2026-07-31, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Hur är det möjligt att man inte ser ett enormt fraktfartyg när det "bara" är skymning? Undrar en som inte har sjövana.

Man tittar åt ett annat håll.
Citera
2026-07-31, 16:09
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Farleden på olycksplatsen är knappt 200m bred.

Du har bevisligen aldrig varit där.

Vi som är lokalt kända vet att du knappt ser pricken från katten. 0,4 distans är över 700m

Att du behöver dubbla vägrenar (250m) på varje sida för att vara säker betyder inte att sjövant folk gör det.

Du har frågor från igår som du duckar på.

Hur menar du farledsgränser bestäms där det INTE är fyrled?
Citera
2026-07-31, 16:11
Medlem
Eurypteridas avatar
Är detta verkligen komplicerat?
En liten båt tycks ha varit där en stor båt ska va, alternativt att den lilla båten rammat den stora. I vilket fall fick den lilla båten stryk för den var mindre.
Sensmoral, störst går först, akta dig för stora båtar om du är en liten båt.

Jag förstår inte hur ni resonerar när ni försöker friskriva ansvar från den lilla båten.
Den hade uppenbarligen en god anledning att akta sig vilket den inte gjorde och fick ta ansvar för det.

Olyckligt att några dog men folk dör varje dag.
Tragik friskriver inte den lilla båten från ansvar.
Citera
2026-07-31, 16:12
Medlem
Citat:
Man tittar åt ett annat håll.

Men brukar man inte se vart man åker när man styr en båt? Jag har gått och trott att det är som att köra en bil fast med mindre trafik runt omkring?
Citera
2026-07-31, 16:14
Medlem
BombaySaphires avatar
Lång live-intervju med Statens haverikommission nu i Studio ett:

https://www.sverigesradio.se/studioett
Citera
2026-07-31, 16:15
Moderator
farbror_barbros avatar
Är inte den troliga orsaken att man hållit kvar lastfartyget och dess kapten att man misstänker att de upptäckte fritidsbåten före eller efter kollisionen men inte agerade därefter?

Av vad som framkommit finns det inget som tyder på att lastfartyget gjort något fel där det gått i farleden. Det jag undrar är vilken typ av radar-larm man har vid navigering i en trång farled som denna. Det är helt givet att fritidsbåten skulle synts på radarn vid alla rimliga avstånd, men det förutsätter ju mänsklig eller automatisk vakt.

En kommentar till flytvästarna:
självklart skall alla ombord, och ens barn i synnerhet, ha flytväst vid navigering i trafikerade vatten med dålig sikt och grynnor lite här och var. Att mor och dotter var i ruffen är ju ingen ursäkt: det är den farligaste platsen vid en olycka (kollision, grundstötning). Det har jämförts med segling där längre etapper kan innebära att några måste sova, men det var det ju inte alls fråga om här.
Citera
2026-07-31, 16:15
Medlem
Dumdrygs avatar
Tjatar lite om det här men hela olyckan är så otrolig när det är så gott om utrymme. Om snipan åkt i 6 knop så förflyttar den sig 3 meter per sekund. Så på några sekunder har den passerat fartygets bredd om snipan korsat farleden i 90 grader.

Så det är helt otroligt att de lyckas befinna sig på samma plats samma sekund. Även om snipan legat mitt i farleden på väg söderut så räcker det med att den ligger 10 meter åt sidan så blir den inte träffad.
Citera
2026-07-31, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Hur är det möjligt att man inte ser ett enormt fraktfartyg när det "bara" är skymning? Undrar en som inte har sjövana.
Finns inga uppgifter som säger att fritidsbåten inte sett fraktfartyget. De kan ha sett fartyget men kolliderat av andra skäl, även om det förstås är fullt möjligt att de inte sett fartyget öht.

Enligt uppgifterna hitills är det fartyget som inte sett fritidsbåten.
Citera
2026-07-31, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det har tidigare i trådens tått att de hälsat på bekanta vid Tjörn och att de skulle hem.

Det finns olika uppgifter i tråden om vems bror det är, Både kvinnan och mannen har nämnts. Jag tycker mig ha sett att det stod mannens bror i en artikel en gång, men jag hann inte spara undan det innan den var bort (eller om jag bara inte hittade igen den igen). Mannens bror är kanske rimligare med tanke på att mannen är från västkusten.

TV4 har skrivit att det är mannens bror.

https://www.tv4.se/artikel/5BFnGweK0bolk2126WC4AQ/larmsamtalet-till-112-saeger-att-han-saknar-sin-bror-med-familj
Citera
2026-07-31, 16:21
Medlem
Citat:
Inte nödvändigtvis på sjön!

Därför kan det vara så att bägge befälhavarna anses ha ansvar för det skedda i ett fall som detta.
Uppgifterna gör ju gällande att varken kapten eller lotsen märkte något fast båda var på bryggan. Så snipan måste ha kommit från sidan och då finns det inte mycket att göra med ett så stort fartyg och snipan ska ju naturligtvis lämna fartyget företräde.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Tjatar lite om det här men hela olyckan är så otrolig när det är så gott om utrymme. Om snipan åkt i 6 knop så förflyttar den sig 3 meter per sekund. Så på några sekunder har den passerat fartygets bredd om snipan korsat farleden i 90 grader.

Så det är helt otroligt att de lyckas befinna sig på samma plats samma sekund. Även om snipan legat mitt i farleden på väg söderut så räcker det med att den ligger 10 meter åt sidan så blir den inte träffad.

”Mycket måste gå fel innan en sån här olycka inträffar”:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskaren-mycket-maste-ga-fel-innan-en-san-har-olycka-intraffar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
OK. Det förklarar en del av förvirringen.

Rörande sannolikheten för att det är rätt personer som pekats ut, från GP:
"Familjen hade spenderat sommaren i Lycke, bland släktingar och vänner."

Ibland vill man köra en sträcka extra för att komma förbi ett eventuellt problemparti (öppet vatten mkt sjögång) exempel på sådana är Tjurpannan , Valö huvud och Islandsberg.

Nu var det 40 år sedan jag bodde i Stenungsund så jag har inte koll på hur sjövägen är där.
Hur är området där olyckan skedde är det ett skitställe att passera ?

De hade varit uppåt Fjällbacka tidigare enligt hennes instagram och på väg tillbaka med en del övernattningar deras färdväg tillbaka finns inga bilder på så det är svårt att veta.

Men de gånger jag varit söder ut så har jag gått Malö strömmar och öster om Orust, Tjörn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in