
Lite förvånad dock över din kommentar där jag fetat, bara. Borde varit formulerad tvärtom tänker jag, flytvästar kunde eventuellt förändrat utgången för mamman och dottern. De två hade inte flytväst och omkom. Pappan och sonen hade flytväst, och överlevde. Mamman och dottern hittades på bottnen, Pappan och sonen räddades från ytan.

Jag tänker att det inte kan bli tydligare hur otroligt viktigt det är med flytväst ombord, än i detta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in