2026-08-03, 22:36
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajseluring
Inga pannkakor på bordet överhuvudtaget.
Ärtsoppan är ju traditionell torsdagsmat sen 700 år tillbaka och då åt man inga pannkakor de första 550 åren. Och knappt de senaste 150 åren heller. Rätt sent tillbehör för att inte tala om vispad grädde till pannkakor.

Men utvecklingen går framåt.
Menar du att ärtsoppa och pannkakor inte är en klassisk svensk lunchrätt på torsdagar?
Citera
2026-08-03, 22:48
Medlem
Citat:
Ärtsoppan är ju traditionell torsdagsmat sen 700 år tillbaka och då åt man inga pannkakor de första 550 åren. Och knappt de senaste 150 åren heller. Rätt sent tillbehör för att inte tala om vispad grädde till pannkakor.
Ärtsoppa och pannkakor på torsdagar är definitivt en tradition, i alla fall sedan femtio år tillbaka. Numera ser jag det dock sällan på lunchmenyerna.

Punsch till fick vi dock aldrig i skolan. Vare sig varm eller kall.
Citera
2026-08-03, 23:08
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:

Men utvecklingen går framåt.

Nu handlade ju tråden om punschdrickandet till ärtsoppan. Hur den intogs för 700 år sedan är alltså tämligen irrelevant i sammanhanget.
Citera
2026-08-04, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Nu handlade ju tråden om punschdrickandet till ärtsoppan. Hur den intogs för 700 år sedan är alltså tämligen irrelevant i sammanhanget.

Traditionen är från mitten av 1850 talet och inget annat. Om man ska debattera någonting av tradition är det viktigt att känna till varifrån det kommer.

Lite som att många i Sverige numera tror att en grekisk biskop kommer på besök på julafton.

Studentikost skämt. Drickes varm. Inga pannkakor.
Citera
2026-08-04, 16:15
Medlem
Ja det här med jobbet och all pk har ju förstört det hela lite. Precis som dig minns jag 80-talet och då kunde man sänka några glas på en jobblunch och ingen höjde på ögonbrynen.

Idag blir det bara punsch när jag jobbar hemifrån, och då ett rejält glas på kanske 1.5dl till ärtsoppan.

Jag sippar på det genom hela måltiden, typ som ett glas vin
Citera
2026-08-04, 18:14
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Traditionen är från mitten av 1850 talet och inget annat. Om man ska debattera någonting av tradition är det viktigt att känna till varifrån det kommer.

Lite som att många i Sverige numera tror att en grekisk biskop kommer på besök på julafton.

Studentikost skämt. Drickes varm. Inga pannkakor.
Du verkar lite tvärsöver🙂
På enbart ärtsoppa blir en arbetskarl inte mätt för fem öre, nej efter soppan måste man trycka i sig 6-8 plättar (eller pannkakor som ni säger för att stå sig fram till middagen!
Citera
2026-08-07, 15:36
Medlem
Frater_Frags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Den är väl återupplivad? Dock bara i beställningssortimentet och med kollikrav på sex flarror:
https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/gronstedts-5024302/

Oh! Undrens tid är inte förbi!
Citera
2026-08-07, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
På enbart ärtsoppa blir en arbetskarl inte mätt för fem öre, nej efter soppan måste man trycka i sig 6-8 plättar (eller pannkakor som ni säger för att stå sig fram till middagen!
Eller en rullpizza med extra allt. Dags att modernisera lite ytterligare.
Citera
2026-08-07, 16:52
Avstängd
Citat:
Eller en rullpizza med extra allt. Dags att modernisera lite ytterligare.
Ärtsoppa och kebabpizza med jordgubbssylt är inte så dumt.
Citera
2026-08-07, 16:55
Medlem
groovesnuss avatar
När jag gick på Chalmers på 80-talet så serverades ärtsoppa i matsalen varje torsdag. Till det kunde man köpa varm punsch. Flaskorna stod i varmvattenbad bakom disken.
Citera
2026-08-07, 18:38
Medlem
orrtupps avatar
I torsdags fick jag ärtsoppa och pannkaka på min lokala cooprestaurang, tyvärr ingen punsch förstås.
Citera
2026-08-27, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Ärtsoppa byggde det svenska riket. Duger nog för dig också!
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in