2026-07-31, 13:21
Medlem
halaltarzans avatar

Så det som var typ ett nödvändigt ont för att få förhållanden att hålla ihop då kärringarna utan östrogen i klimakteriet kunde bli både elaka och snurriga har alltså slagit tillbaka på männen?
Citera
2026-07-31, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Testosteron har inget samband med våldsbrott eller aggressionen. Det är en märklig urban legend, en "sanning" som inte är sann men muppar upprepar det tillräckligt mycket så det blir en "sanning".
Har alltid misstänkt detta.
Citera
2026-07-31, 13:46
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan

Så det som var typ ett nödvändigt ont för att få förhållanden att hålla ihop då kärringarna utan östrogen i klimakteriet kunde bli både elaka och snurriga har alltså slagit tillbaka på männen?

Nja. Jag skulle väl inte säga att preparatet har tagit fram främst för männens skull - även om man kan argumentera att

1. Omöjliga kärringar vill ingen ha att göra med, och skilsmässa pga torr & sur kärring kan ses som en "onödig" katastrof om den lätt kan förebyggas med piller och krämer, samt att

2. Varje kvinna har "rätt" till enkla och relativt billiga medel som dämpar det helvete som klimakteriet sägs vara, precis som vi har rätt till fri abort och subventionerade p-piller i ett fritt och demokratiskt land som Sverige.

Men faktum är att det handlar om ett könshormon, som nu distribueras väldigt fritt till i princip alla levande kvinnor över 14, och ja, jag tror det slår tillbaka kraftigt på männen. Ni lär ju också bli kvinnor tillslut, om utvecklingen fortsätter.
Citera
2026-07-31, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Har alltid misstänkt detta.

Då har du misstänkt korrekt. Däremot så kan jag upplysa dig lite grundläggande om testosteronets roll. I grunden så är testosteron det manliga "må bra" hormonet. Korrekta nivåer av testosteron ger fokus, energi, ett gott humör och att kroppen fungerar som den ska.

Går man lite djupare så kan vi se att korrekta nivåer av testosteron även gör dig mindre mottaglig för grupptänk och att blint förhålla sig till skadliga eller manipulativa normer i samhället. Mer sannolikt att du klarar av att se igenom detta, eller åtminstone inte blint ta emot sådant och istället oberoende och självständigt dra egna slutsatser. Detta är speciellt intressant med tanke på dagens utveckling och mäms testosteron nivåer.
Citera
2026-07-31, 13:49
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusminhund
Så det är kvinnors fel att fetma hos män är mycket vanligare i dag än för 50 år sedan. Övervikt kan leda till lägre nivåer av testosteron?

Fetman är inte den enda orsaken, det finns många spinkinga män också som har lågt testo. Jag har läst intressanta studier (länge sedan så jag har inga länkar, men det går säkert att googla fram för den som vill) som visar att den psykiska påverkan också är stor. Alltså att det kan vara psykosomatiska orsaker till lågt testo.

Experimenten gick ut på att de lurade män att de var ledaren i var sin grupp, alltså alla andra var statister med förhållningsorder men det visste inte försökspersonerna. När de andra männen haussade upp försökspersonen som en ledare, berömde honom, underordnade sig honom - då fick han en testosteronspike!

Det finns även någon undersökning som visar att pojkar i puberteten som uppfattar sig som låg-status i pojkgruppen får lägre testosteron PÅ GRUND AV det, och detta i sin tur leder till att penis inte växer ut till den fulla längden den kunde ha haft annars.

Så visst är det möjligt, att den barnuppfostran som varit vanlig och påbjuden av samhället de senaste decennierna, och som har gått ut på att man ska uppfostra pojkar och flickor lika, och att speciellt pojkaktigt beteende hos pojkar respektive flickaktigt beteende hos flickor ska uppfostras bort - och till och med bestraffas - kan påverka individerna inte bara psykiskt utan även fysiskt.
Citera
2026-07-31, 14:03
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Då har du misstänkt korrekt. Däremot så kan jag upplysa dig lite grundläggande om testosteronets roll. I grunden så är testosteron det manliga "må bra" hormonet. Korrekta nivåer av testosteron ger fokus, energi, ett gott humör och att kroppen fungerar som den ska.

Går man lite djupare så kan vi se att korrekta nivåer av testosteron även gör dig mindre mottaglig för grupptänk och att blint förhålla sig till skadliga eller manipulativa normer i samhället. Mer sannolikt att du klarar av att se igenom detta, eller åtminstone inte blint ta emot sådant och istället oberoende och självständigt dra egna slutsatser. Detta är speciellt intressant med tanke på dagens utveckling och mäms testosteron nivåer.

Jösses vad du skriver mycket svammel och dumheter.

Du drar allt ut ur arslet ditt, och är helt immun mot allt som heter vetenskap. Därför skriver du spaltmeter av svammel, men har aldrig någon enda källa till något, för allt drar du bara ur röven.

Vetenskapen har redan besvarat frågan om orsaken till eventuellt fallande testosteron: fetma och passiv livsstil. Möjligen även kvinnliga utsläpp av östrogen som hamnar i vårt dricksvatten, och giriga miljardärernas användning av skadliga kemikalier i plaster så de kan bli ännu rikare.
Senast redigerad av Din-gamla-mamma 2026-07-31 kl. 14:08.
Citera
2026-07-31, 14:06
Medlem
GertBennys avatar
En del svenska män, framför allt yngre har väldigt kvinnliga kroppsbyggnader. De ser ut som päron i kroppen ungefär. Med breda höfter, smala axlar, chipsbröst och typ inga hakor. Med glasögon och noll kroppsbehåring. Noll muskler med under allt fett. Jag kan inte tänka mig att dessa killar har en normal testosteron produktion. Det är synd och jag skriver inte detta för att håna dem eller vara elak. En man mår så mycket bättre av att ha högt testosteron.

Jag tror det är för mycket socker/skräpmat i kombination med stillasittande framför en dator hela dagarna.
Citera
2026-07-31, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Jösses vad du skriver mycket svammel och dumheter.

Du drar allt ut ur arslet ditt, och är helt immun mot allt som heter vetenskap. Därför skriver du spaltmeter av svammel, men har aldrig någon enda källa till något, för allt drar du bara ur röven.

Vetenskapen har redan besvarat frågan om orsaken till eventuellt fallande testosteron: fetma och passiv livsstil. Möjligen även kvinnliga utsläpp av östrogen som hamnar i vårt dricksvatten, och giriga miljardärernas användning av skadliga kemikalier i plaster så de kan bli ännu rikare.

Jag tror att du blandar ihop mig med någon annan. Jag utbildade enbart Bimbodeluxe om testosteron i det inlägget du citerade.

I mitt första inlägg i tråden så skrev jag att jag menade på att testosteronnivåerna hänger ihop med xenoöstrogen, mikroplaster och andra endokrinstörande ämnen som vi får i oss samt med livsstil och samhället i stort.
Citera
2026-07-31, 14:19
Bannlyst
Vet inte om jag är i gruppen de med lågt testosteron men urologen sa att det var 29 och det är högt enligt honom. Däremot märker jag, om det nu har med saken att göra, motivationsbrister och jag tror att lågt testosteron ger låg motivation. Låg grit helt enkelt.
Citera
2026-07-31, 14:21
Medlem
Största faktorerna är fysisk inaktivitet, dålig kost, stress, dålig sömn/för lite sömnn och dålig kost.

Sitter man större delen av dagen, går runt med en kulmage, konsumerar porr/spel/film mm om kvällarna istället för att lägga sig en vettig tid. Ingen träning, äter skräp och har problem med psykiskt ohälsa. No shit att testosteronet är lågt.

Sedan undrar dessa herrar varför det är så svårt med dejting😆
Citera
2026-07-31, 14:22
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Förklaringen är enkel, mindre kroppsarbete. Fler kontors och administrativa yrken.

Kroppsarbete ökar testosteronet.

Så inget märkvärdigt här, inget konstigt, och inget att bry sig om.
Precis vad jag tänkte skriva så då behöver jag inte det. Kom precis in efter ett cykelpass och känner mig pilsk.
Citera
2026-07-31, 14:26
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Ni tror inte det kan ha något med östrogen i grundvattnet att göra? Vi kvinnor fullkomligt vräker i oss östrogen, både i form av p-piller och klimakteriemediciner.

Att proppa i sig östrogen under klimakteriet - som inte är en sjukdom, och som drabbar 100% av alla kvinnor - tycks numera vara en mänsklig rättighet.

Personligen tror jag att östrogenet i naturen - i både mark och grundvatten - på sikt innebär en smärre katastrof för alla djur; inte minst för människan.

Även om det är sant att män inte behöver vara lika "manliga" längre pga stora samhällsförändringar, så bekymrar detta mig ändå - just för att östrogenoreparat inte är en del av vår naturliga miljö.

Vad tror ni andra?

Jag tror det. Finns forskning som stödjer det, inte minst den klassiska med grodor som byter kön från hanar nära avloppsutsläpp.
Den kvinnliga frigörelsen och rättighterna med p-piller fick bonusen att skada män och göra dem omanliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in