2026-07-31, 18:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vad jag menar är att jag tror att GM hade en huvudbonad med skärm men som såg stickad ut från olika vinklar .

Så att vittnen kunde ta det som mössa eller keps

Det borde vara din uppfattning också..

För jag tror inte vittnen säger keps om dom inte sett en skärm

LJ gjorde ju det. Han säger sig inte ha sett en skärm.
Citera
2026-07-31, 18:06
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Okej men jag tror inte du är helt sann mot dig själv nu..

Låt säg att VG eller CP skulle påstått att dom sprang I gränden med en väska och blivit förväxlade då ?

Menar du då att du bara rykt på axlarna av ett sådant påstående trots att uppgiften inte blir bekräftad av andra ?

Hade du alltså inte tänkt att det kunnat vara ett slags försvar från VG eller CP mot ev anklagser? Alltså försöka använda " jo jag sprang i gränden med väska men jag är inte GM "
Jag skulle mest fundera på vad dom gjorde där och varför dom annars påstår det. De hade inte någon anledning att vara där, till skillnad från SE.
Citera
2026-07-31, 18:07
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Angående kepsar: Stig Engström kände igen sig själv i Svd:s illustration av mördaren 1 mars. https://svd.vgc.no/v2/images/aa476b36-31d2-4fa2-9e4e-92d8a95312f5?fit=crop&format=auto&h=461&q=80&upsca le=true&w=640&s=af88172fdd6b0342d7050d5a1583733016 0d77a5

Hade jag sett mig själv avbildad i Svd i rollen som mördare så hade jag inte kontrollerat utstämplingstider utan gått raka vägen till polisen och…jag hade inte ljugit om något utan hade kunnat ge en rimlig förklaring. Något säger mig att detta aldrig var möjligt för Stig som ju istället inleder dagen med att bygga alibi (utstämplingstiden bl a ) och bygga upp ett försvarsargument (Svd-intervjun som han initierar och styr).

Men mannen på de två teckningarna har ju jacka....
Citera
2026-07-31, 18:08
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ja, kanske

Vet vi hur många olika kepsar SE eg använde ?

Jag är lite inne på öronlappar som kan skapa en typ "kant"
Så oavsett vilken sort keps vi kommer fram till så blir SE misstänkt? För det är bara att klä i den den kepsen man vill.

"Vi vet inte vad SE hade på sig, men det stämmer med signalementet"
Citera
2026-07-31, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Inga svar, bara personliga påhopp. Vad hade jag förväntat mig. Det får jag prata med min läkare om.

Jo, förlåt, men att en keps sett bakifrån kan blandas ihop med en mössa ser jag som en självklarhet.
Citera
2026-07-31, 18:17
Medlem
TFX17s avatar
Citat:
Inte helt. Men nästan. LJ borde ju känt igen honom. ACR skulle det absolut, men där är jag inte helt säker på att hon ser gm.

CA är intressant, och det borde ha grävts mer där. Dock är han idag extra drabbad av det som misstänkta gms inom mop blir. Folk bestämmer sig för att han är gm och börjar förvanska alla indicier osv så att det ska bli mer misstänkt. Det blir lätt så om man jobbar sig bakåt i logiken och ser allt genom "han är gm-glasögonen".
Sedan har det helt plötsligt skrivits och gjorts en massa vinklade böcker, inlägg och videos. Och så blir den vinklade sanningen helt plötsligt cementerad. Helt plötsligt är det sanning att CAs föräldrar var rädda för honom, att han skjutit på Palme i rutan, osv osv.

Det är samma sak här. Att det inte finns några konkreta utpekande av honom på plats har förvandlats till sanningen "att han är ett spöke i 20 min".
Den mer nyanserade bilden att folk som var där ensamma ofta inte beskrevs av de övriga vittnena, att endast ett fåtal personer frågades efter ett par månader om de mindes SE, att det finns flertalet observationer som kan gälla SE finns, att JA har pekat ut honom på bild och att han uppger en stor mängd observationer om vad som hände där just då. Den bilden sopas under mattan. För att "han är gm, och då var han inte där".

CA var intelligent, samhällsintresserad och ger vissa hintar om att han själv lutar åt polisspåret (i intervjun med Aftonbladet). Han var också i en spiral av isolation samt någon diffus form av psykisk ohälsa.

Det finns ett belagt fenomen där rättshaverister och paranoida kastar sina vapen vid hög-profilerade politikermord, av rädsla för att råka bli en patsy av något slag. CA själv har i förhören exempelvis mycket svårt att acceptera att han inte är telefonavlyssnad, vilket vore lagbrott för Polisen att ljuga om.

Vi vet också att 357:an fanns kvar i alla fall ett tag efter MOP, vilket inte utesluter att det är mordvapnet men kräver en djävulskt kall CA.

Jag kan se ett scenario där en CA med tilltagande förföljelsemani följer jakten på Christer Pettersson, ser Lars Borgnäs granskningar och någon sorts paranoid tanke tar över där PU kommer inse att han stämmer bättre än CP - och manipulera kulorna för att matcha honom. Allt som krävs kanske är att en irrationell och impulsiv CA slänger sin 357:a i en å - utan att vara GM.

Då faller hela spåret i övrigt också. Det är jävligt dumt och lätt att skratta åt som psykiskt frisk, men fenomenet existerar rent empiriskt.
Citera
2026-07-31, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
LJ gjorde ju det. Han säger sig inte ha sett en skärm.

Va ?

Nej dom som inte såg skärm säger ju såklart inte keps..

Men dom som såg det säger keps

Därav säger vittnen olika..

Med jag tror huvudbonaden hade skärm..men alla såg inte skärmen
Citera
2026-07-31, 18:19
Medlem
Citat:
Jag skulle mest fundera på vad dom gjorde där och varför dom annars påstår det. De hade inte någon anledning att vara där, till skillnad från SE.

Tja VG var ju också i krokarna och CP också faktiskt..

Men jag tror du förstod min poäng
Citera
2026-07-31, 18:21
Medlem
Citat:
Så oavsett vilken sort keps vi kommer fram till så blir SE misstänkt? För det är bara att klä i den den kepsen man vill.

"Vi vet inte vad SE hade på sig, men det stämmer med signalementet"

Nej , jag menar att vi inte kan komma fram till vilken keps GM hade !

Men att GM hade keps och Engström hade keps är trots allt en liten indice

Tillsammans med väskan
Utstämplingstiden
Språngmarschen i gränden
Samt keps
Citera
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, förlåt, men att en keps sett bakifrån kan blandas ihop med en mössa ser jag som en självklarhet.
Inte en gubbkeps. Eller omöjligt är det väl inte, men svårt.

Men du kan omöjligt titta på ABs skiss och påstå att det påminner om en gubbkeps.
Citera
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Ok. Utesluter du CP? Dina tankar kring CA?

Låt mig kliva in också, bara för att ge lite siffror(Edit: nej jag ger ju inga siffror kom jag på, utan väljer orankat) utifrån materialet. Vill så klart inte ge några siffror mer än att det är väldigt låga misstankar och utan inbördes ordning.

SE (placerade sig själv på mordplatsen, och en liten väska på DBG som han själv tillstått att han hade inkl. väktarna. Signalement vet vi egentligen inte. Språngmarschen som ingen nämnt.)

CP (Lisbeths utpekande. Placerad i närheten av mordplatsen enligt andra mer eller mindre trovärdiga uppgifter. Ev. tillgång till vapen av rätt typ?)

CA (Revolvern av rätt typ som försvann. Närhet också till ammunitionen av "rätt typ", ej heller likt ovan ett vattentätt alibi.)

(Här har ju "ni" i alla trådarna fullt av argument för att försöka "bevisa" er gärningsman. Hypoteser, som kanske kan stämma, men som målas ut som sanningar. Seriöst?)

Sen vill jag ändå lyfta möjligheten för att det är en GM vi inte ens har namnet på.
Kan denne(som vi inte ens har namnet på) knytas till mordplatsen? Så klart inte, då vi inte vet!
Kan denne(som vi inte ens har namnet på) ha koppling till både vapen och ammunition av "rätt typ"? Vi vet ju inte alls....

Så sakta i backarna här, med alla ni som VILL peka ut en gärningsman.
Här letar ni lögner, som så klart är det, om SE är GM. Men vem börjar där?
Det finns såklart andra möjligheter om man öppnar ögonen och inte är för snabb på att vilja peka ut någon.
Senast redigerad av MOPspanaren 2026-07-31 kl. 18:30.
Citera
2026-07-31, 18:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
Överdrifter, vittnen som Delsborn, Ljungqvist, Jan Andersson med flera är inte så mycket längre bort än Anders Björkman i rena meter.

En täckjacka ger inte det karaktäristiska fladder som verkar ha blivit en minneskrok hos flera vittnen.

De du nämner är längre bort som du säger. Och har motljus från Dekorima.

Jo en öppen lång jacka kan fladdra på exakt samma sätt. Har ofta sprund. Plagget fladdrar av rörelse och fartvind.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in