2026-07-31, 15:58
Medlem
Berit85s avatar
Ytterligare en tänkbar bov i dramat: östrogen används för att behandla infertilitet:

https://nordicivf.se/fakta-rad/lagt-ostrogen/

Kvinnors "rätt" att vara kvinnor; fertila kvinnor - långt efter att vi har blivit gamla och grå - sätts före mäns rätt att vara män.

Vidrigt. Nånstans får vi dra gränsen. Jag drar gränsen vid lastgamla kärringar som försöker pressa barn ur sina uttorkade gamla kroppar, trots att varje vettig människa kan förstå att de är för gamla och att det därför rimligtvis är för sent.

Vilken typ av missfoster kommer klämmas fram ur dessa uttorkade gamla kroppar, när IVF-cirkusen släpps fri i kapitalismens heliga namn och ingen orkar reagera? Infertila mutanter, sinnessvaga och autistiska, för tidigt födda, onaturliga tvillingar och Gud vet vilka monster som dväljs i dessa uttorkade gamla sköten som ICKE borde bära liv.... usch!
Citera
2026-07-31, 16:00
Medlem
Nu finns det ju trots allt en lösning, förutom livsstilsförändringar, och det är att det finns tillskott som man kan få på recept om man har ett konstaterat underskott. Nedre gränsen ligger vid <8 nmol/L just nu om jag inte minns fel. Har reviderats uppåt några gånger så fler kan komma ifråga för behandling.
Citera
2026-07-31, 16:43
Medlem
lagfrukts avatar
Fan jag måste sluta dricka kranvattnet.
Citera
2026-07-31, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Trams att det har med jämställdhet att göra. Vi dricker oerhört mycket östrogen via dricksvattnet, vilket leder till att barn föds med mindre snorrar osv.

Östrogenet hamnar i vårt dricksvatten genom att kvinnor tar preventivmedel och kissar ut det.

Detta är ett beforskat område.

Även om det ligger en kärna av sanning i påståendet glömde du nämna att det hittills inte finns något starkt vetenskapligt stöd för att de mycket låga halter av östrogener som ibland uppmäts i dricksvatten innebär en hälsorisk eller ens ger biologiska effekter hos människor.

Övervikt, fetma och fysisk inaktivitet är betydligt viktigare orsaker till låga testosteronnivåer...
Citera
2026-07-31, 16:49
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce

Övervikt, fetma och fysisk inaktivitet är betydligt viktigare orsaker till låga testosteronnivåer...

Kan inte inaktivitet vara ett sympton på lågt test?
Citera
2026-07-31, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt

Ja, det kan vara både ett symtom och en bidragande faktor. Forskningen visar att sambandet är dubbelriktat.
Citera
2026-07-31, 16:58
Medlem
ReijoHervonens avatar
Finns många fjollor idag, ingen överraskning att dom har låg testo.
Citera
2026-07-31, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Då har du misstänkt korrekt. Däremot så kan jag upplysa dig lite grundläggande om testosteronets roll. I grunden så är testosteron det manliga "må bra" hormonet. Korrekta nivåer av testosteron ger fokus, energi, ett gott humör och att kroppen fungerar som den ska.

Går man lite djupare så kan vi se att korrekta nivåer av testosteron även gör dig mindre mottaglig för grupptänk och att blint förhålla sig till skadliga eller manipulativa normer i samhället. Mer sannolikt att du klarar av att se igenom detta, eller åtminstone inte blint ta emot sådant och istället oberoende och självständigt dra egna slutsatser. Detta är speciellt intressant med tanke på dagens utveckling och mäms testosteron nivåer.
Samtidigt skönt att veta att testosteronet inte är orsaken till varför män står för nästan allt våld i samhället, vilket man inbland får höra. Typ boys will be boys, det beror på testosteron och det är inget att göra åt det. Om det inte beror på testosteron så beror det nämligen på normer och mansroller, och detta går ju att ändra på. Good news all around.

Sedan vet jag inte hur bra testosteron gör män att tänka själva. I mitt tycke mår män som bäst om någon talar om för dem vad de ska göra. En mamma, ett befäl eller en fru.
Citera
2026-07-31, 17:03
Medlem
Gridiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Säkert och så är det nog för för personer med hormoniella sjukdommar. Där till kan det någ bli en negativ återverkan av att livsstil ger övervikt som sänker testosteron som sedan minskar fysik aktivitet.

Man borde göra en studie av personer med likartad livsstil som personerna för 50 år sedan. Därtill kan man kolla på personer med aktiv livsstil, regelbunden träning, god sömn och goda kostvanor. Har dessa personer påverkats?
Citera
2026-07-31, 17:06
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pistonhonda
Nej, absolut inte. men min läkare blev lite chockad att jag som 40 plus hade sånt högt testo..
Du talade väl om att du har konto på Flashback? Annars kan jag förstå att läkaren tyckte det var högt.
Citera
2026-07-31, 17:13
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pistonhonda
Nej, absolut inte. men min läkare blev lite chockad att jag som 40 plus hade sånt högt testo..

Grattis. Jag är 40+ och hade bara 32. Verkar finnas kvar några män i varje fall.
Citera
2026-07-31, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Samtidigt skönt att veta att testosteronet inte är orsaken till varför män står för nästan allt våld i samhället, vilket man inbland får höra. Typ boys will be boys, det beror på testosteron och det är inget att göra åt det. Om det inte beror på testosteron så beror det nämligen på normer och mansroller, och detta går ju att ändra på. Good news all around.

Sedan vet jag inte hur bra testosteron gör män att tänka själva. I mitt tycke mår män som bäst om någon talar om för dem vad de ska göra. En mamma, ett befäl eller en fru.

Det behöver inte vara så att det beror på normer och mansroller bara för att det inte beror på testosteron.

Den psykiatriska litteraturen lär oss att på genomsnitt så ser det ut som här:
Sätter du en slumpmässig man och en slumpmässig kvinna bredvid varandra och du gissar på att mannen är mer aggressiv så har du rätt i 60% av fallen, alltså ungefär hälften, detta är ju inte den bilden vi blir matade med. Hur kommer detta sig?

Anledningen till varför detta inte märks i exempelvis modern västerländsk brottsstatistik är för att hur kvinnor uttrycker aggression. Hur kvinnor rent biologiskt uttrycker aggression är nämligen inte olagligt. Däremot så är det manliga uttrycket för aggression olagligt. Vilket i sig är lite av ett moment 22 eftersom att det enda som håller mörka triaden män i schack är våldsamma män med fungerande och välutvecklad empati samt kombinerat med saker som heder, moral etc. Heder och moral kan väl kanske anknytas till normer, men ändå inte då radikalt annorlunda samhällen med radikalt annorlunda normer ändå haft samma syn på heder och moral. Vilket kan antyda att det existerar objektiv heder och objektiv moral.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in