2026-07-31, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Finns inga uppgifter som säger att fritidsbåten inte sett fraktfartyget. De kan ha sett fartyget men kolliderat av andra skäl, även om det förstås är fullt möjligt att de inte sett fartyget öht.

Enligt uppgifterna hitills är det fartyget som inte sett fritidsbåten.

Okej, ja så kan det naturligtvis vara. Vilka skulle då vara skälen till att de inte kunde väja? Motorstopp är enda skälet jag kan komma på.
Citera
2026-07-31, 16:43
Medlem
Computerzs avatar
Jag läser på DN.se att kaptenen har gripits misstänkt för annans död och vårdslöshet i sjötrafik. Samtidigt så står det att en lots var ombord och hjälpte till. Hur fungerar det med en lots egentligen? Är hen ombord på fartyget och styr eller står han bredvid och ger goda råd om lämplig farled, hastighet osv? Är han i en båt framför fartyget som bogserar ut fartyget ur den lokala skärgården? Vilket ansvar vilar på honom? Gör hen några kontroller ombord att alla säkerhetsinstrument fungerar som de ska?
Citera
2026-07-31, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Det finns dom som har motorcykeldräkt med hjälm å alla skydd när de sitter i bil också.
Det har sannolikt större chans att komma undan en olycka bättre än de som inte har det.

Jag har seglat i 50+ år å aldrig nånsin har någon som ska bli varande under däck haft flytväst på sig.
Du kan bara försöka å krypa till kojs med en på dig så förstår du lite mer…
Vad du har upplevt handlar om vad din pappa lärt dig, det är inget att referera till.

Man sover alldeles utmärkt med flytväst på både i sittbrunnen och i hytten och faktiskt ännu bättre i en räddningsväst, jag har några år mer än dig på sjön...

fö otroligt fjantig jämförelse med MC hjälm, antar att du hör till de som ej har säkerhetsbälte på dig i flygplanet efter att lampan släckts också! Smartskallar ska man undvika att följa efter har jag lärt mig
Citera
2026-07-31, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire

Fritidsbåtar ska alltid hålla undan för yrkessjöfart och stora fartyg i trånga farleder, eftersom de har svårt att manövrera.
Så är det och det vet även denna pappa nu.

Ge dig inte ut på saker du inte behärskar, ödmjukhet för havet är en mycket bra inställning.
Citera
2026-07-31, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Länka till att pappan är förhörd

Det behöver inte länkas. Det har stått i flera media. Redan första dagen.
Citera
2026-07-31, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Precis. Vi har pratat om den dåliga sikten under kapellet. Men även om snipan färdades i farleden söderut och blev påkörd bakifrån så är det så otroligt att snipan lyckas befinna sig exakt framför fartyget som är ca 15 meter brett. Om skepparen i snipan tittar på sjökortet så borde han ju lägga sig lite åt sidan. De har ju flera hundra meter i bredd att samsas på.
Enligt den markering av olycksplatsen som delats här så fanns det gott om utrymme för fartyget att passera snipan..... Men det är klart att såg de inte snipan av någon anledning så har de inte tagit ut svängen.
Citera
2026-07-31, 16:49
Medlem
Lotsen har aldrig ansvar juridiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Computerz
Jag läser på DN.se att kaptenen har gripits misstänkt för annans död och vårdslöshet i sjötrafik. Samtidigt så står det att en lots var ombord och hjälpte till. Hur fungerar det med en lots egentligen? Är hen ombord på fartyget och styr eller står han bredvid och ger goda råd om lämplig farled, hastighet osv? Är han i en båt framför fartyget som bogserar ut fartyget ur den lokala skärgården? Vilket ansvar vilar på honom? Gör hen några kontroller ombord att alla säkerhetsinstrument fungerar som de ska?
Citera
2026-07-31, 16:52
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Vad du har upplevt handlar om vad din pappa lärt dig, det är inget att referera till.

Man sover alldeles utmärkt med flytväst på både i sittbrunnen och i hytten och faktiskt ännu bättre i en räddningsväst, jag har några år mer än dig på sjön...

fö otroligt fjantig jämförelse med MC hjälm, antar att du hör till de som ej har säkerhetsbälte på dig i flygplanet efter att lampan släckts också! Smartskallar ska man undvika att följa efter har jag lärt mig

Min far lärde mig grunderna i sjömanskap. Det är så det oftast fungerar. Lärdomar går i generationer.
Sen har jag i 50+ år utvecklat sjömanskapet genom egna erfarneheter-
I sittbrunnen har man självklart flytväst, försöker du slå in öppna dörrar?
I styhytten också!

Men vi snackar om UNDER däck.

Där kan flytvästen vara ett hinder när man snabbt ska upp igenom trånga luckor om båten är på väg ned. Selen kan sätta sig fast etc.
Bättre då att flytvästen är lättåtkomlig alldeles utanför luckorna.

Så tugget att man sover iunder däck med flytväst på är inget annat änd landkrabbegissningar
Citera
2026-07-31, 16:53
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagtorn
Enligt den markering av olycksplatsen som delats här så fanns det gott om utrymme för fartyget att passera snipan..... Men det är klart att såg de inte snipan av någon anledning så har de inte tagit ut svängen.

Jo men det är även ett mysterium att snipan lyckas befinna sig där exakt framför fartyget. De kan ju lägga sig hundra meter åt sidan utan problem även om de färdas i farleden söderut. Det är verkligen jättebrett.
Citera
2026-07-31, 16:57
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagtorn

Det är 750 m mellan Katten och 13 metersgrundet (som fartyget som sticker 4m lätt går över vid akut livsfara)
Så hade han sett å girat hade det inte varit några problem, fastän AI-runkaren påstår att farleden bara är 200m bred. Frågår vad som hänt om fartyget girat utanför dessa snäva 200m ? INGET.

Problemet är att de inte såg/inte märkte nåt som helst.
Ouppmärksamhet, javisst.

Men det e snack om en mängd olika lyckliga oberoende omständigheter som lett till kraschen.
Stalltipset är att båda kommer att klandras
Citera
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Tjatar lite om det här men hela olyckan är så otrolig när det är så gott om utrymme. Om snipan åkt i 6 knop så förflyttar den sig 3 meter per sekund. Så på några sekunder har den passerat fartygets bredd om snipan korsat farleden i 90 grader.

Så det är helt otroligt att de lyckas befinna sig på samma plats samma sekund. Även om snipan legat mitt i farleden på väg söderut så räcker det med att den ligger 10 meter åt sidan så blir den inte träffad.
Ja olyckan känns så osannolik så man undrar faktiskt om inte snipan rammade fraktfartyget med flit, sannolikheten för att lyckas med det skulle i alla fall va större än att lyckas krocka av misstag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Dom låg väl och sov, sover du med flytväst på i ruffen? Sen när dom gick ut på däck så hann dom väl inte sätta på sig flytvästar.

Eller vänd på frågan. Lägger du dig och sover med ditt barn under en riskfylld båtfärd.
Enligt många så har ju vädret varit så hemskt att man nästan inget kan se framför sig. Att se ett stort fartyg var omöjligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in