Citat:
Ursprungligen postat av
Bimbodeluxe
Jag tror faktiskt det faktum att män står för nästan allt våld står sig över tid och globalt. Det har inget med Sverige att göra.
Män står ju inte för allt våld. Det är väldigt långt ifrån hur verkligheten ser ut. Däremot kan jag nog ge dig det att män är överrepresenterade inom fysiskt våld som leder till fällande dom, åtminstone emot andra män. Kvinnors våld och uttryck för aggressionen sker oftare utan just fysiskt våld, det är oftare karaktärsmord, ryktesspridning, lögner och insinuation. Det är först när man tittar på exempelvis samkönade kvinnliga förhållanden som man ser fysiskt våld i större skalor, emot män sker de i huvudsak med tillhyggen. Exempelvis så sker det mycket mer våld i nära relationer i lesbiska relationer än i hetero eller homosexuella relationer.
Ska man titta över tid så kan jag lova dig att kvinnofolken inte var mindre aggressiva eller våldsamma förr i tiden. För det var antagligen ingen. Kollar man på kvinnliga monarker så har de varit mer benägna till att kriga som regel än män.
På det stora hela så kan man inte dra halva världens befolkning över en kam och göra sådana icke intelligenta generaliseringar, speciellt inte när de saknar stöd i såväl historien som vetenskapen.
Den jobbiga sanningen är att vi människor är, i grunden, blodtörstiga och våldsamma apor. Det går inte att göra så mycket åt, det enda man kan göra är att vara medveten om detta och försöka höja sin medvetande nivå. Då är det väldigt viktigt att inte bygga sin identitet runt sitt kön och sedan falla för propaganda baserad på upplevd identitet och genast gå in i ett "vi och dom" tänk, där "vi" är dom bra och goda och oskyldiga och "dom" är dom dåliga, onda förövarna. Höj nivån på medvetandet istället och kliv över dina stenålders instinkter.