Citat:
Ursprungligen postat av
Thurizas-09
Den skäggige björkman med ljus mössa och ljusa byxor står vänd mot henne norrut. Manspersonen fru Palme beskriver avlägsnar sig österut springande in i gränden. Stannar upp en bit och vänder sig om kortvarigt för att sedan fortsätta vidare. En iaktagelse som bekräftas av Johansson, som såg mördarens flyktväg ända tills denne nådde de första trappstegen. Han anför därutöver ett signalement som också i övrigt stämmer med fru Palmes. Liksom Svensson, som kan anses vara ett av de bäst placerade vittnen.
Att med de föruttsättningarna och fakta hävda att det är glasklart att Lisbeth beskriver Björkman är milt uttryckt märkligt.
Men undertecknad får väl ta en riktigt tung kurs i kritiskt tänkande och sedan landa i samma slutsats så är saken därefter ur världen.
Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Jag tror det kallas önsketänkande. Det enda som pekar på att hon skulle sett AB istället för mördaren i första skedet är att blå jacka faktiskt inte stämmer. Men nu vet vi ju att det objektivt sett med bra förklaringsmodell går att tolka vittnesmålen som att GM hade blå jacka.
Och jag vill gå så långt som att säga att om man anser Tensonmannen eller Grandmannen är mördaren, då kan man omöjligt hävda att mördaren hade rock.
Jag är 95% säker mördaren hade blå jacka, så övertygande är förklaringsmodelen.. När jag teoriserar om Grandmannen eller Tensonmannensom GM är jag 100%.
Man kan garanterat träta om kategoriseringarna, men i min egen indexering kom jag fram till:
Blå jacka: 4 (antal vittnen)
Kan passa med båda: 5
Mörk rock: 10
Den kategoriseringen är i mina ögon snålt räknat mot min egen position. Drar man bort exempelvis Lisbeth eller den velande Björkman från blå jacka, och lägger till exempelvis Nieminen på mörk rock kan siffrorna istället bli:
Blå jacka: 2
Kan passa med båda: 6
Mörk rock: 11
Att mot bakgrund av siffror som dessa prata om 95 procent, 100 procent, "övertygelse" och liknande om blå jacka hänger inte ihop.
Frågan är om det snarare är här önsketänkandet uppstår, med ursprung i gärningsmannaprofilen, Grandmannen och Tensonmannen vi inte ens vet var inblandad i MOP.
Att GM har mörk rock betyder inte att SE är gärningsmannen, varannan man i Stockholm hade en mörk rock vintern 1986. Exempelvis den troliga kombinationen svart rock och jägarmössa utesluter snarare SE.
Rörande Lisbeth kan man lika gärna vrida på argumentet. Eftersom hon går emot den absoluta merparten av vittnenas beskrivning om ytterplagget ökar chansen (eller risken) att hon gjorde en förväxling. Hade en sådan skett hade säkert personligheten LP haft svårt att medge detta.