Citat:
Ursprungligen postat av
Molndalskan
Jag har sedan jag var liten stått i Kåkenäs, Stenungsund med kikare och tittat ut över Hakefjorden på alla fartyg som passerat långt där ute mot Tjörn. Först för några år sedan, när jag själv åkte där med familjen i vår motorbåt, förstod jag hur trångt och utsatt området faktiskt är bort mot Marstrand.
Med stor respekt för alla inblandade som just nu sörjer vill jag ändå skicka en uppmaning till oss andra som vistas på sjön.
Havet, sjöar och slussar är fantastiska, men de kräver respekt. Olyckor kan ske på ett ögonblick. Du kan slå i huvudet, falla överbord eller bli medvetslös – oavsett hur lugnt vattnet är eller hur fint vädret känns.
I den här tragiska olyckan hade en flytväst tyvärr ev inte förändrat utgången för de som omkom. Men i många andra olyckor gör den skillnaden mellan liv och död.
Snälla, använd alltid flytväst – både vuxna och barn. Inte bara för din egen skull, utan också för att vara en förebild för nästa generation. Barn gör inte som vi säger, de gör som vi gör.
Jag önskar också att vi pratade ännu mer om båtvett och säkerhet. Mer information, fler kampanjer och tydligare påminnelser om varför det är viktigt.
Ta hand om er allihopa ute mot Marstrand. Vi är många som tänker på er alla och önskar att detta inte skulle ha hänt. ❤️
Bra inlägg, tack för det!
Lite förvånad dock över din kommentar där jag fetat, bara. Borde varit formulerad tvärtom tänker jag, flytvästar kunde eventuellt förändrat utgången för mamman och dottern. De två hade inte flytväst och omkom. Pappan och sonen hade flytväst, och överlevde. Mamman och dottern hittades på bottnen, Pappan och sonen räddades från ytan.
Jag tänker att det inte kan bli tydligare hur otroligt viktigt det är med flytväst ombord, än i detta fall.