2026-07-31, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fonder89
Är du medveten om att den du länkade är exakt den som threefifty länkade till? Och till threefifty ställde jag de nedanståede frågorna som jag undrar om du har svaret på.

I länken står att laddare inte ingår, men sedan står så här: USB-C-kabel och skyddshölje ingår och det har jag 2 frågor om. Fråga1: Att den där kabeln ingår, visst innebär det att jag enbart behöver köpa laddningshuvudet och ingen kabel? Fråga2: Vad menas med skyddshölje?

Kan du länka till mobilskal på samma sida som mobilen?
Kan du länka till laddningshuvud på samma sida som mobilen?

Jag ber om länkning p.g.a. okunnighet vad som passar till vilken mobil.

Ok...

Att kabel ingår innebär att du enbart behöver köpa laddare. Förvisso en laddare som passar till kabeln men det brukar vara USB-C runtomkring nuförtiden.

Skyddshölje är med stor sannolikhet samma som fordral/hölje (typ gjort av genomskinlig TPU-plast) som brukar medfölja till Xiaomi-mobiler och en del andra.

Så du behöver då inte köpa mobilskal/fodral... Dessutom har Xiaomi och många andra också skyddsplast på så du behöver inte köpa skärmskydd heller om du inte vill ha härdat glas.
Citera
2026-07-31, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ok...

Att kabel ingår innebär att du enbart behöver köpa laddare. Förvisso en laddare som passar till kabeln men det brukar vara USB-C runtomkring nuförtiden.

Skyddshölje är med stor sannolikhet samma som fordral/hölje (typ gjort av genomskinlig TPU-plast) som brukar medfölja till Xiaomi-mobiler och en del andra.

Så du behöver då inte köpa mobilskal/fodral... Dessutom har Xiaomi och många andra också skyddsplast på så du behöver inte köpa skärmskydd heller om du inte vill ha härdat glas.

Kan du länka till en passande laddare på samma sida som mobilen?

Är du 100% säker på att jag inte behöver köpa vare sig skal eller skärmskydd? För det är annars en värdefull tillbehör för liten peng.
Citera
2026-07-31, 19:38
Medlem
Citat:
Stort tack, dock är jag nöjd med den som threefifty länkade till, kan inte du istället svara på frågorna som jag ställde till threefifty?

Xiaomi brukar alltid skicka med ett skal på sina produkter, det är oftast ett genomskinlig skal till telefonen. Så ifall du skaffar en annan telefon och vill ha skal direkt så räkna med en 100 lapp extra.

Det är tack vare EU som de inte längre skickar med "laddare" till sina telefoner för de anser att alla redan har en sådan hemma.

Så du behöver isåfall väggladdare.
Citera
2026-07-31, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Xiaomi brukar alltid skicka med ett skal på sina produkter, det är oftast ett genomskinlig skal till telefonen. Så ifall du skaffar en annan telefon och vill ha skal direkt så räkna med en 100 lapp extra.

Det är tack vare EU som de inte längre skickar med "laddare" till sina telefoner för de anser att alla redan har en sådan hemma.

Så du behöver isåfall väggladdare.

Skickar de även alltid skärmskydd?

Kan du länka till väggladdare? Viktigt att väggladdaren ska kunna köpas på samma sida som själva mobilen.
Citera
2026-07-31, 19:45
Medlem
Citat:
Stort tack, dock är jag nöjd med den som threefifty länkade till, kan inte du istället svara på frågorna som jag ställde till threefifty?
Det var inte bra.

Den telefonen kommer att vara trög att använda och bara bli långsammare och sämre med tiden på kort tid på grund av det snåla ram minnet som du blev rekommenderad till att köpa här..

Tillslut så hänger ram minnet inte med alls och telefonen börjar stänga appar och flikar för dig och skapa en hel del frustration.

Nej hade jag varit du så hade jag tagit bort den beställningen nu omgående och köpt en ordentlig telefon för samma pengar istället.

Och skit I om de följer med laddare. Det är telefonen som är det viktiga vid köptillfället och ingenting annat. Telefonen ska du ha I flera år, laddare köper man ny då och då när det behövs.

Du kan bara visa upp telefonen inne på biltema eller vad fan som helst och få en sladd för 50 spänn som du kan använda för att ladda exempelvis via en USB port på en laptop..
Citera
2026-07-31, 19:51
Medlem
Citat:
Kan du länka till en passande laddare på samma sida som mobilen?

Är du 100% säker på att jag inte behöver köpa vare sig skal eller skärmskydd? För det är annars en värdefull tillbehör för liten peng.

Typ skärmskydd är egentligen inget som behövs då moderna skärmar är svåra att repa om man är någorlunda försiktig. Men Xiaomi brukar alltid (så vitt jag vet) ha en förnonterad skyddsplast man kan låta sitta kvar. Annars kan du ju köpa annat skärmskydd eventuellt härdat glas sen...

Här är en video där en man packar upp mobilen och kör igång men där verkar laddare ingå...

https://m.youtube.com/watch?v=_YwZEM6Tnng

Här är specs från Gsmarena men där står den har en annan troligen mer kraftfull CPU...

Edit: Det är denna...

https://www.google.com/amp/s/m.gsmarena.com/xiaomi_redmi_15c_4g-ampp-14005.php

Här är laddare som stöder (tror jag) full snabbladdning (33W). Känner dock inte till butiken men det bör väl vara original...

https://www.maxgaming.se/sv/adaptrar/xiaomi-33w-charging-combo-type-a?utm_term=&utm_cgampaign=&utm_source=google&utm_m edium=cpc&campaign_id=18612861584&adgroup_id=&ad_i d=&utm_term=&utm_campaign=&utm_source=google&utm_m edium=cpc&campaign_id=18612861584&adgroup_id=&ad_i d=&gad_source=1&gad_campaignid=18612863975&gbraid= 0AAAAADf3668fyTybIm4bTDnpKvCsYUKZ_&gclid=EAIaIQobC hMIsdjczbr9lQMVPBiiAx226g0BEAQYAiABEgJcaPD_BwE

Annars några här från Xiaomis egen butik...

Inte säker denna stöder deras snabbladdning...

https://mistore.se/products/mi-33w-wall-charger-type-a-type-c

Eller en billigare med lägre effekt...

https://www.mi.com/se/product/xiaomi-22-5-w-power-adapter/

Men det är synd och skam flera märken nu inte inkluderar laddare...

Utöver det borde du kanske kolla på den mobilen från Motorola som rekommenderas i tråden. Är nog mer hyfsad som mobil gällande ram och prestanda...

Här är flera laddare från samma butik som mobilen. Billigaste som helt stöder full snabbladdning (bara USB PD) på 33/35W den klarar kostar 299.

Laddare på sidan med lägre effekt fungerar såklart också men det går då trögare att ladda...

https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefontillbehor/mobilladdare?sortBy=4

En annan butik jag länkade till hade original Xiaomi-laddare för halva priset om det nu är original vilket man kan hoppas...

Lite rörigt men jag tror inte du kan få bättre info...
Senast redigerad av Snobird 2026-07-31 kl. 20:08.
Citera
2026-07-31, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkov
Det var inte bra.

Den telefonen kommer att vara trög att använda och bara bli långsammare och sämre med tiden på kort tid på grund av det snåla ram minnet som du blev rekommenderad till att köpa här..

Tillslut så hänger ram minnet inte med alls och telefonen börjar stänga appar och flikar för dig och skapa en hel del frustration.

Nej hade jag varit du så hade jag tagit bort den beställningen nu omgående och köpt en ordentlig telefon för samma pengar istället.

Och skit I om de följer med laddare. Det är telefonen som är det viktiga vid köptillfället och ingenting annat. Telefonen ska du ha I flera år, laddare köper man ny då och då när det behövs.

Du kan bara visa upp telefonen inne på biltema eller vad fan som helst och få en sladd för 50 spänn som du kan använda för att ladda exempelvis via en USB port på en laptop..

Egentligen håller jag väldigt lite på med mobilen så jag tycker att den billigare passade mig perfekt, men ok. Kan du i så fall hjälpa till med följande frågor om jag köper den du rekommenderade?

1. Är den du länkade till en butik som är inom Sveriges gränser? Vill undvika utlandsbutiker p.g.a. tull och allt sådant som följer med från utlandet.

2. Kan du länka, på samma sida som själva mobilen, till skärmskydd, mobilskal, kabel och laddare?
Citera
2026-07-31, 20:06
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Egentligen håller jag väldigt lite på med mobilen så jag tycker att den billigare passade mig perfekt, men ok. Kan du i så fall hjälpa till med följande frågor om jag köper den du rekommenderade?

1. Är den du länkade till en butik som är inom Sveriges gränser? Vill undvika utlandsbutiker p.g.a. tull och allt sådant som följer med från utlandet.

2. Kan du länka, på samma sida som själva mobilen, till skärmskydd, mobilskal, kabel och laddare?

Kabel och laddare köper jag på ikea https://www.youtube.com/watch?v=2XvvgH4NVSU oavsett vilken mobil jag köper. Billigt och förvånansvärt bra prestanda givet prislappen.
Citera
2026-07-31, 20:07
Medlem
Citat:
Typ skärmskydd är egentligen inget som behövs då moderna skärmar är svåra att repa om man är någorlunda försiktig. Men Xiaomi brukar alltid (så vitt jag vet) ha en förnonterad skyddsplast man kan låta sitta kvar. Annars kan du ju köpa annat skärmskydd eventuellt härdat glas sen...

Här är en video där en man packar upp mobilen och kör igång men där verkar laddare ingå...

https://m.youtube.com/watch?v=_YwZEM6Tnng

Här är specs från Gsmarena men där står den har en annan troligen mer kraftfull CPU...

Edit: Det är denna...

https://www.google.com/amp/s/m.gsmarena.com/xiaomi_redmi_15c_4g-ampp-14005.php

Här är laddare som stöder (tror jag) full snabbladdning (33W). Känner dock inte till butiken men det bör väl vara original...

https://www.maxgaming.se/sv/adaptrar/xiaomi-33w-charging-combo-type-a?utm_term=&utm_cgampaign=&utm_source=google&utm_m edium=cpc&campaign_id=18612861584&adgroup_id=&ad_i d=&utm_term=&utm_campaign=&utm_source=google&utm_m edium=cpc&campaign_id=18612861584&adgroup_id=&ad_i d=&gad_source=1&gad_campaignid=18612863975&gbraid= 0AAAAADf3668fyTybIm4bTDnpKvCsYUKZ_&gclid=EAIaIQobC hMIsdjczbr9lQMVPBiiAx226g0BEAQYAiABEgJcaPD_BwE

Annars några här från Xiaomis egen butik...

Inte säker denna stöder deras snabbladdning...

https://mistore.se/products/mi-33w-wall-charger-type-a-type-c

Eller en billigare med lägre effekt...

https://www.mi.com/se/product/xiaomi-22-5-w-power-adapter/

Men det är synd och skam flera märken nu inte inkluderar laddare...

Utöver det borde du kanske kolla på den mobilen från Motorola som rekommenderas i tråden. Är nog mer hyfsad som mobil gällande ram och prestanda...

Kan du länka, på net on net-butiken (samma butik som själva mobilen), till en passande laddningshuvud bara (laddningskabel ingår tydligen)?
Citera
2026-07-31, 20:11
Medlem
Citat:
Kan du länka, på net on net-butiken (samma butik som själva mobilen), till en passande laddningshuvud bara (laddningskabel ingår tydligen)?

Redan gjort i förra inlägget efter edit men jag fattar inte varför du kallar det "laddningshuvud". Laddare brukar jag kalla det och nog de flesta... Ibland ingår kabel ändå när man köper laddare men extra kabel kan aldrig skada...
Citera
2026-07-31, 20:15
Medlem
Citat:
Redan gjort i förra inlägget efter edit men jag fattar inte varför du kallar det "laddningshuvud". Laddare brukar jag kalla det och nog de flesta... Ibland ingår kabel ändå när man köper laddare men extra kabel kan aldrig skada...

Den du länkat på net on net är en hel sida med olika laddare, får jag besvära dig med att länka till en enda passande laddare på net on net? Den billigaste möjliga.
Citera
2026-07-31, 20:23
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Hej!

Jag ska beställa hem mobilen i den nedanstående länken och är väldigt tacksam om ni kan svara på följande frågor:

1. Räcker 64 GB eller ska jag betala 200 kr extra och köpa 128 GB? (Måste få plats för BankID-appen, Swish-appen, Whats up-appen och gärna ytterligare en app om möjligt).

2. Tacksam om du länkar till billigaste passande mobilskal som ska kunna köpas på Elgiganten Online.

3. Vad menas med att typ av operativsystem är MagicOS 9.0

4. Vad innebär det att i specifikationen står bara Android? Brukar det inte stå Android 13, Android 14 etc.?

5. Står Nano-Simkort, räcker det för mig?

6. Laddare ingår inte, men det ska tydligen finnas lag på att åtminstone kabeln måste ingå i varje förpackning, men när jag läser i specifikationen så ser jag ingen kabel där. Ska jag lita på det där med lagen? Varför står kabel som rekommenderad tillbehör bredvid i så fall? Jag vill helst slippa få hem mobilen och då upptäcka att kabel inte finns med.

https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklockor/mobiltelefon/honor-x5c-plus-smartphone-464gb-midnattsvart/991708

Tack på förhand!

Om det bara skiljer sig hade jag kört på 128 gb. Operativsystemet i mobilen uppdateras och blir i regel större, således kommer 64 gb kanske inte räcka till slut. Samtidigt låter det som att du kommer att klara dig om du bara ska använda telefonen till det du nämner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in