2026-08-01, 00:43
Medlem
Filur99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toker2.0
Jag älskar annars Flashback. Tills man känner någon väl som det skrivs om. Det är en tragisk jävla olycka och ingen av er verkar tro, gissa eller ens ana något i närheten av vad som hände. Det är en jävla tragisk olycka. Jag känner alla inblandade.

Beklagar sorgen. Fruktansvärt det som har hänt 😔 Folk här på Flashback är verkligen idioter många gånger, förstår att det är vidrigt att behöva läsa.
Citera
2026-08-01, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
I så fall körde de ännu längre tid i farleden och det verkar ju inte särskilt bra.

Patrick såg ju något i kikaren i alla fall så så dålig sikt verkar det inte ha varit?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vr9Xk5/patrik-och-sara-larmade-om-batolyckan-horde-rop-pa-hjalp?utm_source=androidapp&utm_medium=share
Citera
2026-08-01, 00:44
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Lokalt spöregn kan ge sikt på 200 meter, tro mig... Och vara över på 10 minuter.

Och bakåt genom en mjölkig plastruta i kapellet som det rinner vatten över kan sikten vara nästan noll. Du ser om det är ljust eller mörkt typ.
Citera
2026-08-01, 00:47
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nochance
Patrick såg ju något i kikaren i alla fall så så dålig sikt verkar det inte ha varit?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vr9Xk5/patrik-och-sara-larmade-om-batolyckan-horde-rop-pa-hjalp?utm_source=androidapp&utm_medium=share

Det är ju en halvtimme efter kollisionen så då kan det ha varit uppehåll. Kanske därför det tog tid innan de blev upptäckta i vattnet för att paret på ön själva satt under skydd för regnet när kollisionen skedde.
Citera
2026-08-01, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nochance

Vädret kan ha skiftat snabbt.
Citera
2026-08-01, 00:48
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Ja den här tråden är fylld av faktafel.
Självklart, men jag menade ett fel typ.
a) Olycksbåten gjorde men än 5-7 knop
b) Hemmahamnen är NÄRMARE än Nordön (vilken då)
c) Brodern nådde INTE hemmahamnen innan han vände (som nya skribenten claimar)

Varför blev brodern orolig först när han nått hemmahamnen?
Försökt kontakt på telefon? Inget svar? Kan bero på att motorljudet överdövar ringsingalen?
Citera
2026-08-01, 00:48
Medlem
Anonymfs avatar
Ni som spekulerar om EXAKTA HÄNDELSEFÖRLOPPET - ibland följer inte händelser en logisk ordning utan bara blir som de blir.

Speciellt när det är ösregn och halvmörkt.
Citera
2026-08-01, 00:49
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Och bakåt genom en mjölkig plastruta i kapellet som det rinner vatten över kan sikten vara nästan noll. Du ser om det är ljust eller mörkt typ.
Absolut. Och akteröver är det sista du har fokus på om det regnar å det är full koncentration framåt.
Citera
2026-08-01, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
"Sluta du skriva i tråden, du har uppenbarligen ingen kompetens till det!”

Hilarious

Det är mina ord i surkattens citat där ovan, därav citat-tecknen.

Snacka om att surkatten bekräftade dom orden till 100% med sitt inlägg i tråden, som för övrigt inte hade ett skit i tråden att göra. Ja gissa varför jag PM'ade den stjärtsårade surkatten som svar på hens nedlåtande inlägg i tråden tidigare idag. Hen borde följt mitt råd

För alla de som inte fattat, den här tråden handlar om den sjöolycka innanför Tjörn som inträffade i tisdags kväll. Den handlar inte om mig och ej heller om etymologi eller färgen på streck i bilder, som en del troll tycks tro.

För de som är intresserade av sakfrågan så sammanställde jag en bild som visar sannolik fyndplats för vraket, som också antas vara olycsplatsen, samt skeppets tracking förbi den platsen, överlagrat på ett sjökort som visar farled, öar och sjömärke. En för många ordväxlingar i tråden lämpligt referens och diskussionsunderlag. Bilden finns på länken härunder.

Det som för min del återstår att reda ut just nu kring denna tragiska händelse är att få fram objektiva fakta kring nederbörd, vind och siktförhållande vid tidpunkten för olyckan, ca 21:23-21:24 bör det ha varit enligt trackingen på MyShipTracking.

Får vi en bra bekräftad bild av detta kommer det att bli betydligt enklare att avgöra hur stort ansvar som skeppets befälhavare kan antas ha för den olycka som skett. Det talades initialt om mörker, tunga regnmoln och kraftigt regn. Men allt eftersom mer info kommer fram verkar det som att det inte alls var så mörkt eller tungt regn, och solen hade inte ens gått ner bakom horisonten, även om den kanske inte sken direkt över den här platsen på hakefjorden, så det bör ha varit relativt ljust ute. Ungefär lika ljust som det har varit vid 21:30 tiden de senaste kvällarna i höjd med Tjörn. Och då blir frågorna kring hur de på bryggan har kunnat missa snipan ännu större.
Nu är faktum att de har missat snipan, så någon förklaring finns det till detta faktum. Frågan är bara vilken den förklaringen är. Och om den är straffbar.

https://ibb.co/vvMMYCtF
Citera
2026-08-01, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Självklart, men jag menade ett fel typ.
a) Olycksbåten gjorde men än 5-7 knop
b) Hemmahamnen är NÄRMARE än Nordön (vilken då)
c) Brodern nådde INTE hemmahamnen innan han vände (som nya skribenten claimar)

Varför blev brodern orolig först när han nått hemmahamnen?
Försökt kontakt på telefon? Inget svar? Kan bero på att motorljudet överdövar ringsingalen?

Vem vet. Haverikommissionen kommer med en första rapport om 30 dagar. Då lär vi få mer fakta.
Citera
2026-08-01, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymf
Ni som spekulerar om EXAKTA HÄNDELSEFÖRLOPPET - ibland följer inte händelser en logisk ordning utan bara blir som de blir.

Speciellt när det är ösregn och halvmörkt.

De har du extremt väldigt jävla rätt i, rent ut sagt. Jag skulle faktiskt vilja gå så långt som att säga att händelser som uppmärksammas på det här viset så gott som aldrig har följt en logisk ordning. Det är lite därför de blir, tragiskt nog, kända, som den här olyckan med familjen, snipan och skeppet.
Citera
2026-08-01, 00:52
Medlem
vonVettvillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Inte för att konspiration ligger för mig, men båten Julexie som hjälpte till i sökandet strax efter larmen hade enligt uppgift lagt till vid någon militär brygga i närheten? Enligt tidigare uppgifter i tråden? Sett då med 24h backtrack på Marine Traffic eller liknande. Eller så var det fel.
Det kan mycket väl stämma. Kustbevakningen hade ett av sina fartyg förtöjt på samma plats, sedan dagen innan. Så om Julexie låg där också så var det under överinseende av KBV.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in