2026-07-31, 18:04
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagtorn
om någon ligger framför, så borde väl frågan vara hur kan fartyget bakom ligga så rakt bakom.

Nu är vi där igen. Om det finns en farled så färdas stora fartyg mitt i farleden. Om man åker en liten båt så försöker man ju hålla sig undan för att stora fartyg inte kan gira och stoppa hur som helst.

Och i det här fallet finns det hur mycket yta som helst för snipan att vara på. Det är 15 meter djupt direkt utanför Katten så han kan slicka strandkanten om han vill.

Även om det juridiska ansvaret faller på fartygets befälhavare så har inte snipan haft uppsikt bakåt på flera minuter.
Citera
2026-07-31, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Min far lärde mig grunderna i sjömanskap. Det är så det oftast fungerar. Lärdomar går i generationer.
Sen har jag i 50+ år utvecklat sjömanskapet genom egna erfarneheter-
I sittbrunnen har man självklart flytväst, försöker du slå in öppna dörrar?
I styhytten också!

Men vi snackar om UNDER däck.

Där kan flytvästen vara ett hinder när man snabbt ska upp igenom trånga luckor om båten är på väg ned. Selen kan sätta sig fast etc.
Bättre då att flytvästen är lättåtkomlig alldeles utanför luckorna.

Så tugget att man sover iunder däck med flytväst på är inget annat änd landkrabbegissningar

Jag har seglat större segelbåt där besättningen blivit beordrad att sova med västen på i risksituationer men då var ruffluckan å andra sidan bredare. Samtidigt åker jag en hel del snipa... Rufflucka eller dörr i en snipa är ofta ca 50 cm bred, vilket är smalare än mina axlar. Det innebär det att jag måste vrida på kroppen för att komma igenom. Det innebär att jag har svårt att komma ut ur ruffen/hytten öht om jag har en fet flytväst på. Dock har jag svårt att applicera det på barn. De flesta tar av sig flytvästen under däck. Den är ofta klumpig och opraktisk MEN att vara på båt utan flytväst handlar om ett kalkylerat risktagande. Man väger risken mot fördelarna med att vara utan väst.
Citera
2026-07-31, 18:10
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Nu är vi där igen. Om det finns en farled så färdas stora fartyg mitt i farleden. Om man åker en liten båt så försöker man ju hålla sig undan för att stora fartyg inte kan gira och stoppa hur som helst.

Och i det här fallet finns det hur mycket yta som helst för snipan att vara på. Det är 15 meter djupt direkt utanför Katten så han kan slicka strandkanten om han vill.

Även om det juridiska ansvaret faller på fartygets befälhavare så har inte snipan haft uppsikt bakåt på flera minuter.

Fast småbåtsfolk har en tendens att försöka smita före stora lastfartyg. De inser inte att sikten framåt är skymd en bra bit från vad besättningen ser på kommandobryggan. Har varit rorgängare på ett stort fartyg och vet i praktiken hur svårt det kan vara.
Citera
2026-07-31, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Det beror på att varken lotsen eller pappan är rymningsbenägna. Brottet de ev kan vara misstänkta för har inte det straffvärdet att de behöver anhållas eller häktas. Misstänkta kan de mycket väl vara

Du missar poängen, det handlar inte om vem som blir anhållen och inte och varför, utan om informationen som åklagaren lämnar som är ensidig. Han uttalar sig om misstankar mot den ena parten i olyckan men inte den andra. En åklagare ska agera objektivt, och då är det klädsamt att också ge objektiv information i relation till inblandade parter, talar om misstanke anger man objektivt vilka som är misstänkta och för vad, eller inte. Man uttalar sig inte ensidig om bara den ena parten. Om pappan på snipan inte är misstänkt så hade det varit extra klädsamt att informera om det.
Citera
2026-07-31, 18:17
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Den var väl inte speciellt riskfylld först, men den blev det. Jag ser båtar ute i skitväder hela tiden inget nytt fenomen direkt. Dessutom är det väl säkrare om halva familjen är i ruffen.
Ja, det är säkrast om de som inte har någon uppgift i sittbrunn/på däck befinner sig i ruff/styrhytt om det är riktigt skitväder.

Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Utan flytväst?
Ja, även utan flytväst.
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Fast småbåtsfolk har en tendens att försöka smita före stora lastfartyg. De inser inte att sikten framåt är skymd en bra bit från vad besättningen ser på kommandobryggan. Har varit rorgängare på ett stort fartyg och vet i praktiken hur svårt det kan vara.

Ja då har ju snipan missbedömt fraktfartygets fart och sin egen fart. Men även om det var så så hinner ju snipan vända om han ser att fraktfartyget närmar sig. Den gör bara drygt 6 knop så han kan inte slinka förbi precis framför stäven på fartyget utan hinner upptäcka långt i förväg om han kommer hinna eller inte och kan vrida om rodret.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Men brukar man inte se vart man åker när man styr en båt? Jag har gått och trott att det är som att köra en bil fast med mindre trafik runt omkring?

Ja, man brukar titta åt det håll man åker, man brukar också titta åt båda sidor och bakåt, eftersom det, till skillnad från när man åker bil, kan komma andra båtar från alla håll och kanter hela tiden.

Man har dock inga backspeglar, så om man sitter i sin "kajuta" och bara tuffar på rakt fram och bara tittar rakt fram för att man i sin falska trygghet tror att man är ensam i världen just där och då, då kan det, när man sitter och puttrar fram i sin lilla snipa i 5 knop, hända att man blir ikappåkt av att mycket mycket större fartyg, och har det fartyget inte sett en, ja, då är man, så att säga, kokt.
Citera
Medlem
Citat:

Och den angivna platsen här i forumet är exakt?
För mig så är det den som kör ikapp någon annan som måste ta till åtgärd, signalera eller annat innan man avviker och "kör" om men inget har sagts om att fartyget har signalerat.
Du som bakomvarande kan ju inte veta status på framförvarande, de kan ha styrproblem, fått något i propellern eller nåt som gör att du inte själv kan bestämma vart du är.
Jag har fått plast i propellern en gång och är väldigt glad att jag inte blev påkörd... En större båt tog sig tid att fånga upp mig innan jag drev mot land.
Detta är ju inget man kan förbereda sig på direkt.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkybaby83
Håller med dig fullt ut

Något i förlisningen skaver. Nu är kapten anhållen, men det lär nog inte kvarstå. Att varken lots eller kapten avkänt någon kontakt har framgått i media sedan timma 1, så kan det inget annat innebära än att snipan gick utan lanternor + topplykta. Gränsen för krav om lanterna och topplykta går på prick 7m.
Snipan var ca 7,6m.
Väder spelar ingen roll, lanternor syns i distans för även så stort fartyg att reagera. Inom farled, går dessutom relativt långsamt.

Ankrat i farleden eller snipat runt påstrukna spelar ingen roll, svart båt... Det finns inget annat.
Om ljus synts, lär fartyget gjort sig hörbart genom sirener och annat.
Fartyget som kommer är av storlek att rammning ej känns eller syns, det är knappt en vibration i fören.
En djävla massa har yppats om förolyckade, framförallt mannen verkar skuldsättas. Vem är han? Vilka är familjen?
Jag orkar inte backa i denna tråd. Tråden är helt sjuk.
Citera
2026-07-31, 18:20
Medlem
Citat:
Mysteriet är ju när det är så vansinnigt brett och mycket yta att vistas på hur snipan lyckas ligga exakt framför fartyget.

Om sikten är riktigt dålig och snipan navigerar efter fyren så lägger den sig antagligen i vit sektor. Vit sektor är inte jättebred.
Citera
2026-07-31, 18:21
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagtorn
Och den angivna platsen här i forumet är exakt?
För mig så är det den som kör ikapp någon annan som måste ta till åtgärd, signalera eller annat innan man avviker och "kör" om men inget har sagts om att fartyget har signalerat.
Du som bakomvarande kan ju inte veta status på framförvarande, de kan ha styrproblem, fått något i propellern eller nåt som gör att du inte själv kan bestämma vart du är.
Jag har fått plast i propellern en gång och är väldigt glad att jag inte blev påkörd... En större båt tog sig tid att fånga upp mig innan jag drev mot land.
Detta är ju inget man kan förbereda sig på direkt.

Jo men det är ju ändå en vansinnig skillnad på vem som har det juridiska ansvaret och hur du som liten fritidsbåt bör bete dig. Ska du korsa en större farled så bör du för din egen säkerhet ha full koll i alla väderstreck.
Citera
2026-07-31, 18:22
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Som sagt, moderna räddningsvästar som inflaterar i kontakt med vatten blir rena dödsfällorna om kojen vattenfylls innan du hinner ut.

Så här skriver försäkringsbolaget Atlantica

"Nej, generellt ska man inte ha på sig en självuppblåsbar räddningsväst när man befinner sig under däck.Om båten tar in vatten eller om det läcker in i ruffen kan en automatisk väst blåsas upp i ett trångt utrymme. Det gör det mycket svårt att ta sig ut genom trånga luckor eller gångar eftersom den uppblåsta västen snabbt tar stor plats och kan orsaka panik."
Dessutom kan man kanske råka riva hål på den när man i panik försöker ta sig ut, och vips har man ingen flytväst alls längre.
Själv föredrar jag gamla hederliga seglarvästar eller ännu hellre en kajak-väst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in