2026-07-31, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoZHackenbush
Du avser troligen 0,2 promille …
Visst, tack för påpekandet.
Citera
2026-07-31, 16:33
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Ärtsoppa och pannkakor eller plättar som vi säger här i norr är ju en lunchklassiker och en av mina favoriträtter.
Helst ska man ju dricka punsch till men tyvärr ska man ju i regel köra bil eller jobba efter lunchen så det blir ju lite svårt. Min gamla lunchrestaurang bjöd ibland på punsch men tyvärr skulle jag ju alltid ta bilen (alkohol var inte lika tabu på jobbet på 80-90-talet.)

Men hur ska punschen intas egentligen?
Igår åt jag Ärtsoppa och plättar hemma och bjöd mig själv på punsch, jag drack det i små klunkar till ärtsoppan.

Skulle jag ha druckit punschen efteråt istället eller vilket är det korrekta sättet?

Finns två versioner. Kyld med frostat glas. Eller varm.

Glöm inte rimmad bog och Johnnys senap.
Citera
2026-07-31, 16:58
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersStenberg
Torr? Är det ironi rakt igenom?
Nix. Ingen ir0n1.

I vår värld, är punch torr i tonen och vuXXen i noten.¨

De som insisterar på söt punch får sitta vid ett eget bord, bredvid bordet för telningarna som inte får nå'ra stakka drycker.
Citera
2026-07-31, 17:41
Medlem
R.Wackss avatar
Till kaffe svalt, till ärtor hett, du dryck kommen av trogen ätt, svenskars vett och etikett.
Citera
2026-07-31, 17:50
Medlem
MrKyotos avatar
Inte ätit ärtsoppa och pannkakor på många år men blev sugen nu. Att dricka punsch till har jag aldrig gjort men nog alltid varit sugen att testa. Mycket bra och intressant tråd detta.

🧐
Citera
2026-07-31, 18:15
Medlem
Varm punsch ska det vara till ärtsoppa. Någon föreslog att den skulle vara i soppan? Sten Broman hade en variant där ärtorna (torra) fick svälla i punsch innan tillagning. Har inte smakat det men han berättade om detta i något program på tv minns jag från jag var liten/mindre. Detta ska även funnits, åtminstone tidigare, på om det var Grand Hotel i Lund.
Citera
2026-07-31, 19:31
Medlem
Först en stor sked brännhet ärtsoppa direkt från kokande kastrull.

Näv smävtan bliv outhävdlig tav man punschen att schyla med och man missav fmaken föv att munnen vedan domnat bovt av bvännfkadovna.

Det är den minnesbild som dyker upp när jag hör begreppet "ärtsoppa med punsch".

Pfffrrrtt*
Senast redigerad av ziggehej 2026-07-31 kl. 19:35.
Citera
2026-07-31, 19:33
Medlem
Imnshos avatar
Nä fy fan, punsch har jag aldrig gillat. För sötsliskigt. "Torr" punsch är väl bara en nyansskillnad på sockerhalten.

Ärtsoppa och pannkaka är bland de få rätter där mjölk passar bäst. Annars gäller öl, vatten eller vin.

PS. När jag gick i gymnasiet på 70-talet tog vi med en flarra Carlshamn till matbespisningen en torsdag. Det var inte populärt bland kökspersonalen där. Speciellt inte hos "bulldoggen", som var en barsk kärring av den gamla stammen.
Senast redigerad av Imnsho 2026-07-31 kl. 19:35.
Citera
2026-07-31, 20:00
Medlem
Punsch är är en gammal tradition och ska drickas varm som även andra spritsorter både conjac och whiskey ska vara ljummen för att frigöra alla smaker! De som inte gillar smaken dricker det kallt hur som helst så ser jag det lite mer som tradition än så jävla mäktigt....lite som ostron på nyårsafton eller surströmming i Norrland gott? Nja finns ju andra smakupplevelser som är bättre men nån måste ju bevara sveriges traditioner ..ja just det vi har ju inga..undrar om inte även det kommer från Tyskland?
Citera
2026-07-31, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Nä fy fan, punsch har jag aldrig gillat. För sötsliskigt. "Torr" punsch är väl bara en nyansskillnad på sockerhalten.

Ärtsoppa och pannkaka är bland de få rätter där mjölk passar bäst. Annars gäller öl, vatten eller vin.

PS. När jag gick i gymnasiet på 70-talet tog vi med en flarra Carlshamn till matbespisningen en torsdag. Det var inte populärt bland kökspersonalen där. Speciellt inte hos "bulldoggen", som var en barsk kärring av den gamla stammen.

Du skulle ju kunna testa att blanda lite punsch i mjölken...
Citera
2026-07-31, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Man dricker den till ärtsoppan. Gärna lite ljummen, gjorde jag senast igår.
Rekomenderar denna punsch:
https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fproduct-cdn.systembolaget.se%2Fproductimages%2F32121606%2F 32121606_400.p ng&tbnid=pA_7gfN66kJHtM&vet=1&imgrefurl=https%3A%2 F%2Fwww.systembolaget.se%2Fprodukt%2Fsprit%2Fbeste s-punsch-20802%2F&docid=dyGXgnsrzwFViM&w=400&h=1044&source= sh%2Fx%2Fim%2Fm5%2F1&kgs=fadae4d23add9f60&shem=eps d1%2Cnisbtsa2%2Cnisbtsal%2Crimspwouoe

PS. Plättar är en mindre version av pannkaka.
Nej punch skall drickas med krossad is i inte ljummen det blir liksom en kontrast till den varma soppan
Citera
2026-07-31, 20:20
Medlem
Amors avatar
Bra smakkombo då ärtsoppa har mycket sötma som möter sötman i punschen. Så inte bara trevlig tradition, funkar på riktigt smakmässigt också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in