2026-07-31, 20:12
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
jotob av MISJE VERDE
AI

Det ser ut som det kan va sjukt mycket kraft att göra sönder en liten 7.5m båt om man skulle få den rakt in i sidan eller snett bakifrån. Det blåste ju oxå 10m/s plus

Jag försökte hitta realistiska kollisionsvideos men dom flesta va i hamn och då körde fartygen väldigt långsamt så dom flyttade mer på båtarna . jag tänker att här gick det i ca 10knop

Intressanta filmer. Men på AI-filmen stannar Misje Verde. Tänk att den bara plöjde vidare över snipan.
Citera
2026-07-31, 20:14
Medlem
Edit: förlåt 22.30 inte 22.

Detta postades tidigt i tråden. Framkommer att lotsuppdraget var avslutat vid 22.

I övrigt har jag inget att tillägga då jag på riktigt är landkrabba utan någon som helst erfarenhet av båtar.

Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Befälhavare på fartyg som har en längd av 70 meter eller mer eller en bredd av 20 meter er eller är i allmänhet skyldig att anlita lots på svenskt inre vatten. (Lotsplikt). De kommer oftast och lämpar av en lots som hjälper befälhavaren att navigera.

Här kan man se att Misje Verde begärde lots tidigare idag:

https://app.sjofartsverket.se/pilotinfo?SearchFrom=2026-07-28&__Invariant=SearchFrom&SearchTo=2026-07-29&__Invariant=SearchTo&SelectedPilotageArea=&Sele ctedPilotageStatus=&ShipName=MISJE+VERDE&Callsign= &TableSize=25&auto=false&userAction=search

Och man kan även se att lots var ombord vid olyckstillfället.
Start: 2026-07-28 19:00
Avslut: 2026-07-28 22:30
Senast redigerad av Kaffetant 2026-07-31 kl. 20:26.
Citera
2026-07-31, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
Det råder delat ansvar på byggan vid lotsning, lots och befälhavare ska samarbeta så mycket det går för för fartygets säkra framförande! Lotsen ger direktiven men befälhavaren känner fartygets prestanda och manöverförmåga bäst.

NEJ! Det råder INTE delat ansvar. Befälhavaren ombord har ansvaret som befäl över fartyget. Och det är ett helt odelat ansvar.
Lotsen ger befälhavaren råd om fartygets säkra framförande. Det är lotsens ansvar att ge säkra och korrekta RÅD om hur fartyget bör framföras givet dennes lokalkännedom. Sedan är det upp till "kapten", befälhavaren, att följa dessa råd.
Citera
2026-07-31, 20:15
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ecad
Jag uppfattar det som att MISJE VERDE låg i vit sektor ÄLGÖ fyr när hon passerade Katten, vilket är precis där man kan förvänta sig att hon ska gå.

Var inne på det spåret tidigare att både snipan och fartyget kan ha navigerat efter fyren på Älgö och på så sätt har snipan hamnat mitt framför fartyget.
Citera
2026-07-31, 20:16
Medlem
figegs avatar
En granskning av om-sidan på misje.no (http://misje.no/about-us/) visar ryska kopplingar. Sidan är byggd av ryska utvecklare och det uppges att fartygsbefälhavarna är från Ryssland.

Anmärkningsvärt är kontaktuppgifterna: e-postadressen petrovpetr@pochta.ru tillhör den ryske proffsboxaren Petr Petrov, medan det andra namnet ("Ivan") anspelar på den belarusiske boxare som besegrade honom 2021. Pochta.ru blockar alla för att ha en aktiv VPN även innifrån Ryssland.

Pochta betyder ju inget annat än Ryska Posten.
Senast redigerad av figeg 2026-07-31 kl. 20:27.
Citera
2026-07-31, 20:18
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Intressant med 20 meters djup. Vi har ju 20 meters linjen på sjökortet som visar var kollisionen kan ha inträffat ungefär.
https://geokatalog.sjofartsverket.se/kartvisarefyren/

Jag kollade vid Katten, c:a 23 meter.

Här är några bilder.

Tjörn olyckan, plus samlade bilder.
https://imgur.com/a/tj-rn-olyckan-plus-samlade-bilder-iyKnbtI
Citera
2026-07-31, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Mycket av den verkar du står för. En lots kommer givetvis ta över bryggan tillfälligt för att lotsa. Dvs han/hennes ordet gäller före kaptenen. Vore rätt lönlöst med att ens ha lotsar om de bara gav råd...

Det står uttryckligen i 7 § förordningen (1982:569) om lotsning m.m. att lotsens ansvar inte inskränker befälhavarens ansvar för fartyget och dess framförande. Lotsen är rådgivare, kaptenen bestämmer och har sista ordet. Handlar befälhavaren eller någon annan, som svarar för förandet av fartyget, mot lotsens anvisningar får lotsen frånsäga sig ansvaret för lotsningen. Förordning (1986:301).
Citera
2026-07-31, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenniejanna
Jag har barn och familj och håller med Dumdryg 100%. Skulle tro sgs alla föräldrar ifrågasätter att placera sina barn i denna farled under dessa omständigheter
Det gör många varje dag annars hade vi ovan för denna farled varit fria från badgäster söder ifrån men det är vi inte.
Normalt är detta inget problem, speciellt inte med folk i snipor. Däremot med snabbgående båtar där hastigheten har en stor betydelse hur man kan klara av vissa situationer.

Vi ( i norra Bohuslän) har väldigt många som kör upp på land som inte är nyktra och även då äventyrar andra båtar, människor men detta är ett helt annat typ av problem.

Vatten-scootrar kan vara en rolig grej men det är en plåga för de flesta ortsbor och en stor risk för badande folk.
Citera
2026-07-31, 20:21
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Fast det stämmer ju inte? Exakt citat 6 minuter in från Ekot 16:45 lyder:

De övriga två, mamman och dottern, har senare hittats döda. Ekot har haft kontakt med polisens utredare som berättar att man först hittade vraket på 20 meters djup, och därefter genomförde dykningar på platsen. Där hittade man sedan mamman under onsdagskvällen och efter det utvidgade man sökområdet och fann dottern igår kväll.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/2827693

Dvs man fann mamman på platsen där man först hittade vraket. Ingen säger att hon fanns inuti vraket.

Jag förmodar att platsen = vraket.

I vattnet hade man nog sett henne tidigare.
Citera
2026-07-31, 20:22
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
NEJ! Det råder INTE delat ansvar. Befälhavaren ombord har ansvaret som befäl över fartyget. Och det är ett helt odelat ansvar.
Lotsen ger befälhavaren råd om fartygets säkra framförande. Det är lotsens ansvar att ge säkra och korrekta RÅD om hur fartyget bör framföras givet dennes lokalkännedom. Sedan är det upp till "kapten", befälhavaren, att följa dessa råd.
Overall responsible, juridiskt ansvarig, ja. Men om lotsen kört helt åt helvete så kan utredningen leda till lotsen får del i ansvarbördan.
Citera
2026-07-31, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
Overall responsible, juridiskt ansvarig, ja. Men om lotsen kört helt åt helvete så kan utredningen leda till lotsen får del i ansvarbördan.

Absolut, du har helt rätt, det har jag skrivit om i tidgare inlägg.

Men att påstå att lotsen står över befälhavaren ombord, eller tar över ansvaret som befälhavara är lika korkat som att påstå att Trump skulle ta över ansvaret som statsminister bara för att han kom på besök till Sverige.
Citera
2026-07-31, 20:24
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag kollade vid Katten, c:a 23 meter.

Här är några bilder.

Tjörn olyckan, plus samlade bilder.
https://imgur.com/a/tj-rn-olyckan-plus-samlade-bilder-iyKnbtI

Kollisionen har nog skett precis utanför Katten om paret på Katten ska kunna se och höra dem i vattnet.

Längre söderut där det är 20 meter djupt börjar det vara över en kilometers avstånd från Katten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in