2026-07-31, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geebird1
Pappan är vaken och förhörd, enligt artiklar i mainstream media.

Nej, vad trist, hade hoppats på att han inte kunde prata åtminstone. Nu kommer vi snart får läsa hans snyfthistoria i media: ’Jag skulle bara ut och åka lite båt(det är ju så kul) i 10 m/s och regn och mörkt det också. Jag hade ingen aning om vad jag gjorde eller åkte och helt plötsligt kommer det bara en stor färja och kör på mig. Det var inte mitt fel, jag lovar.’

Ska den här människan ut och åka båt snart igen, ja då kanske vi kan varna varandra, man vet aldrig vem han kör ihjäl nästa gång. Han kanske kan skämta och lura utredarna men mig lurar han inte, denna man är gränslös och borde inte få stå på en båt ens. Nej, mig lurar han inte, han saknar omdöme.
Citera
2026-07-31, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flb3455
Jag tror att pappan åker på Vårdlöshet i sjötrafik och Vållande till annans död när polisen är klar med sin utredning. Enligt sjölagen ska en fritidsbåt hålla ett stort avstånd till fartyg och det har han inte gjort. Ett så stort fartyg kan inte väja undan, utan ansvaret ligger på lilla snipan. Och sedan att han prompt skulle ut och åka just där, just då, så sent, i det vädret…det ingår också i sjölagen att man ska använda sitt omdöme och stanna på land om omständigheterna är för farliga….ja, han åker på det.
Har han även underlåtit att se till att alla har flytväst så hoppas jag han får stå till svars för det också.
Citera
2026-07-31, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Har han även underlåtit att se till att alla har flytväst så hoppas jag han får stå till svars för det också.
Enligt Sjöräddningen saknade alla flytväst.
Citera
2026-07-31, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Är det den gängse uppfattningen att snipan kom enligt pilens riktning på denna bild

https://i.ibb.co/7JjKSNW2/IMG-6491.jpg

?

Nej, det är verkligen inte den "gängse uppfattningen".

Ingen trovärdig information om snipans kurs eller färdväg har framkommit, allt är bara lösa rykten och spekulationer.
Citera
2026-07-31, 13:41
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Någon annan skrev att han var "förhörd" av polisen enl mainstream media. Själv hörda jag samma info i ett radioinslag.
Det borde ju stått nåt om det om så var fallet. Är väl en av 1000 missförstånd som blir trådsanningar.
Stämmer nog inte, då hade vi vetat mer om händelseförloppet.

Tror missförståndet beror på ”pappan har lämnat vissa uppgifter”. Dessa gav han i samband med att han blev räddad. Typ, hur många överbord, hur länge de legat i havet. ” Hur länge” bidrog snabbt till att ringa in VILKET fartyg (Misje) som var inblandat å kunde stoppas på väg till Norge
Citera
2026-07-31, 13:42
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Jag hatar inte stockholms skärgård, jag bara kräks lite på att den som inte seglat här har åsikter!

Lycke ligger ost-sydost om Marstrand. Om dom haft båten på Nordön är saken en annan.

På vad sätt ligger Marstrandsfjorden åt "fel håll" om dom befunnit sig vid Katten?

Du har inte ens varit med om att en orolig fjord blir jävligt skumpig när det dessutom grundar upp?

Skitväder i Bohuslän är inte topic, men var inte en sån nolla att du jämför grodhavet med ett hav där nästa anhalt är England. Nej, inte Jylland, England.
För min herres information så har jag seglat i alla slags farvatten, i alla slags väder, ända sedan jag var ett mycket litet barn iförd räddningsväst och cykelhjälm ombord. Dessutom har jag seglat större båtar, längre sträckor och mellan fler länder än majoriteten av förståsigpåarna här i tråden, som tycker att alla ombord på en båt ovillkorligen skall ha flytväst dygnet runt, att fritidsbåtar aldrig någonsin får befinna sig i farleder, att man aldrig skall segla/framföra motorbåt i mörker, regn eller vind starkare än svag bris, och dylikt dravel.

Det finns både en och annan här på forumet som känner mig IRL, och inför dessa personer gör du dig till totalt åtlöje när du insinuerar att jag inte har någon sjövana eller att jag skulle bo på ostkusten, bara så du vet det.

Sedan har jag absolut inte vare sig kompetens för eller ringaste erfarenhet av att navigera båtar med sådan dräktighet som Misja Verde, men det har jag också skrivit i tråden.
Den största båt jag seglat är en cutter på 58 fot.

Kan vi nu återgå till topic istället för att berätta för varandra om den andres eventuella avsaknad av sjövana?
Citera
2026-07-31, 13:42
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geebird1
Pappan är vaken och förhörd, enligt artiklar i mainstream media.
Kan du länka?
Citera
2026-07-31, 13:43
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lashback
Rysk kapten läser jag, så sjöfylla då.

Alla på fartyget blåste negativt, dvs de var nyktra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtyoldgeezer

Om du kojar i ruffen så har man inte flytväst.
Citera
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Har du flytväst under däck?
Eller har du aldrig varit i en båt med ruff?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtyoldgeezer
De paret som plockade upp pappan och pojken nämde ju att det hörde ljudet från en visselpipa.
Citera
2026-07-31, 13:44
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Säkerhetsavstånd ?
Att mast brustit i uppmärksamhet är en sak men hur kan man hålla ”säkerhetsavstånd ” till nåt man öht inte observerat eller kände till?.

Det finns bestämda körfält till havs där stora fartyg som ska hålla sig till en viss sida och lämna säker marginal till andra zoner. För att undvika sånt här. Frågan är om dom har gjort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in