2026-07-31, 19:43
Medlem
Hejsan! Jag har rökt sedan jag var 24 fram tills jag var 34.. i princip dagligen, hållet upp någon dag sen rökt sönder osv. Det längsta jag håller upp är en månad under dom här åren och det har inte hänt många gånger. Nu till kosten- jag har haft problem med att hetsäta innan jag började röka och jag blev som galen när jag rökte. Alltså jag kunnde smälla i mig KOPIÖSA mängder mat. Pizza godis läsk tårta alltså allt jag fick tag på. Varje dag. Har pendlat i vikt från 80-100 (är kvinna och 178 lång) det är som kroppen vant sig vid hetsätsndet för nu när jag äter mer stabilt som en vanlig människa frukost lunsch middag mellanmål , alltså mer utspritt och inte 6000 kalorier på en kväll… få har jag gått upp i vikt istället !! Nu väger jag 125 kilo och har inte rökt på 2 år…. Nån mer som upplevt detta ?
Citera
2026-07-31, 20:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Börja ät nyttigare lagad mat och inte en massa snabbmat, ät mindre portioner, börja ät färre mål per dag, kör periodisk fasta så du bara äter ett mål per dag.

Rör du på dig eller sitter du bara hemma och äter? För att gå ner i vikt måste man göra av med mer än man stoppar i sig, rätt enkel matematik.
Citera
2026-07-31, 20:01
Medlem
Hade du munchies i ett decennium?
Citera
2026-07-31, 20:29
Medlem
HBTKuks avatar
Ät mindre och rör på dig. Funkar för alla.
Citera
2026-07-31, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rozazidan88
Hejsan! Jag har rökt sedan jag var 24 fram tills jag var 34.. i princip dagligen, hållet upp någon dag sen rökt sönder osv. Det längsta jag håller upp är en månad under dom här åren och det har inte hänt många gånger. Nu till kosten- jag har haft problem med att hetsäta innan jag började röka och jag blev som galen när jag rökte. Alltså jag kunnde smälla i mig KOPIÖSA mängder mat. Pizza godis läsk tårta alltså allt jag fick tag på. Varje dag. Har pendlat i vikt från 80-100 (är kvinna och 178 lång) det är som kroppen vant sig vid hetsätsndet för nu när jag äter mer stabilt som en vanlig människa frukost lunsch middag mellanmål , alltså mer utspritt och inte 6000 kalorier på en kväll… få har jag gått upp i vikt istället !! Nu väger jag 125 kilo och har inte rökt på 2 år…. Nån mer som upplevt detta ?

Faktum är att du trycker i dig mer kalorier än vad du förbränner. ÅTERIGEN DET ÄR INTE SVÅRARE ÄN SÅ.
125kg på 178cm? Du är ju bokstavligen smällfet. Bryr du dig överhuvudtaget om din hälsa?
Citera
2026-07-31, 21:31
Medlem
Det du gjorde förr var förmodligen omedvetet intermittent fastande. Käkar tills du är proppmätt, sen äter du inte på 20 timmar för du är så jäkla mätt. Det är ganska svårt att överäta på det, det säger ju stopp nån gång. På 4 mål mat om dagens är det lättare att gå upp i vikt, om alla dina portioner gör dig mätt. Du kanske äter 1/3 varje måltid av vad du åt innan, men 4 gånger det är en ökning iallafall.

Det finns massvis med metoder att få kosten i schack. Vilken som passar dig vet bara du men du kan exempelvis:

-Välja bort kolhydrater, eller bara köra fullkorn
-Börja fasta igen, och äta kanske 2 gånger om dagen
-Halvera dina portioner
-Logga ditt matintag med ex myfitnesspal, och sluta äta när du når ditt mål. Köp en våg
-Röra dig mer så att din förbrukning av kalorier överstiger ditt intag.

Man kan också göra lite blandat.
Ät bar fullkornskolhydrater, fasta två gånger i veckan och gå 10K steg om dagen.
Finns massor av kombinationer. Om du är osäker och vill gå den vetenskapliga vägen tar du fram köksvågen och kalkylatorn och räknar kalorier. Då går det inte att misslyckas om man är ärlig
Gör en plan och följ den. Utvärdera efter två månader och anpassa.
Citera
2026-07-31, 21:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rozazidan88
Har du gått upp 45 kg på två år så har du ätit 45kg x 7000 kalorier/ 730 dagar för mycket.
Det blir 431 kalorier om dagen.

Dra bort en stor skål glass eller motionera 6 km per dag för att ligga still. Gör båda delar för att gå ner tillbaka i vikt.

Haschet har ingenting med det att göra.
Citera
2026-07-31, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Det du gjorde förr var förmodligen omedvetet intermittent fastande. Käkar tills du är proppmätt, sen äter du inte på 20 timmar för du är så jäkla mätt. Det är ganska svårt att överäta på det, det säger ju stopp nån gång. På 4 mål mat om dagens är det lättare att gå upp i vikt, om alla dina portioner gör dig mätt. Du kanske äter 1/3 varje måltid av vad du åt innan, men 4 gånger det är en ökning iallafall.

Det finns massvis med metoder att få kosten i schack. Vilken som passar dig vet bara du men du kan exempelvis:

-Välja bort kolhydrater, eller bara köra fullkorn
-Börja fasta igen, och äta kanske 2 gånger om dagen
-Halvera dina portioner
-Logga ditt matintag med ex myfitnesspal, och sluta äta när du når ditt mål. Köp en våg
-Röra dig mer så att din förbrukning av kalorier överstiger ditt intag.

Man kan också göra lite blandat.
Ät bar fullkornskolhydrater, fasta två gånger i veckan och gå 10K steg om dagen.
Finns massor av kombinationer. Om du är osäker och vill gå den vetenskapliga vägen tar du fram köksvågen och kalkylatorn och räknar kalorier. Då går det inte att misslyckas om man är ärlig
Gör en plan och följ den. Utvärdera efter två månader och anpassa.

Med den självdisciplinen TS har blir det nog varken en köksvåg eller kalkylator.

Till TS: Har funderat länge på hur en människa kan tillåta sig själv att bli så fet som du är? Vart fan är din självrespekt? Ut och rör på dig tjockis och sluta scrolla mobilen för i helvete!

Nu kommer det säkert nåt om dennes "stora benstomme" eller dylikt, som vanligt.
Citera
2026-07-31, 21:54
Medlem
Adelaides avatar
Metabolismen sjunker ju äldre man blir. En 34 åring kan inte äta lika mycket som en 24 åring utan att lägga på sig fett. Du överäter helt enkelt. Weedet i sig har nog väldigt lite att göra med det. Dock är det inte ovanligt att folk som har varit drogmissbrukare går upp i vikt. De är vana vid dopaminet från drogerna så de kompenserar det med mat nu istället. Du äter säkert mer än du intalar dig själv.
Senast redigerad av Adelaide 2026-07-31 kl. 21:57.
Citera
2026-07-31, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Metabolismen sjunker ju äldre man blir. En 34 åring kan inte äta lika mycket som en 24 åring utan att lägga på sig fett. Du överäter helt enkelt. Weedet i sig har nog väldigt lite att göra med det. Dock är det inte ovanligt att folk som har varit drogmissbrukare går upp i vikt. De är vana vid dopaminet från drogerna så de kompenserar det med mat nu istället. Du äter säkert mer än du intalar dig själv.

Weedet har noll att göra med att TS är smällfet.
TS matvanor är problemet och förmodligen den totala bristen på motion (utöver när hon hämtar weedet, men i dagen samhälle får hon förmodligen det också levererat till dörren)
Citera
2026-07-31, 22:07
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajsakoo
Weedet har noll att göra med att TS är smällfet.
TS matvanor är problemet och förmodligen den totala bristen på motion (utöver när hon hämtar weedet, men i dagen samhälle får hon förmodligen det också levererat till dörren)

No shit sherlock. Läs vad jag skrev en gång till.
Citera
2026-07-31, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajsakoo
Faktum är att du trycker i dig mer kalorier än vad du förbränner. ÅTERIGEN DET ÄR INTE SVÅRARE ÄN SÅ.
125kg på 178cm? Du är ju bokstavligen smällfet. Bryr du dig överhuvudtaget om din hälsa?

Hon rökte på i 8-10 år, vad tror du själv?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in