2026-07-31, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du fattade inte vad jag skrev, eller? Tänker mig att du är en typisk Coop-konsument som inte har en aning om priser. Men det är fint i butiken. Och en förpackning druvor med 250g kostar bara 39 spänn på Coop, medans Lidl tar hutlösa 49 spänn för 500g.

Lidl i sverige säljer inte ekologiska druvor utan endast de extremt besprutade giftdruvorna.

Förövrigt så är det 500gr i förpackningen och ej 250gr så de ekologiska naturliga vindruvorna kostar bara 10kr mer än vanliga giftdruvor på willys.

Med dagens höjningar av allt är 47kr helt ok. däremot på ica så är de vindruvorna dyra.

Ja om du inte går på socialbidrag ? eller den lägsta a-kassan på 6-7tusen så förstår jag att du inte har råd.
Senast redigerad av lakritsgubben 2026-07-31 kl. 04:47.
Citera
2026-07-31, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritsgubben
Lidl i sverige säljer inte ekologiska druvor utan endast de extremt besprutade giftdruvorna.

Förövrigt så är det 500gr i förpackningen och ej 250gr så de ekologiska naturliga vindruvorna kostar bara 10kr mer än vanliga giftdruvor på willys.

Med dagens höjningar av allt är 47kr helt ok. däremot på ica så är de vindruvorna dyra.
Gram förkortas med g, gr är förkortning för grader.

Som du skrev visade du att du inte hade minsta aning om priset per kilo (Kg, inte Kgr). Att icke-ekologiska druvor skulle vara giftiga är något du bara hittar på.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-31 kl. 04:05.
Citera
2026-07-31, 07:10
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Jag har stenkoll på priser och är långsiktig ibland. Behöver inte tänka eller anstränga mig utan om jag ser ett pris på en gurka och det är 5 så är det billigt. Är det 20-30 så är det dyrt. Det är liksom inte svårare än så.

Så jag har butiker till höger och vänster och handlar där jag är och när jag är förbi i andra ärenden och har fritt utrymme att bära med mig.

Köpte kaffepulver på Lidl nyligen men det blev dubbla priset! De har priserna på fel rad / hylla eller snett så blir fel ibland. Detta händer inte mig i andra butiker.

När jag dubbelkollade kvittot märkte jag det direkt. Orkade dock inte gå tillbaka för min tid är värdefull men låt säga att man kollar kvittot en gång så är det sant att det ofta är fel på några kronor. Det kanske inte låter mycket med ett fel på några kronor men om det är 5-10% av totalsumman? I mitt fall 10% i exemplet ovan så kan det bli mycket i längden.

Felet beror inte alltid på en själv utan det kan vara fel i butikens system så det är bra om man har lite koll här för annars slinker pengarna igenom. Man kan se det som dricks om man inte vill bry sig.
Har alltid stenkoll på priserna då butikerna precis som du säger inte alltid uppdaterar när det är erbjudanden. Man lär sig snabbt vilka man bör ha extra koll på, vissa butiker händer det oftare än andra.

Är ju ingen (stor)familj så det jag handlar i enskild butik landar sällan på mer än 200kr, brukar köra lite huvudräkning i de butiker som inte har självscanning. Scannar man själv ser man direkt priset i scannern om något är fel, brukar då plocka med mig butiks-prisskylten "EXTRAPRIS PÅ FLÄSKKARRE 59,90" så de får rätta till det i kassan Skulle aldrig falla mig in att dricksa butiker.

Kött tar jag oftast med till grönsaksdisken och kontrollväger då det kan misstämma ganska ordentligt i bland mot vad som står på förpackningen.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-07-31 kl. 07:21.
Citera
2026-07-31, 18:32
Medlem
Citat:
Ekologiska citroner och eko lime har varit billigast på coop av allla butikskedjor hela året bara runt 6-7kr styck i 3-pack.
Nu på sommaren de höjdes till 10kr styck plötsligt men det kanske är lågsäsong för odling.

Vanliga citroner sprutas det ett riktigt vidrigt gift på även i europa så apelsiner och citroner(+vindruvor) ska man bara köpa ekologiskt.
Det förklarar inte varför ekologiska citroner från Sydafrika är 21% dyrare på COOP jämfört med Willys. Den ekologiska gurkan kostar 23% mer på COOP. Leksands ekologiska knäckebröd kostar 19% mer på COOP.

Om du nu prompt vill köpa ekologisk mat, varför väljer du att handla i den dyraste butiken?
Citera
2026-07-31, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Scannar man själv ser man direkt priset i scannern om något är fel,
Du ser väl priset på enskilda varor även om du handlar i en manuell kassa.
Citera
2026-07-31, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det förklarar inte varför ekologiska citroner från Sydafrika är 21% dyrare på COOP jämfört med Willys. Den ekologiska gurkan kostar 23% mer på COOP. Leksands ekologiska knäckebröd kostar 19% mer på COOP.

Om du nu prompt vill köpa ekologisk mat, varför väljer du att handla i den dyraste butiken?

Såklart coop och ica är något dyrare än en lågprisbutik som willys.
Precis som porschebutiken är dyrare än butiken med kia och opel bilar.

Ekologisk spansk gurka på coop och willys var dessutom inte lika god i smaken som den ekologiska svenska gurkan på ica som hade perfekt krisp och smak.

Men allt är inte dyrare på coop.

Santa maria nudlar var billigare på coop än maxi.
De brukar också ha klippvaror ibland som potatissallad för 5 kr eller billiga fryspizzor och billiga energidrycker och andra grejer som wasabichíps för 15spänn.

ekologiska citroner kostade igår 11kr styck på coop och 10kr styck på willys.

Däremot nästintil hela året kostade de bara 6-7kr stk på coop och 10 kr på willys så det skiftar.

1kr mer per citron är ju ingenting när du jämför en lågprisbutik och en vanlig butik.
Använder man 1 citron på 3 dagar är det 33öre per dag.
Man tjänar mer på att jobba än att åka runt och spara några få pyttekronor eller slösa en halvtimme av sin fritid och vara dumsnål.

Om du vill jämföra på det sättet så sparade man in dom kronorna under övriga året när man sparade 10-12 kr att köpa 3 citroner på coop istället för willys och 20kr per förpackning på vindruvor på coop istället för maxi.

Nu har maxi sänkt priset också på vindruvorna såg jag idag men fortfarande 8kr billigare på coop.

willys har plockat bort bra varor som winborgs ättika från skåne i glasflaska och har bara nåt eget varumärke i plastflaska och tagit bort skitgoda ekologiska pastasåser och cornichons från ett familjeföretag från balkan och har istället värdelösa turkiska cornichons och de har plockat annat ur sortimentet för att försöka pracka på kunderna sämre varor för att försöka få nån krona extra i vinst så de har inte jättemycket kvalitetsvaror.
Kan ju bero på klientelet att det är mycket white trash och annat pack som inte vill betala 3-4kr extra för en bättre vara.

Coop och ica har dessutom saker som äkta skagenröra till mackorna som man inte hittar i andra butiker.
Senast redigerad av lakritsgubben 2026-07-31 kl. 19:11.
Citera
2026-07-31, 19:12
Medlem
Citat:
Här handlar det om butiker som i många fall säljer exakt samma varor.

Sedan är Willys betydligt billigare än Coop och Ica om man kan stå ut med en icke-märkes-dijon eller lingonsylt som det står Garant på istället för Felix.
Citera
2026-07-31, 19:46
Medlem
Citat:

willys har plockat bort bra varor som winborgs ättika från skåne i glasflaska och har bara nåt eget varumärke i plastflaska och tagit bort skitgoda ekologiska pastasåser och cornichons från ett familjeföretag från balkan och har istället värdelösa turkiska cornichons och de har plockat annat ur sortimentet för att försöka pracka på kunderna sämre varor för att försöka få nån krona extra i vinst så de har inte jättemycket kvalitetsvaror.
Kan ju bero på klientelet att det är mycket white trash och annat pack som inte vill betala 3-4kr extra för en bättre vara.

Coop och ica har dessutom saker som äkta skagenröra till mackorna som man inte hittar i andra butiker.
Jag jämförde identiska varor, vilket gör liknelsen med Porsche och Kia meningslös, de är inte identiska.

Att Willys minskar det ekologiska sortimentet är sund ekonomi. Försäljning av ekologiska varor (det gäller för samtliga kedjor) har minskat med mer än 60% över de senaste 10 åren. Och COOP har tappat 50% av sin marknadsandel på 50 år, idag är Axfood större än COOP. Om nuvarande trend håller i sig så kommer Lidl att vara större än COOP inom 10 år. Det blir lätt så om man har som affärsidé att hålla högst priser men ändå gå med förlust.

Som en vän, tillika ICA-handlare påpekade: "Man måste hela tiden hålla koll på kostnaderna." Inom COOP går partibok före kompetens, då blir resultatet därefter. Det enda som egentligen hände med COOP Syd är att VD byttes ut, men större delen av styrelsen satt kvar. Så hade det inte gått till i ett AB. Framför allt så hade VD bytts ut mycket tidigare, inte först efter fem år av enorma förluster. Att lyckas ackumulera 1 miljard i förlust på fem år är inget som pryder CV:t om man uttrycker saken så.
Citera
2026-07-31, 20:12
Medlem
Citat:

Som du skrev visade du att du inte hade minsta aning om priset per kilo. Att icke-ekologiska druvor skulle vara giftiga är något du bara hittar på.

Vet inte riktigt vart du vill komma?

Jag sa ju till dig att ett paket eko vindruvor kostar 47kr på coop och det var inte 250gr som du trodde utan 500gr.
alltså lite under hundringen per kilo.
Vet inte om du äter flera kilo vindruvor per vecka men jag gissar att konsumtionen snarare är max 1 förpackning i veckan.
Köper du 1 förpackning varje vecka är det 40kr extra i månaden som du ger din kropp för att slippa få massa gifter.
Inte ens en bira på stan.

10kr mer per förpackning än vanliga supergiftiga vindruvor.

Vaddå hittar på???
Du måste ha missat nyheterna i flera år.
Har du ingen tv hemma eller läser du inte några nyheter? eller kollar du bara på lets dance?

Har du inte råd att köpa naturliga druvor för 10kr extra per gång och går på socialbidrag eller har a-kassa så är det väl bara säga det.
Inget att skämmas över om man har det så knapert att man måste snåla med allt i butiken.

https://allafragor.com/qna/52069/vad-besprutas-vindruvor-med

https://viivilla.se/kok/se-upp-har-ar-6-av-de-mest-besprutade-matvarorna/

https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/frukter-du-vill-byta-till-eko/

https://www.mabra.com/nyttig-mat/besprutad-frukt/6589420
Senast redigerad av lakritsgubben 2026-07-31 kl. 20:16.
Citera
2026-07-31, 20:28
Medlem
Citat:
Har du inte råd att köpa naturliga druvor för 10kr extra per gång och går på socialbidrag eller har a-kassa så är det väl bara säga det.
Inget att skämmas över om man har det så knapert att man måste snåla med allt i butiken.
Så fort man säger att man tittar på priset när man handlar, så verkar vissa här tro att man är fattig.

Jag har ett låglöneyrke, visst. Men fattig, knappast.

När någon säger priset på en vara som druvor per paket istället för att säga kilopriset, inte ens att berätta hur mycket förpackningen innehåller. Då har man troligen ganska dålig koll på sin ekonomi.
Citera
2026-07-31, 21:40
Medlem
Jag förstår inte varför diskussionen handlar om druvor? Jag har varit blandat fattig och blandat rik i mitt liv och allt därimellan, men alrdig skulle jag lägga pengar på druvor.

Sist jag köpte vindruvor var nog för 25 år sedan. Visst, vissa kanske tycker det är så ofantligt gott att de bara inte kan stå utan, men jag ser ingen mening alls med att äta druvor. Är inte fantastiskt gott, men inte äckligt heller, bara meningslöst att köpa och äta när det finns godare saker att stoppa i munnen.
Citera
2026-07-31, 22:02
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Du ser väl priset på enskilda varor även om du handlar i en manuell kassa.
Visst, men då får man vara på helspänn och ha memorerat priset som stod vid hylla, skjuter man självscanning ser man priset direkt man skjuter och kan jämföra med hyllpriset.

Överlag spar man pengar på att handla lockvaror i flera olika butiker, sedan om man inte ids eller måste köra runt en massa så förstår jag det. Praktiskt med köpladorna där butikerna ligger på rad.

Någon nämnde även att redan hemma kan jämföra priserna på Coop, Ica och Willys via nätet. Väldigt praktiskt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in