2026-08-01, 00:26
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Om du tittar i sjökortet så ser du mittlinjen som en streckad linje.
Sedan strax nedanför olycksplatsen ser du en grön prick som markerar ett grund.
Den vinkelräta sträckan mellan mittlinjen och en bit innan den gröna pricken är farledens bredd på den sidan mittlinjen, alltså är farledens bredd dubbla den sträckan. Så kan du skaffa dig en god bild av farledens bredd. Det ger som du var inne på i runda slängar 300m.

Ett annat sätt, som domstol slagit fast, är att använda fyrsektorns bredd i passagen. Den är beräknad till 200m. Så en farledssbredd på 200-300 meter vid platsen för olyckan är ett väl grundat påstående.
Du har fått frågan tidigare, från andra skribenter, att du ska länka till denna domen som du påstår.
"DOMSTOL HAR SLAGIT FAST"
Trors letande finner jag själv inget sånt. Jag tror inter det existerar ÖHT,m jag tror det är bluff.
Då du tidigare blivit tagen i lögn har du nu chans, genom länk, att få nån form av upprättelse.
Vägrar du länka, ja då är du den mytoman vi alla tror.
Citera
2026-08-01, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Vill först och främst tacka dig för din ihärdighet att leverera relevant fakta i tråden.

Att farleden är snäv råder inget tvivel om, varför skulle annars lots från Sjöfartsverket krävas? Och en sån fanns med på bryggan under rutten. I intervju i Studio ett i afton deltog direktör från Haverikommissionen som nämnde trång farled.

Någon av de vuxna på snipan har orsakat en väldigt onödig och katastrofal händelse. Så tänker jag.

Tack! Trevligt att höra att du uppskattar min ihärdighet med saklig info
Du såg kanske också bilden jag la in. Den är relevant tänker jag utifrån många olika ordväxlingar i tråden.

Intressant angående Studio1 där, det ska jag genast ta och lyssna på. Tack för tipset!

Ja, av allt att döma har pappan kört snipan och helt enkelt negligerat allt vad uppmärksamhet och utkik heter samt en säker position för sin båt i en farled frekventerad av stora fartyg. Mycket tragiskt tyvärr.
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Om vi utgår från att skribenten med ny info talar sanning...

Och att brodern hann helt till hemmahamnen (närmaste är Nordön) innan han
Upptäcker att sällskapet INTE är bakom, vänder å kör hela vägen tillbaka till katten.... tur och retur drygt 30 minuter (15 minuter enkel resa)...

Ja, då måste ju olycksbåten ha en marschfart bra mycket högre än de 5-7 knop som tråden kalkylerar med...

Annars skulle han ju ALDRIG kunna hängt med brodern som nådde (närmsta möjliga) hemmahamnen på 15minuter?

Brodern kan mycket väl ha haft en snabbare båt. Men olycksbåten verkar vara en IW25 snipa och en snipa gör inte fler knop än den är meter i vattenlinjen. Så den gör max 7 knop om du pressar motorn men då är det inte trevligt att sitta och lyssna på motorn så marschfart brukar bli strax under, typ 5-6 knop.
Citera
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Fartyget väjde ju inte heller vid Katten. Menar du att de hade kunnat göra det om de sett den lilla båten?
ABSOLUT.

Hade de sett båden hade de lätt kunnat väja. Här är fjorden MYCKET bredare än på andra ställen
Citera
2026-08-01, 00:29
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagtorn
Bunker olja får fartyg inte gå på inom 15 sjömil från land.
Det får de väl om de har skrubber?
Citera
2026-08-01, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toker2.0
Jag älskar annars Flashback. Tills man känner någon väl som det skrivs om. Det är en tragisk jävla olycka och ingen av er verkar tro, gissa eller ens ana något i närheten av vad som hände. Det är en jävla tragisk olycka. Jag känner alla inblandade.

Hur känner du alla inblandade? Tillhör du familjen?
Citera
2026-08-01, 00:31
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Brodern kan mycket väl ha haft en snabbare båt. Men olycksbåten verkar vara en IW25 snipa och en snipa gör inte fler knop än den är meter i vattenlinjen. Så den gör max 7 knop om du pressar motorn men då är det inte trevligt att sitta och lyssna på motorn så marschfart brukar bli strax under, typ 5-6 knop.

Men OM brodern hade en snabbare båt, och nådde hemmahamnen mycket tidigare än snipan nånsin kunnat göra med 5-7 knop.

Var för blev han då direkt orolig å vände tillbaka för att se vad som skett?

Borde han inte insett att snipan skulle vara ivartfall 10-15 minuter efter honom?
Citera
2026-08-01, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
ABSOLUT.

Hade de sett båden hade de lätt kunnat väja. Här är fjorden MYCKET bredare än på andra ställen

Lilla båten bör väl ha haft fri sikt babord?
Det är ju fri sikt ändå bort till Bärbyholme. Ändå rundar de Katten och kör rakt ut.
Citera
2026-08-01, 00:32
Medlem
Jag beklagar sorgen, för att du känner de drabbade. Att det är tragiskt för alla inblandade är vi nog alla införstådda med och att det är en olycka är vi nog också införstådda med. Flashback finns till för att folk vill veta.

Jag har varit i samma situation som du, jag var vittne en gång till en tragisk olycka, jag skrev mitt vittnesmål här pga att folk spekulerade vilt (och fel) och därmed slutade spekulationerna.

Eftersom du påstår att ingen här vet vad som hänt, men att du vet, så vänligen skriv vad du vet. Det är enda sättet att få stopp på missuppfattningar, felaktigheter och ryktesspridningar.

Citat:
Ursprungligen postat av toker2.0
Jag älskar annars Flashback. Tills man känner någon väl som det skrivs om. Det är en tragisk jävla olycka och ingen av er verkar tro, gissa eller ens ana något i närheten av vad som hände. Det är en jävla tragisk olycka. Jag känner alla inblandade.
Citera
2026-08-01, 00:32
Medlem
Citat:
Om nu bilden stämmer är det obegripligt att pappan kör ut precis framför det stora fartyget.

Ja, hur kommer det sig?
Citera
2026-08-01, 00:33
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Lilla båten bör väl ha haft fri sikt babord?
Det är ju fri sikt ändå bort till Bärbyholme. Ändå rundar de Katten och kör rakt ut.

Vi vet noll om sikten. Vid god sikt ser du nästan till Stenungsund.

Som sagt, vi vet INTE var de kom ifrån.
De kan ha lämnat Tjörnlandet längre nord.
Citera
2026-08-01, 00:34
Medlem
Citat:
Fartyget väjde ju inte heller vid Katten. Menar du att de hade kunnat göra det om de sett den lilla båten?

Hade de sett den lilla båten, i sista stund om vi säger så, så hade de först tutat utav bara helvete, sedan hade de sannolikt stoppat maskin och väjat på samma gång, i den mån de hade kunnat, så klart. För i det läget hade det inte handlat om vem som har rätt till väg, i det läget hade det handlat om att inte orsaka kollision.

Å andra sidan har vi genom åren sett många filmer på stora fartyg som inte väjer en tum i trånga farleder när en mindre båt kommer i deras väg, de bara tuffar på rakt fram. Så helt säker på hur ett stort fartyg agerar i en trång farled kan man aldrig vara. Men jag tror och hoppas på människors bästa, så jag tror de hade gjort vad de kunnat för att väja. Hellre ett fartyg på grund än en familj ihjälkörd. Här har pappan och sonen, än så länge, klarat sig.

Det handlar inte, i ett sådant läge, om hur bred en fairway är, utan om att rädda liv.

Det är lite som skrönan om Wallenberg och båten som skenade i hamn - SIKTA PÅ NÅT BILLIGT lär han ha skrikit till styrman, Wallenberg. Samma taktik här, sikta på det som ger minst skada, räddar flest liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in