2026-07-31, 15:31
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Han var kraftigt berusad så lite synd då han hade kunnat vara ett mkt bra vittne

Dom försökte dessutom prova med hypnos med honom för hans vittnesmål är svagt då han borde sett och minnas mkt mer
Det handlar nog mer om att du inte vill att hans uppgifter ska stämma.
Citera
2026-07-31, 15:32
Medlem
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Den skäggige björkman med ljus mössa och ljusa byxor står vänd mot henne norrut. Manspersonen fru Palme beskriver avlägsnar sig österut springande in i gränden. Stannar upp en bit och vänder sig om kortvarigt för att sedan fortsätta vidare. En iaktagelse som bekräftas av Johansson, som såg mördarens flyktväg ända tills denne nådde de första trappstegen. Han anför därutöver ett signalement som också i övrigt stämmer med fru Palmes. Liksom Svensson, som kan anses vara ett av de bäst placerade vittnen.

Att med de föruttsättningarna och fakta hävda att det är glasklart att Lisbeth beskriver Björkman är milt uttryckt märkligt.

Men undertecknad får väl ta en riktigt tung kurs i kritiskt tänkande och sedan landa i samma slutsats så är saken därefter ur världen.

Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tror det kallas önsketänkande. Det enda som pekar på att hon skulle sett AB istället för mördaren i första skedet är att blå jacka faktiskt inte stämmer. Men nu vet vi ju att det objektivt sett med bra förklaringsmodell går att tolka vittnesmålen som att GM hade blå jacka.

Och jag vill gå så långt som att säga att om man anser Tensonmannen eller Grandmannen är mördaren, då kan man omöjligt hävda att mördaren hade rock.

Jag är 95% säker mördaren hade blå jacka, så övertygande är förklaringsmodelen.. När jag teoriserar om Grandmannen eller Tensonmannensom GM är jag 100%.

Man kan garanterat träta om kategoriseringarna, men i min egen indexering kom jag fram till:

Blå jacka: 4 (antal vittnen)
Kan passa med båda: 5
Mörk rock: 10

Den kategoriseringen är i mina ögon snålt räknat mot min egen position. Drar man bort exempelvis Lisbeth eller den velande Björkman från blå jacka, och lägger till exempelvis Nieminen på mörk rock kan siffrorna istället bli:

Blå jacka: 2
Kan passa med båda: 6
Mörk rock: 11

Att mot bakgrund av siffror som dessa prata om 95 procent, 100 procent, "övertygelse" och liknande om blå jacka hänger inte ihop.

Frågan är om det snarare är här önsketänkandet uppstår, med ursprung i gärningsmannaprofilen, Grandmannen och Tensonmannen vi inte ens vet var inblandad i MOP.

Att GM har mörk rock betyder inte att SE är gärningsmannen, varannan man i Stockholm hade en mörk rock vintern 1986. Exempelvis den troliga kombinationen svart rock och jägarmössa utesluter snarare SE.

Rörande Lisbeth kan man lika gärna vrida på argumentet. Eftersom hon går emot den absoluta merparten av vittnenas beskrivning om ytterplagget ökar chansen (eller risken) att hon gjorde en förväxling. Hade en sådan skett hade säkert personligheten LP haft svårt att medge detta.
Citera
2026-07-31, 15:32
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Tja det fanns kepsar förr som såg lite stickade ut bakifrån
Var det en sådan du menar att SE hade på sig?

Tycker du att skissen AB gör överensstämmer med en sådan?
Citera
2026-07-31, 15:34
Medlem
Citat:
Björkman fick en glimt av gärningsmannen från sidan också:

"Han ser samtidigt den man som gått med armen runt Palme vända sig ett halvvarv runt i riktning mot Tunnelgatan och ta två (2) spänstiga steg och försvinna ur blickfånget."

Han hade i alla fall läge att notera en eventuell keps.

Ja läge hadde han, men det beror på vad man kollar på. Då borde han tex ha sett mördarens ansikte i profil också.
Citera
2026-07-31, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Var det en sådan du menar att SE hade på sig?

Tycker du att skissen AB gör överensstämmer med en sådan?

Nu var vel inte AB någon Rembrandt eller Anders Zorn heller. Man får ta det för vad det är.
Citera
2026-07-31, 15:40
Medlem
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Varken Grandmannen eller Tenson är bekräftade mördare. Och Grandmannen är vel mer en «flytande massa», beskrivningen av Tenson ytterst oklar.

Bättre att kolla på det som händer på mordplatsen och vidare isåfall.

Både Grandmannen och Tensonmannen måste anses intressanta till följd av vad som händer, men det är en viss, smygande Cluedo-logik i att han/dem måste vara gärningsmannen. D.v.s att GM per definition står att finna i personerna runt mordplatsen.

Det räcker med att GM har en medhjälpare som släpper av honom i bil strax söder om mordplatsen, och han kan vara en helt ny person som uppstår i förloppet. Alternativt en helt annan tidigare okänd, exempelvis Gudrun Wigerstams Rökaren.

En intressant grej med den mannen är att han står i en sorts spegelvänd version av mordplatsen. Det vill säga i en korsning, bakom en avfasning, där Palme skulle kunna passera honom på hans höger-sida om han går mot Rådmansgatan.
Citera
2026-07-31, 15:51
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Vi som misstänker SE för att vara statsministermördaren gör det för att att han bevisligen var på mordplatsen (eller dess omedelbara närhet) "när det hände" (citat LGWP våren 2018), sedan fortsatte GW: Det bör vara utgångspunkten för varje sådan här efterforskning ... nu blev det inte så i det här fallet ... det var inte en utredning när en sådan är som bäst.

Eftersom vi inte fått det klarlagt vad Engström höll på med efter att han lämnade bygget runt 23.20-tiden för att återvända i upprivet tillstånd 15-20 minuter senare så kommer naturligtvis SE-spåret leva. Till det kommer hans märkliga förväxlingshistoria som förmodligen kom till för att förekomma utpekanden.

Även CA har setts i närheten av mordplatsen men det var flera år efter mordet, på ett kafé har jag för mig.
SE-hypotesen är också tydligare.

Den binder som sagt ihop en hel del saker som då förklaras :
*YN:s väskobservation (15*20 cm i vänster hand)
*den starka chocken när SE återkommer till Skandia (kan knappt prata rent)
*den starka oron som veckopendlaren överhör att ha blivit förväxlad med GM
*varför SE ger sig in i utredningen och ska ändra signalement på så lösa grunder. ("dem sprang ditåt" och "blå täckjacka")

Den går inte från ett så enormt svängrum som vi sett prov på här : från
att i princip allt SE säger är sant ... till
att i princip allt SE säger är falskt

.. och som ändå inte förklarar ovanstående punkter !

Men SE-hypotesen är helt klart också som ett rött skynke för vissa
Citera
2026-07-31, 15:53
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
Man kan garanterat träta om kategoriseringarna, men i min egen indexering kom jag fram till:

Blå jacka: 4 (antal vittnen)
Kan passa med båda: 5
Mörk rock: 10

Den kategoriseringen är i mina ögon snålt räknat mot min egen position. Drar man bort exempelvis Lisbeth eller den velande Björkman från blå jacka, och lägger till exempelvis Nieminen på mörk rock kan siffrorna istället bli:

Blå jacka: 2
Kan passa med båda: 6
Mörk rock: 11

Att mot bakgrund av siffror som dessa prata om 95 procent, 100 procent, "övertygelse" och liknande om blå jacka hänger inte ihop.

Frågan är om det snarare är här önsketänkandet uppstår, med ursprung i gärningsmannaprofilen, Grandmannen och Tensonmannen vi inte ens vet var inblandad i MOP.

Att GM har mörk rock betyder inte att SE är gärningsmannen, varannan man i Stockholm hade en mörk rock vintern 1986. Exempelvis den troliga kombinationen svart rock och jägarmössa utesluter snarare SE.

Rörande Lisbeth kan man lika gärna vrida på argumentet. Eftersom hon går emot den absoluta merparten av vittnenas beskrivning om ytterplagget ökar chansen (eller risken) att hon gjorde en förväxling. Hade en sådan skett hade säkert personligheten LP haft svårt att medge detta.
Jag själv tror att mörkblå täckjacka är rätt. Men det är ju visserligen påverkat av att jag tror att tensonmannen är gm och att ACR/GS man uppe på åsen troligtvis är det också.

Ska man kolla på morplatsen måste man dock komma ihåg att räkna in avstånd på vittnena. Ju närmare man kommer desto mer graviterar folk mot jacka.

Man ska också komma ihåg att ta med hur mycket detaljer de uppger. De som uppger jacka kan uppge mer detaljer och med precist vad det är för sort. AH pekar väl ut en sort jacka på bild dessutom.
Det är lätt att på håll uppfatta en uppknäppt jacka som det vaga "mörk rock", men det är svårare att uppfatta en mörk rock som det mer precisa "blå täckjacka".

Vad gäller LP så är det också så att hon inte beskriver en jacka som är så lik ABs som det framställs. För det första är inte ABs jacka mörkblå. Den går heller inte en bit nedanför midjan. Det är heller inte en "äldre typ som man inte ser så ofta i Sverige".
Så är det en sammanblandning är det dessutom också en felaktig beskrivning av jackan. Som av en slump då råkar ha överensstämmande detaljer med vad andra mordplatsvittnen och vittnen längs möjlig väg för gm uppger..
Citera
2026-07-31, 15:56
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Nu var vel inte AB någon Rembrandt eller Anders Zorn heller. Man får ta det för vad det är.
Det var du som nyss sa att att det stämde perfekt.

Nu gör det inte det längre alltså. Nu är det bara en dålig skiss.

Det ska till en rejält dålig konstnär för att rita en gubbkeps sådär, det får man ju hålla med om.
Citera
2026-07-31, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
LJ sa blå jacka. Sen sa han i ett förhör att det skulle kunna vara rock. Senare i samma förhör säger han blå jacka. Efter det säger han så vitt jag sett enbart blå jacka.

Löht säger i förhör att AB till henne sagt att mördaren hade blå jacka.

Här är omdömen om löpstilen som förekommer i flera olika vittnens förhör: Tungt, framåtlutat, långsamt, ovan löpare

Lisbet har så vitt jag vet aldrig beskrivit jackan som samma typ AB hade. 1 mars: "En blå, något litet ”bullig”, täckjacka som gick en bit nedanför midjan". Dvs inte en midjelång mycket bullig jacka.

Vi vet inte om YN såg mördaren.

Vittnesexperter har sagt att det inte är omöjligt att Lisbet gör en korrekt beskrivning av mördarens ansikte. Det finns ingen konsensus i att hon skapat något som inte fanns.

LJ sade mörkt dunjacka först men var osäker på om det var en jacka eller rock. Han sade inte blå jacka som du påstår. Redan i andra förhöret var han osäker på rock eller jacka och längden på den.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Lars-Jeppsson.pdf

10 av 12 mordplatsvittnen sade rock/kappa eller ulster- inte en blå, lite bullig täckjacka. Sannolikt hade gm en svart, mörk rock som gick ner till knähöjd. En del ansåg att den fladdrade. Lisbet förväxlade sannolikt sina intryck efteråt- vittnena Anders B och kanske Lars J blå, lite bulliga jackor blev gm klädsel för henne. Men man ska inte förlita sig på vad Lisbet sade pga att hon blev svårt chockad och påstod sig ha sett gm utseende/ansikte. I första riktiga förhöret dagen efter såg hon bara gm snett bakifrån springa in i gränden- inget ansikte och ingen blick.

https://www.mhskanland.net/page47/page39/page39.html

I första polisförhöret på mordnatten sade Anders B att gm hade en mörk rockliknande plagg som gick ner till knäna- inte en blå jacka som du påstår.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Anders-Bj%C3%B6rkman.pdf

https://wpu.nu/wiki/Anders_Bj%C3%B6rkman

(FB) Skandiamannen
Citera
2026-07-31, 16:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Varken Grandmannen eller Tenson är bekräftade mördare. Och Grandmannen är vel mer en «flytande massa», beskrivningen av Tenson ytterst oklar.

Bättre att kolla på det som händer på mordplatsen och vidare isåfall.

Du verkar inte förstå ordet "om". Fokusera på att läsa ordentligt istället för att logga in och ut...
Citera
2026-07-31, 16:08
Medlem
Citat:
De sedvanliga upprepningarna och länkbombningarna. De första förhören finns i högupplösta versioner på:

www.it.demokrati.nu

Vem som helst kan gå in där och räkna själv och därefter konstatera att påståendet att tio av tolv vittnen nämner rock är fullständigt fel. Det tar inte särskilt länge att konstatera att det verkliga förhållandet är sju rockar visavi fem jackor.

Gärningsmannen stannade upp kortvarigt och vände sig om också enligt Hans Johansson, som såg mördaren hela vägen ända tills denne nådde de nedersta trappstegen.

Angående Jeppson har du fel. Det är bara att fråga honom själv:

"Vid första förhöret nere på Sveavägen samma kväll, då var det tillförlitligt."

"Ja, först var det en polisman som snacka om att-, nå' andra beskrivning om rock, men då vart jag väldigt förvirrad och visste inte alls hur det skulle gå ihop."

"Det fladdrade inte?

J: Nenej."

Jeppson har inte ändrat sig om jackan, trots att han uppenbarligen påverkats av vad andra uppgett.

Nej man ser lätt i Borgnäs program att 10 av 12 mordplatsvittnen sade i mars 1986 mörk rock/kappa eller ulster som gick ner till knähöjd. En del ansåg att den fladdrade- inte en blå lite bullig täckjacka. I en annan beräkning ansåg 15 av 19 mordplatsvittnen att gm hade det och inte en blå, lite bullig täckjacka. Det var faktiskt bara Lisbet som sade det i mars 1986. Att ett par st ändrar sig senare är inte tillförlitligt.

Anders B som var det närmaste vittnet och redan på mordnatten sade han att gm hade en mörk rock som gick ner till knäna- inte en blå, lite bullig täckjacka. Det var han själv som hade det och vittnet Lars J.

Enligt vittnet Yvonne N hade mannen hon såg en mörk rock som gick ner till knähöjd och hon såg att den fladdrade mycket. Det gör inte en blå, lite bullig täckjacka som t ex Anders B och Lars J hade på sig. Det är hög sannolikhet att det var gm som hon såg.

LJ sade mörkt dunjacka först men var osäker på om det var en jacka eller rock. Han sade inte blå jacka. Redan i andra förhöret var han osäker på rock eller jacka och längden på den.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

https://www.youtube.com/watch?v=vKt4u5sESb8&list=PLHo3M8euqzEZN5RztwnanLdP icEfAdU8H&index=12

https://www.youtube.com/watch?v=1P6iCPrRRXQ

https://www.youtube.com/watch?v=734G3RBNnNo

(FB) Skandiamannen
Senast redigerad av Niklasgl87 2026-07-31 kl. 16:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in