2026-07-31, 14:42
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Plättar i norr och pannkakor i söder är samma sak som redan redovisats i tråden.
Man ställer väl snapsglaset mitt i sopptallriken så att den värms upp.
Blir det inte väldigt kladdigt?
Citera
2026-07-31, 14:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Blir det inte väldigt kladdigt?
Typ som sex. Inte värre än så.
Citera
2026-07-31, 14:51
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
PLÄTTARNA måste man ju I alla fall dricka mjölk till.
Starkmjölk (3,0 procent fett) till plättarna, ja. Inte till ärt'era. Där bara punch i glaset.
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Nej punchen ska värmas upp.
Vi kan i förhandling sträcka oss till ljummen punch. Upphettad i kastrull, lär få den redan låga styrkan att förflyktigas. Huga.
Citera
2026-07-31, 15:27
Medlem
ps870s avatar
Jag dricker den varm till ärtsoppan i en punchbägare i silver:
https://eskilstunaauktionsverk.se/auktion/objekt/punschb%C3%A4gare-i-silver-2-st/22786

Hoppa över Flaggpunch, köp Roslagspunch istället
Citera
2026-07-31, 15:44
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Starkmjölk (3,0 procent fett) till plättarna, ja. Inte till ärt'era. Där bara punch i glaset.Vi kan i förhandling sträcka oss till ljummen punch. Upphettad i kastrull, lär få den redan låga styrkan att förflyktigas. Huga.

Vill man dricka spritdrycken varm så rekommenderar jag att man införskaffar en värmare. Vi har två stycken i barskåpet som brukar åka fram till vintern om man är sugen på konjak i kylan. Ser ungefär ut som den här modellen.

https://www.kitchnsverige.se/servering/glas/cognacglas/barcraft-set-cognacsglas-varmare/
Citera
2026-07-31, 15:45
Medlem
HBTKuks avatar
Jag gör då och då ett storkok ärtsoppa och bjuder in nära och kära. Då serveras alla ett väl tilltaget glas varm punsch. Inte små värmeljushållare att dricka ur.
Citera
2026-07-31, 15:56
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Vi kan i förhandling sträcka oss till ljummen punch.

Ja, temperaturen på punschen är viktig. Den får inte överstiga 40 grader Celsius.
Citera
2026-07-31, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Typ som sex. Inte värre än så.

Jag har testat det, inte någon större upplevelse, då var sex isåfalll mycket bättre (vilket jag också testat).
Citera
2026-07-31, 16:14
Medlem
Citat:
Min gamla lunchrestaurang bjöd ibland på punsch men tyvärr skulle jag ju alltid ta bilen (alkohol var inte lika tabu på jobbet på 80-90-talet.)
6 cl punsch, 26% alkohol, ger ungefär 2 promille, så även om jag inte rekommenderar det kan man ta en sådan till lunchen och sedan ut och köra lagligt.

Vet att den ska vara varm, men jag föredrar kall, och att dricka den under måltiden, inte snapsa den. Har varit med om någon som hällt drycken i ärtsoppan.
Citera
2026-07-31, 16:17
Medlem
Citat:
Ärtsoppa och pannkakor eller plättar som vi säger här i norr är ju en lunchklassiker och en av mina favoriträtter.
Helst ska man ju dricka punsch till men tyvärr ska man ju i regel köra bil eller jobba efter lunchen så det blir ju lite svårt. Min gamla lunchrestaurang bjöd ibland på punsch men tyvärr skulle jag ju alltid ta bilen (alkohol var inte lika tabu på jobbet på 80-90-talet.)

Men hur ska punschen intas egentligen?
Igår åt jag Ärtsoppa och plättar hemma och bjöd mig själv på punsch, jag drack det i små klunkar till ärtsoppan.

Skulle jag ha druckit punschen efteråt istället eller vilket är det korrekta sättet?

Jag som trodde att man satte ära i att ha en mer avslappnad inställning till rattfylla i norr än i storswenska delar av landet!

OnT: Minns att jag sett edward blom snacka om det i något program för flera år sen, gräver du lite går det säkert att hitta. Jag har serverats varm punsch (till min förvåning) i ganska små likörkupor på en restaurang där man menade att det var tradition att punschen var varm. Så då kan jag tänka mig att tanken var att man skulle smutta lite på den.
Citera
2026-07-31, 16:30
Medlem
Citat:
Vi har alltid just sippat punchen i små klunkar så att räckt ärtsoppan igenom.

God tråd, orrtupp. Vi behöver alla tillsammans återuppväcka till det växande folket genuint svenska bordstraditioner. Tänk alla nya svenskar, ofta okunniga om klassikern "ärter å punch".

Punch, bör vara kall, torr och gratis för gästerna. Märke: Facil, om än i nödfall Carlshamns Flagg. Har ni torrare varianter, så dela i tråden.

Torr? Är det ironi rakt igenom?
Citera
2026-07-31, 16:31
Medlem
HugoZHackenbushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
6 cl punsch, 26% alkohol, ger ungefär 2 promille, så även om jag inte rekommenderar det kan man ta en sådan till lunchen och sedan ut och köra lagligt.

Vet att den ska vara varm, men jag föredrar kall, och att dricka den under måltiden, inte snapsa den. Har varit med om någon som hällt drycken i ärtsoppan.
Du avser troligen 0,2 promille …
” 0,2 promille
Den första effekten av alkohol märks. Du känner dig varm, avspänd, glad och väl till mods. Din självkritik minskar och din reaktionsförmåga samt precision börjar försämras.”.
” 2,0 promille
Du har svårt att gå upprätt och ser dubbelt.”.
Citat från Beroendecentrum Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in