2026-08-01, 01:04
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
I så fall, hur vågar han köra ut i farleden ?

Han kan ha blivit distraherad i 20 sekunder, ett barn börjar gråta , motorn tjuvar...
Finns 100 orsaker till tappad uppmärksamhet under kort tid...

Å med kanske 200m sikt i störtregn kan ju allt ske.

OBS , Spekulationer.. , vi vet inte
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MREnzoWrange
Erfaren på sjön och känner väl till området. Båtar är färdmedel för öborna och man åker båt i alla årstider och väderlekar.

Man slarvar för det är slentrian ?
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:

Man förväntar sig inte att det ska vara ett fartyg där just då. De kan ha korsat den farleden 10 gånger utan att möta någon annan så man har helt enkelt inte uppsikt. Det är ju inte som en trafikerad väg direkt. Utan kanske passerar ett fraktfartyg en eller två gånger per dag.
Citera
Medlem
Citat:

Att köra ut i en farled gör båtar ungefär 52999 gånger om dagen.
Vad svamlar du om?
Citera
2026-08-01, 01:05
Medlem
Jag har sedan jag var liten stått i Kåkenäs, Stenungsund med kikare och tittat ut över Hakefjorden på alla fartyg som passerat långt där ute mot Tjörn. Först för några år sedan, när jag själv åkte där med familjen i vår motorbåt, förstod jag hur trångt och utsatt området faktiskt är bort mot Marstrand.

Med stor respekt för alla inblandade som just nu sörjer vill jag ändå skicka en uppmaning till oss andra som vistas på sjön.

Havet, sjöar och slussar är fantastiska, men de kräver respekt. Olyckor kan ske på ett ögonblick. Du kan slå i huvudet, falla överbord eller bli medvetslös – oavsett hur lugnt vattnet är eller hur fint vädret känns.

I den här tragiska olyckan hade en flytväst tyvärr ev inte förändrat utgången för de som omkom. Men i många andra olyckor gör den skillnaden mellan liv och död.

Snälla, använd alltid flytväst – både vuxna och barn. Inte bara för din egen skull, utan också för att vara en förebild för nästa generation. Barn gör inte som vi säger, de gör som vi gör.

Jag önskar också att vi pratade ännu mer om båtvett och säkerhet. Mer information, fler kampanjer och tydligare påminnelser om varför det är viktigt.

Ta hand om er allihopa ute mot Marstrand. Vi är många som tänker på er alla och önskar att detta inte skulle ha hänt. ❤️
Citera
2026-08-01, 01:06
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Men vart har han fått siffrorna ifrån? Det är ca ett fartyg om dagen, låter extremt litet. Vittnen och semesterfirare har ju vittnat om att det tutas rätt frekvent i området från fartygen som kommer.

Den som är.lite haj på hemsidor som mytrackshipping m.fl. borde väl kunna hitta om det va fler fartyg som passerade sista dygnet eller hur många som passerat sista veckan.
Du får nästan ringa å fråga honom...
JA, det låter lite.

Men det gör min gissning på 1000 lite mer trovärdig och andras på 2000 lite mindre trovärdig.
Inte för att detta har nån betydelse för olyckan men det blev en jävla diskussion häromdagen ändå...
Citera
2026-08-01, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Att köra ut i en farled gör båtar ungefär 52999 gånger om dagen.
Vad svamlar du om?

Han menar väl att killen kunde för fan inte se något som det pratas om i tråden.

Som att köra runt med snö på vindrutan på bilen och igenimmad bakruta men det är lugnt för jag kan vägen..

Vad spelar det för roll hur bra han känner till vattnet om han inte kan se ett piss? Behöver ju inga fönsterrutor alls då egentligen, kan köra med ögonbindel lika gärna.

Går det att sticka ut huvudet någonstans för att se?
Citera
2026-08-01, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Man förväntar sig inte att det ska vara ett fartyg där just då. De kan ha korsat den farleden 10 gånger utan att möta någon annan så man har helt enkelt inte uppsikt. Det är ju inte som en trafikerad väg direkt. Utan kanske passerar ett fraktfartyg en eller två gånger per dag.

Känns som rysk roulette. Om han är född i området borde han väl vara extra försiktig och veta exakt hur många fartyg som passerar?
Dessutom när han har med sig hela sin familj.
Citera
2026-08-01, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Han menar väl att killen kunde för fan inte se något som det pratas om i tråden.

Som att köra runt med snö på vindrutan på bilen och igenimmad bakruta men det är lugnt för jag kan vägen..

Vad spelar det för roll hur bra han känner till vattnet om han inte kan se ett piss? Behöver ju inga fönsterrutor alls då egentligen, kan köra med ögonbindel lika gärna.

Ingen vet om han kunde se något.
Vad svamlar du om?
Insinuerar ting.
Citera
2026-08-01, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Ingen vet om han kunde se något.
Vad svamlar du om?
Insinuerar ting.

Senaste pratet i tråden har varit om att han haft urdålig sikt antagligen genom rutorna som en hypotes och då ifrågasattes det med "varför körde han ut då?"

Vi vet väldigt lite så vi går igenom diverse hypoteser och teorier just nu.
Citera
2026-08-01, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1

Ja exakt. Rutin kan vara farligt.
Citera
2026-08-01, 01:18
Medlem
Citat:
Vädret kan ha skiftat snabbt.
Jag bor i närområdet, vädret skiftade rätt snabbt. En stunden störtskur, nästa stund bra sikt och höga moln. Sedan störtskur igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in