Citat:
Ursprungligen postat av
Moentos
Rema 1000 och Netto har den största sammanlagda ekologiska försäljningen i Danmark:
Mätt i andelen ekologiska produkter i den enskilda varukorgen (ekologisk andel av försäljningen i fysiska butiker) har SuperBrugsen den största andelen bland de fysiska dagligvarukedjorna i Danmark, följt av Kvickly.
Mätt i den totala marknadsandelen av all ekologisk försäljning i Danmark är det dock lågpriskedjor som Rema 1000 och Netto som har de största totala försäljningsvolymerna.
Fördelning av ekologiska varor i detaljhandeln Högsta ekologiska andel per varukorg (fysiska butiker): SuperBrugsen intar förstaplatsen, där en större del av den totala konsumtionen av varor i butiken är ekologisk, med Kvickly på en stark andraplats.
Störst total ekologisk försäljning (marknadens största): Rema 1000 och Netto har de största totala marknadsandelarna av den totala danska ekologiska försäljningen (de 3 bästa står för över 51 % av all ekologisk försäljning tillsammans med SuperBrugsen).
I Sverige säljer ICA mycket mer ekologiskt än COOP. Dels pga att den totala marknadsandelen är tre ggr större än COOP, dels pga att åtminstone ICA Maxi har ett större utbud av ekologiska varor. Men min poäng är att danska och svenska COOP har profilerat sig med ekologiska varor, vilket är ett ödesdigert misstag. Ekologiska varor är dyrare, ofta mycket dyrare än rationellt producerade varor. Det sätter bilden av att COOP är en dyr butik. Om man dessutom betänker att ekologiska varor har en marknadsandel som de senaste 10 åren sjunkit från 10% till mindre än 4% så borde det vettigaste COOP kan göra är att radikalt ändra sin profil. Behåll gärna ekologiskt i sortimentet, men annonsera främst med rationellt producerade varor. Eller dö sotdöden.
Jag besökte för ovanlighetens skull COOP idag, eftersom min hustru hävdar att fryst grönkål håller högst kvalitet där. (Det gäller även för frysta lingon.) Hon efterlyste också citroner, så jag köpte 2 stycken på medlemspris ā 40:-/kg. Extrapris på Lidl den här veckan är 25,80/kg, men jag kör inte den omvägen bara för två citroner... Men en butik som har ett medlemspris som ligger 55% högre än konkurrentens extrapris kommer inte att överleva. (Normalpris den här veckan på Lidl 33,80/kg, Willys 39,33/kg, ICA 33,80/kg, COOP 57,85/kg. Ekologiska citroner i de olika butikerna ligger på 82,50 - 99,91/kg, givetvis dyrast på COOP.)
Sedan tror jag att de här systemen med bonuspoäng för trogna kunder är en dinosaurie. (Där är främst COOP och ICA skyldiga.) Folk idag är inte trogna kunder på det sättet som var vanligt förr i tiden. Jag handlar där jag får mest för pengarna. Det gäller mat och det gäller bensin. Och el. Via elbyte.se ändras leverantörerna av el till våra hus ofta och automatiskt. Och jag besvarar aldrig enkäter om min köpupplevelse, med mindre att jag får en ekonomisk kompensation för det. Det här är en marknadsekonomi, inte ett kärleksförhållande.