2026-07-31, 18:24
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
CA var intelligent, samhällsintresserad och ger vissa hintar om att han själv lutar åt polisspåret (i intervjun med Aftonbladet). Han var också i en spiral av isolation samt någon diffus form av psykisk ohälsa.

Det finns ett belagt fenomen där rättshaverister och paranoida kastar sina vapen vid hög-profilerade politikermord, av rädsla för att råka bli en patsy av något slag. CA själv har i förhören exempelvis mycket svårt att acceptera att han inte är telefonavlyssnad, vilket vore lagbrott för Polisen att ljuga om.

Vi vet också att 357:an fanns kvar i alla fall ett tag efter MOP, vilket inte utesluter att det är mordvapnet men kräver en djävulskt kall CA.

Jag kan se ett scenario där en CA med tilltagande förföljelsemani följer jakten på Christer Pettersson, ser Lars Borgnäs granskningar och någon sorts paranoid tanke tar över där PU kommer inse att han stämmer bättre än CP - och manipulera kulorna för att matcha honom. Allt som krävs kanske är att en irrationell och impulsiv CA slänger sin 357:a i en å - utan att vara GM.

Då faller hela spåret i övrigt också. Det är jävligt dumt och lätt att skratta åt som psykiskt frisk, men fenomenet existerar rent empiriskt.
Det där liknar den förklaringsmodell jag själv lutar åt. Sedan är jag öppen för att han kan vara gm. Det finns vissa indicier, och det går inte att avföra honom.
Citera
2026-07-31, 18:27
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Tja VG var ju också i krokarna och CP också faktiskt..

Men jag tror du förstod min poäng
Jag hade såklart reagerat mer om dom sa det.

Men det beror ju för att det finns mycket mer försvårande saker för dom. Det hade liksom blivit gräddet på moset.

I SEs fall blir det bara grädde, utan mos.

Saken i sig är inte särskilt intressant, men som en ytterligare del i en stark indiciekedja blir det såklart mycket intressant.
Citera
2026-07-31, 18:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Nej , jag menar att vi inte kan komma fram till vilken keps GM hade !

Men att GM hade keps och Engström hade keps är trots allt en liten indice

Tillsammans med väskan
Utstämplingstiden
Språngmarschen i gränden

Du har sammanfattat bra bortsett från kepsen för det var väl ändå inget LJ var säker på, som KP påstod? Eller är det detta att vara "säker"?
LJ:
Vidare tyckteJeppsson att mannen hade något som han tyckte såg ut som en keps på huvudet. (860301)

Att han "tyckte" som "såg ut"? Är det att vara säker? Allting som "du tycket ser ut som" är att vara säker??
Vill du försöka försvara Krister Petersson här för din teori, eller vill du kanske vara lite mer ärlig i ditt svar?
Citera
2026-07-31, 18:29
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Va ?

Nej dom som inte såg skärm säger ju såklart inte keps..

Men dom som såg det säger keps

Därav säger vittnen olika..

Med jag tror huvudbonaden hade skärm..men alla såg inte skärmen
Ingen såg skärmen menar du.
Citera
2026-07-31, 18:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, förlåt, men att en keps sett bakifrån kan blandas ihop med en mössa ser jag som en självklarhet.

Och andra sidan kan Palme och mördaren blandas ihop. Rent av Lisbet och mördaren när det är bakifrån
Citera
Medlem
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det där liknar den förklaringsmodell jag själv lutar åt. Sedan är jag öppen för att han kan vara gm. Det finns vissa indicier, och det går inte att avföra honom.

Dåvarande PUs flamsande samt beskrivande av honom som ett "irritationsmoment" är mer än lovligt provocerande. Idén är mycket bra och systemen fungerade om man lyckades vaska fram honom via profileringen samt provskjutningarna. Det är fördömt synd att man tappade bollen och inte borrade vidare, en stark indicie till och spåret hade kunnat tippa över kanten.

Tanken på CA + någon som ger honom info om biobesöket intresserar mig. Det måste inte vara GM som upptäcker Palme under "Dödens kvart".
Citera
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Tillsammans med väskan
Utstämplingstiden
Språngmarschen i gränden
Samt keps
De hade båda kläder också.

Det är bara ett indicie på något vis om de hade samma sort keps. Annars hade de ju olika huvudbonader, även om båda huvudbonaderna kan ingå i den rätt breda kategorin kepsar.
Citera
2026-07-31, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Att en jacka AB har på sig inte fladdrar har noll betydelse. Konstigt argument.

En jacka nästan ner till knäna, som 6-7 av 15 vittnen säger mördaren hade, fladdrar. Det är fakta.

Såg Yvonne mördaren? Det vet vi inte.

I första förhöret säger LJ jacka. I andra säger han att han är osäker på om det var dun- eller täck-. I tredje säger han jacka. Framöver säger han jacka.

Att ett par st vittnen ändrar sig senare är inte tillförlitligt. 10 av 12 av mordplatsvittnena ansåg från början dvs i mars 1986 i de första förhören att gm hade en mörk rock, kappa eller ulster som gick ner på låren eller till knähöjd- inte en blå bullig, kort täckjacka.

https://www.youtube.com/watch?v=vKt4u5sESb8&list=PLHo3M8euqzEZN5RztwnanLdP icEfAdU8H&index=12

15 av 19 av mordplatsvittnena ansåg från början dvs mars 1986 att gm hade en knä- eller vadlång rock eller kappa. Flera att den fladdrade. Tre vittnen pratade om en mörk jacka. Bara Lisbet P var säker på en blå bullig täckjacka. Sannolikt hade gm en mörk rock, kappa eller ulster som gick ner till knähöjd och att den fladdrade.

https://www.youtube.com/watch?v=734G3RBNnNo

Slutsats- gm hade sannolikt en mörk rock/kappa eller ulster som gick ner till knähöjd. En del ansåg att den fladdrade. Gm hade inte en blå, lite bullig täckjacka.
Citera
2026-07-31, 18:33
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Tillsammans med väskan
Utstämplingstiden
Språngmarschen i gränden
Samt keps

Nej klart vi inte kan komma fram till vad för keps mördaren hade. Det är ju inte övertygande att han ens hade keps. Ett vittne säger keps, men har inte sett en skärm. Är det en basker LJ såg?
Citera
2026-07-31, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag hade såklart reagerat mer om dom sa det.

Men det beror ju för att det finns mycket mer försvårande saker för dom. Det hade liksom blivit gräddet på moset.

I SEs fall blir det bara grädde, utan mos.

Saken i sig är inte särskilt intressant, men som en ytterligare del i en stark indiciekedja blir det såklart mycket intressant.

Men här är du faktiskt inte sann ..

För Engström har även väskan bekräftad på disken på Skandia...det har inte VG

Sen har du faktiskt också utstämplingstiden som är ett bevis för att Engström befinner sig 10m ifrån LOP när dom går förbi Skandias entré, oavsett om Engström är innanför eller utanför porten

Vilket du inte hade haft på t.ex VG..

Vad jag menar är att Engström har mer skäl att köra förväxling med språngmarschen än t.ex VG för Engström är bunden till fakta

Du kan inte bara bestämma dig för att Engström är oskyldig och sen bara ryka på axlarna att det är tänkbart att språngmarschen är ett försök till försvar
Citera
2026-07-31, 18:34
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
SE-hypotesen är också tydligare.

Den binder som sagt ihop en hel del saker som då förklaras :
*YN:s väskobservation (15*20 cm i vänster hand)
*den starka chocken när SE återkommer till Skandia (kan knappt prata rent)
*den starka oron som veckopendlaren överhör att ha blivit förväxlad med GM
*varför SE ger sig in i utredningen och ska ändra signalement på så lösa grunder. ("dem sprang ditåt" och "blå täckjacka")

Den går inte från ett så enormt svängrum som vi sett prov på här : från
att i princip allt SE säger är sant ... till
att i princip allt SE säger är falskt

.. och som ändå inte förklarar ovanstående punkter !

Men SE-hypotesen är helt klart också som ett rött skynke för vissa
Det man kan konstatera är att Ström som pratade med Engström den 10 mars inte verkar ha lagt stor vikt vid Engströms antydan till möjlig förväxling. Det fick ett par rader på sin höjd i Ströms sammanfattning av "förhöret", däremot i veckopendlarens version både i mejlet till LGWP och det han sagt till TP verkar det varit den stora grejen för SE i det överhörda samtalet. Pendlaren hade blivit så illa berörd av det han råkat höra att han inte ens velat prata om det med någon, han hade inte nämnt det för någon förrän nästan 30 år senare i mejlet till GW. Jag tror helt enkelt inte att det var Ström SE pratade med, varken dag, tidpunkt på dagen eller det innehållsmässiga stämmer överens med 10 mars-förhöret.
Senast redigerad av MrBarnaby 2026-07-31 kl. 18:41.
Citera
2026-07-31, 18:36
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Men här är du faktiskt inte sann ..

För Engström har även väskan bekräftad på disken på Skandia...det har inte VG

Sen har du faktiskt också utstämplingstiden som är ett bevis för att Engström befinner sig 10m ifrån LOP när dom går förbi Skandias entré, oavsett om Engström är innanför eller utanför porten

Vilket du inte hade haft på t.ex VG..

Vad jag menar är att Engström har mer skäl att köra förväxling med språngmarschen än t.ex VG för Engström är bunden till fakta

Du kan inte bara bestämma dig för att Engström är oskyldig och sen bara ryka på axlarna att det är tänkbart att språngmarschen är ett försök till försvar
Nä, VG var inte på Skandia nämligen.

Men VGs väska är sedd av vittnen. Så den är bekräftad.

Jag tror inte du någonsin har läst på om VG.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in