2026-07-31, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Åker själv ofta Color Line Hybrid färjan mellan Sandefjord i Norge och Strömstad.

Första å sista 30-40 minuterna går den på ström å e så gott som ljudlös.

Anardock inte om Misje gick på ström eller bunkerolja vid olyckan
Bunker olja får fartyg inte gå på inom 15 sjömil från land.
Citera
2026-07-31, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
I så fall var det kort tid innan olyckan ca 21:25.
Detta var idag!
Citera
2026-07-31, 22:10
Medlem
Citat:
Ja och vad hade brorsan för sig i en halvtimme?
Han ringde och letade antagligen efter AO/båten. Han visste ju inte att något hade hänt.
Citera
2026-07-31, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Detta var idag!

Ok, ursäkta missuppfattade.
Citera
2026-07-31, 22:13
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Jag har jobbat nästan hela dagen och har inte läst ikapp för den här tråden går så snabbt och allt upprepas till förbannelse.

Jag vet inte vem du menar med "AI copy/paste figuren".

Men jag hade gärna sett en AI film när hela bulben var synlig när den krockade med motorbåten.
Dom filmer jag har sett stämmer i alla fall med mina tankar om vad som hände med båten.
Fören dyker ner först och där fanns mamman och dottern. Dom hade inte en chans.

Min fråga, som du svarade på, var ställd till AI copy/paste skribenten.
Han duckar behagligt, varför ska han svara när han målat in sig i ett hörn.
Tyckte bara han skulle få smaka lite av sin egen medicin då han är direkt elakt mot allt å alla, pinka in ett revir, istf å främja diskussion om sakfrågan.

Att öht föra en diskssion med nån som bara söker på AI å låtsas att det är hans egna åsikter ger noll å nada.
JA, han gör exakt samma fel som AI gör, det ser man om man själv gör sökningar.

Han hade åkt dit för kopiering redan på första stycket i en högskoleuppsats
Citera
2026-07-31, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Han ringde och letade antagligen efter AO/båten. Han visste ju inte att något hade hänt.

Var han så långt före att han inte såg något ?
Alla båtar och fartyget verkar ha hamnat i nån slags Bermuda triangel där ingen ser någonting.
Citera
2026-07-31, 22:14
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Men synligt grund på västkusten (där vågorna bryter) heter Bränning, Både eller Flu.
"Brott" glömde du, det brukar jag säga.
Citera
2026-07-31, 22:16
Medlem
BombaySaphires avatar
Timme för timme – så rörde sig fartyget innan kollisionen

Ekot har med hjälp av källor och öppen data lagt ett pussel för att kartlägga omständigheterna kring olyckan. Bland annat har vi spårat fartygets rörelser i samband med händelsen.

https://www.sverigesradio.se/artikel/timme-for-timme-sa-rorde-sig-fartyget-innan-kollisionen
Citera
2026-07-31, 22:16
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagtorn
Bunker olja får fartyg inte gå på inom 15 sjömil från land.
Fel av mig, det är en diesel/plug in hybrid
Citera
2026-07-31, 22:18
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Var han så långt före att han inte såg något ?
Alla båtar och fartyget verkar ha hamnat i nån slags Bermuda triangel där ingen ser någonting.

Brodern kan ju haft en snabbare båt än snipan och redan ha vara hemma och börjar ana oråd först när snipan aldrig dyker upp.
Citera
2026-07-31, 22:20
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Från sitt fönster har Hans-Eric Peterson kunnat se bryggan där räddningsinsatsen efter båtolyckan vid Tjörn har utgått från.

I tisdags hade han precis gått och lagt sig när det plötsligt började tjuta.

”Det måste varit något mer än bara en tillfällighet att det gick så illa, man undrar vad det var som hände”, säger Hans-Eric Peterson.

https://www.sverigesradio.se/artikel/batolyckan-vid-tjorn-vittnet-sag-raddningsinsatsen
Citera
2026-07-31, 22:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Snipan har så högt motorljud själv så du hör inte ett fartyg närma sig. Jag har själv gjort samma misstag och inte kollat bakåt på några minuter och sedan blivit överraskad av att det plötsligt legat ett stort fraktfartyg rakt bakom. Men det var aldrig någon fara och fanns gott om tid att styra bort från farleden.
Film med motorljud från en IW25:
https://www.youtube.com/watch?v=ON6Q9ETwf_c
Om du ligger i en farled med stora fartyg som passerar regelbundet alla tider på dygnet och framför en långsam motorbåt så måste man titta bakåt åt båda sidor regelbundet, båtmotorer väsnas rätt bra.
Inte ens om man är i en motorbåt som är snabb kan man vara säker på att ännu snabbare fritidsbåtar eller andra typer av båtar/fartyg inte kommer upp bakifrån.
Är det dålig sikt så får man skärpa uppsikten ytterligare.
Det går inte vara helt avslappnad en solig och kav lugn sommardag heller för den delen i en farled.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in